Filhan Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Jeg lurer på om noen vet om det er mest effektivt å fyre lenge og "rolig" med lav jevn varme eller i intervaller med litt mer intens varme i en litt eldre jøtul støpejernsovn? Får man samme effekt av veden? Tenker at så lenge man brenner opp veden helt får man jo all effekten ut av vedkubben, men det kan jo være at mer av energien går ut av pipa istedenfor å komme ut i rommet. Har lest litt rundt på nettsider om fyring, men ikke funnet noe om akkurat dette. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Min erfaring er at om du vil drøye veden så er det bedre å legge i lite ved med bedre trekk en mye ved og lite trekk for da får veden du brenner den oksygenen den trenger for å brenne optimalt. Når jeg kjøpte nye Jøtul F164S i fjord har den faktisk bare 3 hakk på luftspjeldet og det er stengt, fyring og opptenning. Trenger ikke å regulere noe som helst annet en vedmengden når det først har tatt fyr i ovnen. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Avhengig av størrelsen på hva du vil varme opp, få sirkulert den varme lufta rundt med et par strategisk plasserte vifter. Da slipper man å sprengfyre i stua for å få varme på soveromma. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Enig med El-Ateisten der. Bruker varmepumpe i stua til grunnvarmen og har den på selv når jeg fyrer med ved for den kutter utedelen når det blir varmere en instillingene i pumpa pluss at den sikrulerer lufta fra vedovnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå