Gå til innhold

Starte eget kleskolleksjon?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har egentlig bare dagdrømt flere ganger om å en dag lage en egen kleskolleksjon. Jeg tenkte ikke sånn veldig up in the stars Burberry eller sånn som de dyre driver med. Bare litt enklere design eller ting som jeg føler ingen har og jeg selv vil ha.

 

Det jeg da lurer på er om noen har erfaring fra å lage en egen kleskolleksjon?

 

Jeg har hatt tanker fra gensere med noen spesielle typer prints til de mest minimalistiske designene. La oss si en blanding av Acne og Givenchy.

 

Dere må for all del ikke tro at jeg er like kreativ eller noe slikt som de, men om jeg skulle gjort det enkelt for å samenligne, så ville jeg sagt de to.

 

Jeg lurer jo egentlig på hva som må til, som hvordan få det ut på markedet, hvordan få det til å bli "kjent"? Hvodan få folk til å ha lyst til å kjøpe det og føre det videre (som Carlings som selger Levi's), hva trenger man for å kunne lage produktet, tegninger, skisser? Alle detaljer.

 

Akkurat nå vil jeg bare gjøre litt research for moro skyld og bare se an på det litt. Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lage et klesplagg, sett deg ned ved symaskin og lag plagg. Du må så kontakte en produsent via tlf eller mail og høre om de er interessert i og se på produktene dine. Men om du er flink og produktet ser bra ut så må du passe deg for at de ikke kopierer plagget du har laget for så og si nei. har noe med patenter og rettigheter og gjøre så det er ikke bare bare, men det er mulig.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Det skal nok litt mer en "å lage litt bilder på pc".

Hvis du ikke engang kan sy kan jeg ikke helt se for meg hvordan du kan ha interesse av klesdesign.

 

 

Jeg er ikke innen bransjen, men jeg ser for meg at du først tegner opp hva du vil ha, lager mål.

Skal stoff kjøpes og sys sammen, eller skal det f.eks strikkes?

 

ska det strikkes så er det jo bare å sette i gang.

Skal det sys så kjøp inn tekstiler, mål opp og sett sammen som du har tenkt.

Kanskje du før dette igjenn ønsker å behandle tekstilene på en måte for å endre hvordan dem ser ut? Pissemaskin for å slite ut f.eks, kjemikalier for å slite ut, eler kanskje noen stilige hull?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Du kan da gjøre 2 ting:

 

1. Oppsøk en skredder eller en annen form for profesjonell "kles-maker" og betal personen for og lage det du har designet

2.Det samme som over bortsett fra at du prøver og inngå en avtale med personen om at om dette funker så kan dere ha et partnerskap eller lignende.

 

Du har på ingen måte mulighet til og bryte inn i denne bransjen om du ikke stiller opp hos en produsent med et ferdig produkt. Det hjelper ikke og tegne/designe for så og sende de dette. Det kan hende du vekker oppmerksomheten til produsenten ved først og sende dem et design og masse bilder før du evt tar deg bryet med og møte opp/sende et produkt. Om en klesprodusent liker din ide og ditt design så kan det hende han/hun/dem er villig til og ta i mot et produkt basert på det designet du sendte til dem. Men såvidt jeg vet må du før eller siden finne en person som kan lage et fysisk produkt du må vise frem. For et design kan virke veldig bra men være utrolig dårlig når det blir satt til livs av for eks en skredder derfor vil produsenten 99% av tiden ha et fysisk produkt før noe blir avgjort.

 

Eller så kan du som sagt over kontakte en profesjonell som jobber med og lage klær, gi de design og veiledning til hvordan du vil ha et ferdig produkt få dem til og lage noen eksemplarer som du kan prøve og selge selv, En som jobber med og lage klær bryr seg nok lite om hva han/hun lager så lenge de får betalt for en jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...