bobinge Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Lurer på hvordan jeg skal bokføre faktura for utgifter jeg har. Har et enk som ikke er mva-pliktig. Skal jeg kostnadsføre hele beløpet, eller må jeg bruke konto 2710 for inngående mva? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Du bruker ikke mva-konti når du ikke er mva-pliktig. 2 Lenke til kommentar
bobinge Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Du bruker ikke mva-konti når du ikke er mva-pliktig. Så bra! Kostnadsfører hele beløpet på tilhørende kostnadskonto da? Jeg får feks en faktura på 1000kr totalt på en eller annen utgift. Da blir det: - debet 1000kr på konto 6590 annet driftsmateriell; kredit 1000kr konto 1920 innskudd og altså ikke slik?: -debet 800kr på konto 6590 annet driftsmateriell og debet 200kr på konto 2710 inngående mva; kredit 1000kr konto 1920 innskudd Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Når du ikke er mva-pliktig kostnadsfører du hele den inngående fakturaen på en relevant kostnadskonto. Du kan, hypotetisk sett, opprette kostnadskonti for mva, men de skal da ligge på 4-, 5-, 6-, og 7-serien. Årsaken til dette er at bruk av 2-kontiene signaliserer at du har noe utestående/tilgode hos skattemyndighetene. Det blir dermed veldig misvisende. Får du faktura på en driftsutgift, la oss si bredbånd, på 1000 kr, bokføres denne slik: D 6930 Bredbånd 1000,-. K 2400 (leverandørreskontro) 1000,-. Når du betaler debiterer du leverandørreskontro (D 2400 1000,-) og krediterer bankkonto (K 1920 1000,-). Det å motta fakturaen og det å betale fakturaen er hver sin transaksjon, regnskapsmessig. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå