JadeSoturi Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Hei. Nå har det seg slik at etter 3.5 år i et forhold, ender man brått litt aleine når man gjør det slutt og det er litt der jeg står nå. Har bekjente etc. men det er gjerne folk i forhold, med barn og jobb og lite tid til overs til uteliv osv. Kjenner også en del igjennom universitetet, men aldersforskjellen legger en demper på kommunikasjonen. Jeg er straks 30 og kan være ganske sjenert av meg og tør ikke alltid å ta det første steget i en samtale. Så en tur aleine på byen ble en ganske tragisk afære som føltes heller ubehagelig. Så spørsmålet er: hvordan klarer dere som går ut på byen aleine å komme i kontakt med folk? I utlandet oppleves det så mye enklere å komme i kontakt med folk enn i Norge. Her ser de fleste bare rart på meg og avslutter samtalen fort som fy og beveger seg videre til sin vennegjeng. Er ikke ute etter one night stands, men folk å finne på ting med, gå ut med og ha relasjoner til. Sitter ganske aleine på Kvarteret i Bergen, drikker en Erdinger og har det sånt sett ganske greit, men litt selskap hadde ikke skadet;) 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Nr1. Jeg går aldri ut alene Nr2. Du må tørre å ta kontakt. Jeg har snakket med og blitt kjent med flere personer som har kommet bort til meg alene. Lenke til kommentar
JadeSoturi Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2015 Takk for svar. Problemet er vel heller det at jeg får en opplevelse av at folk har lyst til å avslutte samtalen fortest mulig og komme seg videre. Hva faen skal man snakke om lissom? De fleste interessene mine er enten politiske eller nørdete, og de fleste gidder ikke å snakke om det på byenm Er ikke flink til småprat, men klarer å holde følge i de fleste diskusjoner. Og du sier at jeg må tørre å ta kontakt. Men hvordan gjør du det når de fleste sitter i grupper og har samtaler seg imellom og virker ikke som de er for en femmer intr. I å snakke med noen andre. Skal man liksom bare si hei jeg heter ditt og datt, hva skjer her a? Jeg har sånt sett grei selvtillit, ser bra ut( har jeg hørt ihvertfall) og er oppegående sosialt, men det funker bare når jeg er i grupper eller er der hvor jeg kjenner noen ihvertfall. Komplett aleine på byen blir bare til at jeg sitter ved baren og drikker for meg selv. Som er koselig nok det også, men kan gjøre det hjemme uten å føle meg fullstendig oversett ihvertfall 2 Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Hei, hvordan gikk byturen? Har det temmelig likedan selv, nyskilt, "venner" forsvant og FB-venner forsvinner enda fortere. Går ut alene en gang iblant, men det er like traumatiserende hver gang, så det blir lenge til neste gang. Kjenner meg igjen i alt du skriver. Skulle gjerne blitt kjent med ordentlige, skikkelige mennesker som kan oppføre seg selv etter en drink eller 10, og ikke de brølapene man ser mange av på byn. En tung nerdete diskusjon ala BBT er jo bare konge! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Takk for svar. Problemet er vel heller det at jeg får en opplevelse av at folk har lyst til å avslutte samtalen fortest mulig og komme seg videre. Hva faen skal man snakke om lissom? De fleste interessene mine er enten politiske eller nørdete, og de fleste gidder ikke å snakke om det på byenm Er ikke flink til småprat, men klarer å holde følge i de fleste diskusjoner. Og du sier at jeg må tørre å ta kontakt. Men hvordan gjør du det når de fleste sitter i grupper og har samtaler seg imellom og virker ikke som de er for en femmer intr. I å snakke med noen andre. Skal man liksom bare si hei jeg heter ditt og datt, hva skjer her a? Jeg har sånt sett grei selvtillit, ser bra ut( har jeg hørt ihvertfall) og er oppegående sosialt, men det funker bare når jeg er i grupper eller er der hvor jeg kjenner noen ihvertfall. Komplett aleine på byen blir bare til at jeg sitter ved baren og drikker for meg selv. Som er koselig nok det også, men kan gjøre det hjemme uten å føle meg fullstendig oversett ihvertfall Ja, du hilser på og begynner å prate med en som sitter lengst ut mot siden. Sitter de rundt et bord er dette selvfølgelig umulig, men hvis du kommer forberedt eller dere er to kan man også fint gå bort til et bord og spørre om man kan bli med i samtalen. Hvis finner at ingen interesserer seg for samtaleemnene du liker burde du som resultat av det finne nye som interesserer deg og andre. Lenke til kommentar
JadeSoturi Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 Hei, hvordan gikk byturen? Har det temmelig likedan selv, nyskilt, "venner" forsvant og FB-venner forsvinner enda fortere. Går ut alene en gang iblant, men det er like traumatiserende hver gang, så det blir lenge til neste gang. Kjenner meg igjen i alt du skriver. Skulle gjerne blitt kjent med ordentlige, skikkelige mennesker som kan oppføre seg selv etter en drink eller 10, og ikke de brølapene man ser mange av på byn. En tung nerdete diskusjon ala BBT er jo bare konge! Det ble en sørgelig affære frem til jeg fikk tak i en kompis som også havnet utpå. Da tok ting seg litt opp og vi havnet på Zachen. Kjenner at bare 1 til hjelper enromt. Folk er mer åpne også når man er flere enn enår man er helt aleine. Merkelig det der.. Takk for svar. Problemet er vel heller det at jeg får en opplevelse av at folk har lyst til å avslutte samtalen fortest mulig og komme seg videre. Hva faen skal man snakke om lissom? De fleste interessene mine er enten politiske eller nørdete, og de fleste gidder ikke å snakke om det på byenm Er ikke flink til småprat, men klarer å holde følge i de fleste diskusjoner. Og du sier at jeg må tørre å ta kontakt. Men hvordan gjør du det når de fleste sitter i grupper og har samtaler seg imellom og virker ikke som de er for en femmer intr. I å snakke med noen andre. Skal man liksom bare si hei jeg heter ditt og datt, hva skjer her a? Jeg har sånt sett grei selvtillit, ser bra ut( har jeg hørt ihvertfall) og er oppegående sosialt, men det funker bare når jeg er i grupper eller er der hvor jeg kjenner noen ihvertfall. Komplett aleine på byen blir bare til at jeg sitter ved baren og drikker for meg selv. Som er koselig nok det også, men kan gjøre det hjemme uten å føle meg fullstendig oversett ihvertfall Ja, du hilser på og begynner å prate med en som sitter lengst ut mot siden. Sitter de rundt et bord er dette selvfølgelig umulig, men hvis du kommer forberedt eller dere er to kan man også fint gå bort til et bord og spørre om man kan bli med i samtalen. Hvis finner at ingen interesserer seg for samtaleemnene du liker burde du som resultat av det finne nye som interesserer deg og andre. Ja, men så jo dette her med hvordan man blir avvist som ikke alltid er like hyggelig og enkelt å håndtere.. Blir tungt å gå fra bord til bord som du sier, når du får hvert bord du IKKE får innpass hos føler deg mindre og mindre... Skjønner selvsagt at ikke alle syntes data og politikk er gøy, men jeg har seriøse problemer med "shitsnakk" og siste som skjedde på paradise hotell! Men ja, man må vel bare finne sin nisje og forholde seg til den... Er selvsagt enklere å snakke med folk etter en drink eller 3, men som jeg sa over: når man er helt aleine har folk en merkelig innstilling til deg. Som om du er pesten og de skyr deg. Er man 2 går alt så mye lettere plutselig. Merkelig dynamikk i Norge på akkurat det. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Jeg tror du har helt rett, mentaliteten hos nordmenn ligger i at de går god for deg fordi du allerede har venner, og da er du enkelt og greit likandes i deres øyne. Lenke til kommentar
gwynevere Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 @Doge - hadde verden bare vært så enkel!! @JadeSoturi Har du tenkt over hvordan du føler deg før du drar og mens du er på byen? Jeg vet ihvertfall at jeg merker STOR forskjell på hvordan jeg oppfatter å bli behandlet når jeg er i to ulike sinnstemninger. Foreksempel: Når jeg går ut og føler meg virkelig komfortabel i mitt skinn, da liker alle meg. Og på den andre siden, hvis jeg har negative følelser så kan det fort virke som om folk ikke liker meg så godt likevel. Kanskje det gjelder deg og? Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Er du student fortsatt? Studentorganisasjoner er jo en fantastisk måte å få seg nye bekjentskaper. Ellers ville jeg nok generelt prøvd å finne en eller annen interesseorganisasjon hvis du har noen interesser eller hobbyer. Fotoklubber, bilklubber, turistforeningen, ølbrygging, whatever. Selv om det er fullt mulig å komme i prat med random folk på byen så fører det sjeldent til langvarige vennskap. Det hjelper å ha et felles utgangspunkt. Endret 17. januar 2015 av I.A.G. 1 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 1. Se an folk og gjør en vurdering på om de kunne vært interessert i en "fremmed". Er du en ålreit kar gjelder dette de aller fleste, etter min mening. Man må bare tørre å ta initiativ. 2. Sitt i baren og snakk med bartenderen. Dette er safe og noe alle har "lov" til. Før du vet ordet av det er det noen andre i baren og disse er det også lov å prate med om du har noe på gang med bartenderen. Kanskje de kjenner bartenderen og han introduserer deg. 3. Snakk engelsk, lat som du er utlending. Plutselig er det ikke bare greit at du snakker med folk du ikke kjenner, men folk elsker deg og du blir utrolig interessant med en gang. Kombinerte disse punktene selv på Hulen for noen uker siden. Snakket engelsk med den tyske bartenderen, og alle andre også så klart, og så begynte jeg å prate med de andre kundene på engelsk (i høflighet/refleks) og folk spør meg hvor jeg er fra, og vips kan jeg lyge og gjøre alt så mye mer interessant. Endte faktisk opp med å lure en 2-3 stk og ha et par sinnsykt interessante samtaler. Det gøyeste er å avsløre seg på slutten (se an situasjonen), de synes alle det var ufattelig morsomt. Etter du på en slik (eller lignende eller hva som helst) måte har fått god rapport med noen, kan du ganske enkelt si "Hey, veldig interessant å prate med deg, kanskje du har lyst å finne på noe en dag, treffes på en pils?" og så adder man på face eller får telefonnummeret etc. Funker knall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå