Gå til innhold

VMware image - å kopiere ut fysisk maskin til virtuell (mini-guide)

G

Anbefalte innlegg

Mini-guide på P2V kloning og reparasjon av klone-kopien:

P2V betyr Physical-to-Virtual (fysisk til virtuell)

Vil bare dele en erfaring jeg har fått på et sett av programvare. Mitt bidrag, er ikke en fullstendig guide for alle scenarioer og alle programmer til oppgaven. Andre må gjerne dele sine erfaringer om slikt dersom ønskelig. Tråden er åpen for dette. Håper min mini-guide er til nytte for andre. Kanskje det gir idéer om hvor skoen trykker, ved arbeid med slike kloneoppgaver.

Fra før har jeg:

VMware Workstation 10

Paragon Harddisk Manager 15 Prof

Paragon Partition Manager 12 Prof

På den maskinen jeg klonet ligger det:

StorageCraft ShadowProtect 5 Desktop

1. Det jeg gjorde var å sette opp en backupjobb sector-sector avlesning fra fysisk harddisk - med ShadowProtect.

2. Så brukte jeg ShadowProtect til å lage en VMDK fra backup-jobben, som ble på over 40 Gigabyte.

3. Kopierte ut VMDK-filen.

4. Flyttet med meg det til min maskin, så jeg kunne teste og bearbeide

5. Da brukte jeg først Paragon Harddisk Manager 15 til å utføre en P2V Adjust, der den omgjorde den store VMDK-filen til 2 Gibabyte VMDK-delfiler.

6. Når jeg forsøkte boot'e dette så klaget VMware på at det ikke lot seg boot'e.

7. Jeg la til ny SID med Paragon Partition Manager 12

8. Når jeg så forsøkte boot'e igjen, så fikk jeg en enda tydeligere melding som sa at BOOTMGR manglet.

9. Da google't jeg meg til denne tutorialen, og utførte stegene i den:

Samme gjennomgang bare i tekstform - av videoen. Ligger på samme side som youtube-videoen. I spoileren:

Published on Jan 22, 2014
BOOTMGR is missing Press Ctrl +alt + Del to restart startup repair System recovery HOW TO FIX - vista recovery - xp boot disk - bootmgr is missing vista -vista boot disk -how to fix computer
Hi
Sometimes while turning on your computer system windows 7 or vista
You may receive the following error with black monitor
BOOTMGR is missing Press Ctrl +alt + Del to restart
Do you face this problem? How to solve it?
This error indicates that the boot sector
Is damaged or missing
If the problem isn't hardware related you can fix it
With relative ease as long as you have a Windows DVD handy.
Setting the BIOS to LOAD from the CD drive first
SAVE and Exit from the BIOS
Insert the windows 7 or windows vista installation disc Drive
And then start the computer
Press any key to boot from CD or DVD
Press ENTER
Windows is loading files the blue monitor appear
Select language, time and currency and other sitting
Then click next
Don't select install otherwise the local disk will be formatted
Select repair your computer
System recovery options searching for installation disk
Check use recovery tools and select the operating system
You want to repair Windows 7
Sometimes you have more than one operating system in your computer
Then click next
System recovery options pop up
Press repair and restart
Select startup repair
Startup repair pop up and is checking your system for problems
After finishing asking you to restart your computer to complete the repairs
Then click finish
Don't press any key otherwise it will boot from CD
The starting windows appear
Thank you for watching fawzi academy TUBE
Category
Howto & Style
License
Standard YouTube License

10. Siden jeg ikke hadde norsk 64-bit utgave så benyttet jeg denne siden til å laste ned en .ISO-fil av Windows 7 som etterpå ble montert direkte som DVD-drev i VMware:

http://www.techverse.net/download-windows-7-iso-x86-x64-microsofts-official-servers/

11. Etter reparasjon av bootmgr, så boot'et Windows 7 gjeste-OS'et fin-fint.

12. Så la jeg inn VMware Tools slik at Copy-n-paste fungerer smertefritt mellom Host-PC og den virtuelle gjeste-maskinen.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg er litt småusikker på er effekten av å legge til ny SID. Har ikke google't det spesiellt mye.

Det ble ekstra mye hardware-endringer for det Windows 7 gjeste-OS'et, så nå har den retardert den til å bli en 3 dagers prøveversjon av Windows. Da jeg gikk fra en Intel i5 med nVidia grafikkort til Core2Duo + virtuell GPU (har ikke noe annet godt alternativ på hjemme-PC'en min). For mitt neste kjøp blir Intel kodenavn Skylake (nesten garantert). Samt jeg gjorde en del harddisk og DVD-drev omrokkering. Så jeg tror det er hele svaret på hvorfor lisensen må aktiveres på ny, eller legges ny produktnøkkel til.

Spørs om jeg kommer til å ta minuttene det kreves å teste med og uten det der SID. Da all uttesting er litt tidkrevende. Kanskje Windows 7 repair ville fungert også uten at jeg la ny SID på partisjonen. Det finner jeg ikke svaret på umiddelbart, eller kanskje jeg ikke gidder å lete om det steget var nødvendig. Om noen har greie på hva å legge til ny SID sånn helt gjør fra eller til, så kom gjerne med bidraget.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har prøvd det på et feilende system en gang, da ble det OVF. Men, OVF'en var korruptert uten å si fra under "kopieringsjobben" at noen hadde gått galt. Det var virkelig dårlig hardware i øyeblikke på kildemaskin (det visste jeg jo om fra før).

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vmware%20export%20ovf%20format

Har aldri prøvd det på et friskt system, og i så måte har jeg ingenting å sammenlikne med, annet enn hva jeg fikk til med programvaren som er nevnt i førstepost. Jeg jobber ikke med slikt daglig, så det vil gå lang tid før jeg får opparbeidet meg samme erfaringsbase som en entusiast vil kunne få til på mye kortere tid. :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...