Splitter Skrevet 10. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2015 Jeg er fullstendig nybegynner når det gjelder Linux, og trenger litt hjelp her: Har akkurat bygget en liten datamaskin basert på DETTE hovedkortet, og har tenkt å bruke den som en liten og lydløs media-PC. Kjører den akkurat nå med Windows 8.1, men poenget er å gjøre dette så billig som mulig, og det frister ikke noe særlig og kaste bort penger på enda en Windows lisens. Kan Linux være et alternativ for denne PCen, og hvilken versjon av Linux burde jeg velge? Har sett litt på Linux Mint 17.1, men det finnes jo flere versjoner av denne også, f.eks Cinnamon, MATE, KDE, osv. Hva er forskjellen, og hvordan vet jeg hvilken versjon som passer best for meg? Lenke til kommentar
virtouz Skrevet 10. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2015 http://openelec.tv/ 1 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. januar 2015 http://openelec.tv/ Den så spennende ut. Skal prøves! Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2015 Jeg vil heller anbefale deg å installere en fullverdig Linux-distro, for så å legge til Kodi. Xubuntu 14.04 passer fint til maskinvaren din. 1 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2015 Linux har enkelte begresninger på media-fronten. F.eks enkelte videostreamingsløsningen til HBO Nordic. Så jeg har vanskelig for å anbefale Linux til media-PC på generelt grunnlag. Men hvis du kommer med en komplett liste over hvilke tjenester den skal brukes til, så kan vi bekrefte eller avkrefte at det funker bra. Og som Omnithunder foreslår ville jeg lagt Kodi oppå en fullverdig distro i stedet for å bruke ren OpenELEC. OpenELEC er i utgangspunktet kjempefin og lett, men hvis du f.eks har behov for å bruke videostreamingstjenester på nettet er det ikke alle disse som er integrert i OpenELEC. Og det blir stort sett bare ball eller tungvindt hvis du skal hacke det til selv. Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Det er vel tvilsomt at savnet av HBO Nordic er noe mange vil bry seg om. Flere vil kanskje bry seg om avspilling av filmer på fysiske Blu-ray-plater. Utenom dette vet jeg ikke om noen begrensninger. Synes OP gjør klokt i å velge Linux til dette formålet. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Linux har enkelte begresninger på media-fronten. F.eks enkelte videostreamingsløsningen til HBO Nordic. Så jeg har vanskelig for å anbefale Linux til media-PC på generelt grunnlag. Men hvis du kommer med en komplett liste over hvilke tjenester den skal brukes til, så kan vi bekrefte eller avkrefte at det funker bra. En del av bruken vil nok bli musikkavspilling (Spotify), nettTV, og YouTube, men halve poenget var egentlig å bruke den til Netflix, og kanskje også HBO Nordic. Det er jo ikke så mye styr å kjøpe en Windows lisens, men som sagt var planen å gjøre dette så billig som mulig. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Det er vel tvilsomt at savnet av HBO Nordic er noe mange vil bry seg om. Flere vil kanskje bry seg om avspilling av filmer på fysiske Blu-ray-plater. Utenom dette vet jeg ikke om noen begrensninger. Synes OP gjør klokt i å velge Linux til dette formålet. Nei, har ingen planer om å bestille HBO Nordic, men kunne jo kanskje være greit å ha muligheten. Uansett så er jeg avhengig av å få til en løsning for musikkavspilling, Netflix, og nettTV. Hvis disse tingene går greit med Linux, så gidder jeg ikke å kjøpe en Windows lisens bare for å ha muligheten til å se på HBO Nordic en gang i fremtiden. Endret 11. januar 2015 av Splitter Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Har ikke brukt Linux til media de siste månedene, men Spotify funker fint, Netflix kunne ikke kjøre native, men det finnes en "pakkeløsning"* som har fikset det for deg. Ved å utvide den kunne man også se HBO Nordic. Norsk nett-TV har jeg ingen anselse om. Vet ikke hvordan det er med skjermdrivere på nyere Linux, kjørte på laptop og koblet den ikke opp mot skjermer, vet at det var mye problemer med det før i tida. *Man kjører Windows Firefox under Wine med noen utvideliser (Silverlight etc), det følger med en configfil som starter Firefox i fullskjerm (F11) med Netflix som startside og sikkert noe mer. Endret 11. januar 2015 av Battaman Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Ok, da er det iallfall muligheter for å få det til å fungere. Foreløpig har jeg ikke engang klart å installere Linux. Har laget meg en minnepinne med Linux, og får opp skjermbilde (se bilde) med denne, men uansett hva jeg velger etterpå, så blir skjermen svart. Har prøvd både med Xubuntu og Linux Mint, ingenting skjer. Endret 11. januar 2015 av Splitter Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Hvilket program har du brukt for å lage minnepinnen? UNetbootin eller LinuxLive USB Creator er grreie å bruke. Feiler det ene, så prøv det andre. http://unetbootin.sourceforge.net/ http://www.linuxliveusb.com/ Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Brukte LinuxLive USB Creator. Skal se det går bedre med den andre. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Linux har enkelte begresninger på media-fronten. F.eks enkelte videostreamingsløsningen til HBO Nordic. Så jeg har vanskelig for å anbefale Linux til media-PC på generelt grunnlag. Men hvis du kommer med en komplett liste over hvilke tjenester den skal brukes til, så kan vi bekrefte eller avkrefte at det funker bra. En del av bruken vil nok bli musikkavspilling (Spotify), nettTV, og YouTube, men halve poenget var egentlig å bruke den til Netflix, og kanskje også HBO Nordic. Det er jo ikke så mye styr å kjøpe en Windows lisens, men som sagt var planen å gjøre dette så billig som mulig. - Spotify har en native klient som fungerer flott. Riktignok uten Spotify Connect inntil videre, siden Linux-klienten ligger en del versjoner bak Windows-klienten og SC er ganske nytt. - Flash-basert nettTV som NRK går fint - NettTV basert på Silverlight (som f.eks TV2 Sumo) fungerer ikke særlig bra siden Silverlight ikke finnes som native Linux-program. Pipelight-opplegget er et forsøk på en hack, men i praksis har jeg ikke fått det til særlig bra. Videoene kjører, men hvis oppløsningen blir høy kveles CPUen. På en Atom vil det være katastrofalt. HW-akselerasjon kan hjelpe, men fungerer ikke alltid. Du må uansett hacke litt for å få det til. - Youtube fungerer fint. Både HTML5- og Flash-videoer derfra spilles fint, spesielt i Chrome. - Netflix har nå en HTML5-implementasjon som kjører utmerket i Chrome. Dermed får du native avspilling på Linux uten noe hassle. - HBO Nordic bruker Widevine Media Optimizer plugin sammen med Flash, og WMO finnes ikke som en native Linux-plugin. Pipelight-prosjektet har en workaround der også. Men selv om videon spiller så kveles CPU på oppløsning større enn 1680x1050, og jeg får masse tearing og andre ekle ting. Dette er kjørt på en Core 2 Duo 3.1 GHz og AMD GPU med Debian "8". Så hvis du tenker å bruke enten HBO Nordic eller TV2 Sumo ville jeg holdt meg til Windows. Dessverre. Jeg har måttet gjøre det samme selv på stuemaskinen som er delt med mange. Jeg orker ikke noe mas om obskure ting som ikke funker skikkelig. 2 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Det er vel tvilsomt at savnet av HBO Nordic er noe mange vil bry seg om. Flere vil kanskje bry seg om avspilling av filmer på fysiske Blu-ray-plater. Utenom dette vet jeg ikke om noen begrensninger. Synes OP gjør klokt i å velge Linux til dette formålet.I min verden er Blu-Ray på vei ut, og nettstreaming på vei inn. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Linux har enkelte begresninger på media-fronten. F.eks enkelte videostreamingsløsningen til HBO Nordic. Så jeg har vanskelig for å anbefale Linux til media-PC på generelt grunnlag. Men hvis du kommer med en komplett liste over hvilke tjenester den skal brukes til, så kan vi bekrefte eller avkrefte at det funker bra. En del av bruken vil nok bli musikkavspilling (Spotify), nettTV, og YouTube, men halve poenget var egentlig å bruke den til Netflix, og kanskje også HBO Nordic. Det er jo ikke så mye styr å kjøpe en Windows lisens, men som sagt var planen å gjøre dette så billig som mulig. - Spotify har en native klient som fungerer flott. Riktignok uten Spotify Connect inntil videre, siden Linux-klienten ligger en del versjoner bak Windows-klienten og SC er ganske nytt.- Flash-basert nettTV som NRK går fint - NettTV basert på Silverlight (som f.eks TV2 Sumo) fungerer ikke særlig bra siden Silverlight ikke finnes som native Linux-program. Pipelight-opplegget er et forsøk på en hack, men i praksis har jeg ikke fått det til særlig bra. Videoene kjører, men hvis oppløsningen blir høy kveles CPUen. På en Atom vil det være katastrofalt. HW-akselerasjon kan hjelpe, men fungerer ikke alltid. Du må uansett hacke litt for å få det til. - Youtube fungerer fint. Både HTML5- og Flash-videoer derfra spilles fint, spesielt i Chrome. - Netflix har nå en HTML5-implementasjon som kjører utmerket i Chrome. Dermed får du native avspilling på Linux uten noe hassle. - HBO Nordic bruker Widevine Media Optimizer plugin sammen med Flash, og WMO finnes ikke som en native Linux-plugin. Pipelight-prosjektet har en workaround der også. Men selv om videon spiller så kveles CPU på oppløsning større enn 1680x1050, og jeg får masse tearing og andre ekle ting. Dette er kjørt på en Core 2 Duo 3.1 GHz og AMD GPU med Debian "8". Så hvis du tenker å bruke enten HBO Nordic eller TV2 Sumo ville jeg holdt meg til Windows. Dessverre. Jeg har måttet gjøre det samme selv på stuemaskinen som er delt med mange. Jeg orker ikke noe mas om obskure ting som ikke funker skikkelig. Mange takk for god informasjon! Kommer nok til å gå for Linux. Klarte endelig å installere Mint17 nå, og ble veldig positivt overrasket over hvor utrolig mye penere og ryddigere det var enn Windows. Microsoft har virkelig litt å lære av Linux når det gjelder design. 2 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Jeg kjører Kodibuntu på en AMD x2 550, 2GB ram og ett nvidia 210 skjermkort. Pipelight med har fungert tilfredsstillende for meg med både HBO Nordic og Eurosport player. Man får ikke bluray kvalitet, men det regner jeg med er mer en begrensing av streaming tjenesten enn systemet. Bluray fungerer bra med Makemkv. Menyer er ikke 100% enda så vidt jeg har skjønt, har ikke testet med Helix enda. Har ikke fungert tidligere, da startet avspillingen rett på filmen. Er greit for filmer, ikke fult så praktisk for serier (utenom første episoden på disken), men da kan man bare rippe hver episode først og så spille av fra HD. Har sett at det har kommet noen meny alternativer i oppsettet til Helix, så mulig dette har blitt bedre. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Jeg kjører Kodibuntu på en AMD x2 550, 2GB ram og ett nvidia 210 skjermkort. Pipelight med har fungert tilfredsstillende for meg med både HBO Nordic og Eurosport player. Man får ikke bluray kvalitet, men det regner jeg med er mer en begrensing av streaming tjenesten enn systemet.Hmm... Jeg kikket gjennom XBMC-tråden din og ser at du anbefaler å bruke Flash-versjonen fra Pipelight (Windows) fremfor native Linux-Flash. Windows-flashen spiller videoene bedre hos meg også, faktisk ganske brukbart. Men framerate er likevel ikke helt 100%. Lange panoreringer blir synlig hakkete. CPUen spretter også opp på 100% med én gang pga disse pluginene. Og den ene pluginen henger igjen på 100% selv etter at videoen er stoppet og fanen lukket. Som en workaround fungerer det greit, men jeg vil ikke si at det er en god løsning. Jeg er også litt skeptisk til å la Windows-Flashen erstatte Linux-Flashen overalt. Finnes det noen måte å unngå det på? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Har nok en litt mer pragmatisk holding til dette, har aldri brydd meg med å sjekke cpu belastningen, så lenge ting fungerer så er jeg fornøyd selv om ting kjører på maks en stund. Samme med hakkete panorering, er det så ille at jeg legger inn dual boot med windows? nei, ikke for meg. Angående native eller pipelight flash, begge er tilgjengelig i nettleseren og det er bare å skru dem av og på etter behov. Har merket at pipelight flash har krasjet oftere i Opera enn Firefox (på twitch.tv, men er faktisk litt usikker på hvilken flash som blir benyttet av FF), men er ikke så ofte jeg er i desktop lengre da jeg har sagt opp HBO Nordic og Eurosport player, Twitch live streamer fungerer utmerket i kodi addonen, så det er kun når jeg skal se på en twich vod jeg trenger å skifte til desktop og nettleser. Og de tingene jeg følger (Rollplay og Co-optional pod cast) trenger man primært å kun høre på. Så kort oppsummert er nok ikke jeg rette person til å spørre om flash optimaliseringer Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 14. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Sjekket belastningen med flash/pipelight med en Twitch vod (i LXTask) i Firefox. Pluginloader.exe (som jeg regner med windows flash) ligger på 52-56%, ca 10% ekstra i fullscreen. Wineserver ligger på ca 6% og firefox på ca 2%. Total cpu belastning ligger på 75-80%. Dette på en AMD x2 550 (dual core på 3,1 GHz). Edit: Alle prosesser ble avsluttet som de skulle når jeg lukket FF. Endret 14. januar 2015 av Crowly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå