Gå til innhold

[Løst] Hjelp meg til å forstå kondisjon/Puls/formen min

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trener fotball to ganger i uken, og for litt siden fikk jeg en ganske kraftig skade i kneet som gjorde at jeg måtte trene støttemusklatur for dette.

Etterhvert som jeg har blitt bedre i kneet har jeg blitt fristet opp på tredemølla og jeg forstår meg ikke helt på talla ift. Hva jeg kan forstå.

I går hadde jeg en økt hvor jeg virkelig testet litt, det skal kanskje sies at jeg tok denne løpe økta etter jeg hadde tatt styrken.

Startet rolig, varierte mellom 7 - 10 km/h for å varme opp.

Deretter satt jeg på et program som varierte stigning fra 0 - 1.5 grad (Hva er poenget?).

Jeg har ca. 30 minutter totalt på mølla, og her er de tinga jeg stusser over:

- 10 km/h, med 0-1.5 grad varianse, ligger jeg på 175-180 i puls, nesten ikke pust. Føler egentlig jeg kan springe dette leeenge.

- 12 km/h, med 0-1.5 grad varianse, ligger jeg på 185-190 i puls, vil nok slite med å snakke mens jeg løper er, men er ikke tungpustet.

- 15 km/h (30-60 sekunder helt på slutten), 200 i puls, absolutt tyngre å puste, samtidig føler jeg at dette kunne jeg holdt 3-4 minutter med å presse litt.

Er ikke dette vanvittig høy puls ift. Hvordan det føles? Vitkig info, jeg er 29 år og ca 75 kg. 170 høy.

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Puls sier ikke nødvendig noe om hvor du ligger, det som kanskje er mest sentralt er prosent av makspuls. Makspuls er individuelt og kan variere; noen ligger på 185, andre på 200 og noen på 215.

Langøkter/tempoøkter bør være på 65-80%, intervall på 85-90% (kanskje 95%, men da kommer syra).

Bruker du pulsklokke eller håndtakene på tredemøllen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Puls sier ikke nødvendig noe om hvor du ligger, det som kanskje er mest sentralt er prosent av makspuls. Makspuls er individuelt og kan variere; noen ligger på 185, andre på 200 og noen på 215.

Langøkter/tempoøkter bør være på 65-80%, intervall på 85-90% (kanskje 95%, men da kommer syra).

Bruker du pulsklokke eller håndtakene på tredemøllen?

Dette var med håndtakene på tredemølla. Er den jeg har brukt tidligere også, har egentlg ikke kommer over 201 på den

Lenke til kommentar

Pulsmåleren på tredemøllen kan ha en feilmargin på så mye som 20 til 50 slag i minuttet og er ikke noe jeg ville basert meg på. Det beste er nok å bruke enten en pulsmåler/-klokke eller gjøre det på gammelmåten; sjekke pulsen selv.

Dersom du har en makspuls på 201 og sier du kan løpe i 4-5 minutter på 99.5% etter flere tidligere drag så er det noe som er veldig feil. Enten det, eller så er du en hest.

Jeg mistenker at den pulsen du har målt i øktene er høyere enn den reelle. Prøv heller å tell pulsen din ved å holde en finger mot pulsåren i halsen, tell hvor mange slag det er i 10 sekunder, gang med seks.

Edit: Halsen, ikke nakken... ikke lege helt ennå, altså.

Endret av Patrick123
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pulsmåleren på tredemøllen kan ha en feilmargin på så mye som 20 til 50 slag i minuttet og er ikke noe jeg ville basert meg på. Det beste er nok å bruke enten en pulsmåler/-klokke eller gjøre det på gammelmåten; sjekke pulsen selv.

Dersom du har en makspuls på 201 og sier du kan løpe i 4-5 minutter på 99.5% etter flere tidligere drag så er det noe som er veldig feil. Enten det, eller så er du en hest.

Jeg mistenker at den pulsen du har målt i øktene er høyere enn den reelle. Prøv heller å tell pulsen din ved å holde en finger mot pulsåren i nakken, tell hvor mange slag det er i 10 sekunder, gang med seks.

Jeg fikk det heller ikke til å stemme at jeg skulle klare å løpe så lenge så nært makspulsen. Jeg er hvertfall ingen hest :)

Skal teste med pulsklokke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...