Vooon Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Dette er vel egentlig et ganske oppbrukt spørsmål. Uansett, det er en del kristne personer her og det hadde vært interessant å lese deres mening. Personlig mener jeg at det er umulig å tro at det finnes noen 'barmhjertig Gud' etter noe så vannvittig som Holocaust. En stund trodde jeg det kunne finnes en Gud, det ga på en måte litt mening i alt kaoset. Så var jeg på klassetur til Auschwitz/Brikenau og så all denne elendigheten på nært hold. Og har lenge tenkt på dette, og hvordan det i det hele tatt er mulig å la noe sånt skje - hvordan i all verden kan kristendommen (evt religion generelt) forsvare noe sånt? The little girl Linken ovenfor er en liten tekst som er noe av det mest forjævlige jeg noen gang har lest, og satte et endelig punktum for min tro på den Gud som er beskrevet i Bibelen. Dette er ikke en slakt av kristendommen, jeg respekterer de som tror på Gud. Men jeg vil gjerne vite hvordan det er mulig å tro etter noe så grusomt som dette? Mulig det er noen dårlige formuleringer her, men jeg vil tro at dere skjønner hva jeg mener... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 heh, Syndefloden var noen hakk mer grusom enn holocaust da. Men det er bare en liten digresjon. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Kristne sier vanligvis at Gud er skaperen og ikke styreren, eller noe langs de linjer. Men, det også blir helt sykt å tenke på. At en Gud kan skape et verden, et univers, etc, men han kan ikke få små mennesker til å ikke gjøre vonde ting... Right. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 "In 1933 approximately nine million Jews lived in the 21 countries of Europe that would be military occupied by Germany during the war. By 1945 two out of every three European Jews had been killed by the Nazis" Jeg lurer på om jødene har egentlig noe å tro på etter dette? Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 "In 1933 approximately nine million Jews lived in the 21 countries of Europe that would be military occupied by Germany during the war. By 1945 two out of every three European Jews had been killed by the Nazis" Jeg lurer på om jødene har egentlig noe å tro på etter dette? Leste om en av nazistenes langsom-henging-henrettelser, tror det var tre barn som ble hengt under oppstilling. Da noen spurte: "Hvor er Gud nå?" "Han henger der i galgen..." Syndefloden blir jo sett på som hellig, pakt mellom Gud og mennesket. Om det i det hele tatt har skjedd er en helt annen sak - det nærmeste er vel en teori om at Middelhavet ble oversvømmet da Gibraltar stredet ble åpnet en gang i tiden... Lenke til kommentar
Beelsebub Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Heller litt mot Hitchhiker's Guide to the Galaxy sin forklaring på guds ikkje-eksistens. Hovud argumentet er fiskesorten "Babelfish" som gjer at viss du putter ein slik ein i øret, så forstår du automatisk alle språk. Dette beviser at gud ikkje eksisterer, ettersom dette er ein heilt absurd ting (babelfishen) altså, som umulig kunne ha utvikla seg normalt, dette beviser at gud ikkje eksiterer, ettersom Gud forventer at menneske skal ha tru men ikkje bevis for trua si. Ettersom babelfish er eit klart bevis for at det finnes gudommelige krefter, er dette eit klart bevis for at Gud ikkje eksisterer. (vansklig å forklare) Viss ein følger den logikken, så er jo det klart at Gud eksisterer, ettersom viss det fantest ein Gud, så ville han ha hindra Holocaust, dette er igjen eit klart bevis på at Gud eksisterer Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Dersom Gud skulle skapt menneskene uten synd, og uten mulighet til å gjøre noe ondt, måtte vi ikke da bli skapt uten fri vilje? Lenke til kommentar
sparks Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Skal engang sette meg ned å skrive hvorfor jeg ikke tror på gud.. Har fått mange positive kommentarer på mine teorier.. Lenke til kommentar
Beelsebub Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Skal engang sette meg ned å skrive hvorfor jeg ikke tror på gud.. Har fått mange positive kommentarer på mine teorier.. Føler vel ikkje at det er opp til oss ateister å bevise at Gud ikkje finns, men for kristne å bevise at han finns. Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 Dersom Gud skulle skapt menneskene uten synd, og uten mulighet til å gjøre noe ondt, måtte vi ikke da bli skapt uten fri vilje? Kanskje er vi ikke "skapt" med fri vilje? Tror man på skjebnen har man ikke fri vilje... Jeg synes dette er en ganske tynn påstand uansett, det heter vel at 'Gud har en plan for alle'. Hva slags syk plan var det å la millioner av mennesker dø på de mest forferdelige måter under holocaust? Ta eksempelet med 'The little girl' linken i det første innlegget. Var det Guds plan å la noe så grusomt skje med en uskyldig liten jente? Jeg tror ikke det. Den Gud som er beskrevet i Bibelen ville ikke latt noe slikt skje. Eller finnes det noe som kan forsvare dette i Bibelen? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Si meg en ting. Hvordan kan mennesker ha fri vilje hvis Gud kan se inn i fremtiden? Hvis Gud vet hva vi velger og hva vi gjør. Hvordan kan vi da være i besittelse av "fri vilje"? Jeg er determinist. Jeg tror ikke på noen gud. Så spørsmålet trådstarter stiller er umulig for meg å besvare ettersom jeg ikke tror det har fantes noen gud noensinne. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Det er så mye ondskap i verden at i mine øyne er en GOD allmektig Gud en umulighet. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Det er så mye ondskap i verden at i mine øyne er en GOD allmektig Gud en umulighet. Den største ondskap forårsakes mest av kapitalismen. Hvis du er så rik som du har påstått tidligere så har du faktisk en mulighet til å gjøre noe med den onskapen du gav inntrykk for å være så sterkt preget av. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Den største ondskap forårsakes mest av kapitalismen. Hvis du er så rik som du har påstått tidligere så har du faktisk en mulighet til å gjøre noe med den onskapen du gav inntrykk for å være så sterkt preget av. Vi i vesten kan takke kapitalismen for at vi har det så godt. Kapitalismen har vist seg å være uovertruffent den beste styreformen et land kan ha. Ingen styreform kan vise til lignende resultater på levestandard (kanskje ikke livskvalitet), forskning og materiell velstand. Desvere genererer den luksusproblemer som narkomani osv. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Den største ondskap forårsakes mest av kapitalismen. Ser ikke hva du baserer dette på, all den tid du sier "største". Begrenser du uttalelsen din til kapitalisme som økonomisk system, eller knytter du kapitalisme her opp mot politisk styringsform? Sammenligner man med kommunismen i Sovjetunionen (som et eksempel), vil jeg tro den økonomiske styringen der, sammenkoblet med den politiske styringen, forårsaket en del kjipt. Men jeg vil gjerne høre hvordan du sammenligner her. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Et meget bra sitat jeg mer enn gjerne kan si meg enig i: Can you look around this world and believe in the goodness of a god who rules it? Famine, Pestilence, War, Disease and Death! They rule this world.(...)If a god of love and life ever did exist... he is long since dead. Fra filmen The Masque of the red death (1964) Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 nei selvsagt ikke ... gud forsvant ETTER andre verdens krig det finnes ikke en Gud ->.<- alt i verden kan forklares vitenskaplig .. (utenom hva det var som sa bang i The Big bang.. men det kan ta tiår å forklare) Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 nei selvsagt ikke ... gud forsvant ETTER andre verdens krig det finnes ikke en Gud ->.<- alt i verden kan forklares vitenskaplig .. (utenom hva det var som sa bang i The Big bang.. men det kan ta tiår å forklare) Nei, alt kan ikke forklares vitenskapelig. Selv regner jeg meg selv som relativt "troende" på overnaturlige ting. Jeg tror på liv på andre planeter, avviser heller ikke et liv etter døden som ikke har noe med Gud å gjøre ++ Men ett sted går grensen, og den går der Gud og Jesus og bibelen er Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Liv på andre planeter er ikke særlig overnaturlig. Det er faktisk veldig naturlig og logisk. Nesten alt i verden kan forklares vitenskapelig. Det er selvsagt vi ikke kan vite grunnet at det er praktisk talt umulig å finne ut av. At Bibelen sier "så skapte Gud liv" er ikke særlig overbevisende... Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Den største ondskap forårsakes mest av kapitalismen. Hvis du er så rik som du har påstått tidligere så har du faktisk en mulighet til å gjøre noe med den onskapen du gav inntrykk for å være så sterkt preget av. Vi i vesten kan takke kapitalismen for at vi har det så godt. Kapitalismen har vist seg å være uovertruffent den beste styreformen et land kan ha. Ingen styreform kan vise til lignende resultater på levestandard (kanskje ikke livskvalitet), forskning og materiell velstand. Desvere genererer den luksusproblemer som narkomani osv. Og desverre baserer den seg på utnyttelse. Det er umulig for alle land i verden å få det slik. At det er den beste styreformen er som om slavedriverene i USA sa: "Slavene er den beste formen for arbeidere som noen gang har eksistert, vi har aldri hatt det så bra eller arbeidet så lite som vi gjør nå" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå