MBarne Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 (endret) Har hatt flere 190 opp gjennom åra, alle 2.0. Har siste to år hatt en 190 med litt større motor (2.3). Har alltid fylt 95 oktan, men oppdaget i går at jeg har en "bryter" under panseret der jeg kan velge mellom "n" og "s" som ifølge brukerhåndboken er 95 (n) eller 98 (s). Den har vært innstilt på s, altså 98 oktan samtidig som jeg har fylt 95. Det jeg lurer på er egentlig; bør jeg stille den til "n" og fortsette å fylle 95? Vil jeg evt få bedre ytelse ved å la den stå på "s" og fylle 98? Evt hva er best for motoren? EDIT: Etter litt søking kan det også være at n=92 og s=95, men fant ikke noe klart svar. Endret 10. januar 2015 av MBarne Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Begge deler er helt fint for motoren. Du vil kanskje få 5-6 ekstra hestekrefter ved å bruke 98. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Men bør jeg stille den til n når jeg kjører på 95? Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Du bruker også mindre bensin med å kjøre på 98 men om det er nokk til at det lønner seg må du nesten måle og regne ut på bilen din. Sist jeg regnet/testet det ut kostet det meg 28 øre extra på mila med å kjøre på 98 kontra 95. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2015 Ja, jeg skal seriøst vurdere om jeg skal gå over til 98 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Vil tippe at N står for Normal og S står for Sport. Jeg vil og tippe at i sportsmodus øker bilen mengden bensin som sprøytes inn samt justerer tenningen slik at bilen får litt mer futt. Grunnen til at Mercedes da har skrevet at ved bruk av S så skal det brukes 98 oktan så er det fordi økningen av drivstoff og gjør at bilen har en høyere kompresjon og det vil være lettere for 95 oktan å selvantenne og gi deg tenningsbank. Oktantall, etter RON-standarden som brukes i Europa, er bare en betegnelse på bankefastheten til bensinen. Altså hvor mye komprimering den tåler før den selvantennes. Så om du vil fortsette å kjøre daglig på 95 oktan for å slippe den ekstra kostnaden med bensin ville jeg slått over bryteren til N, men om du velger å kjøre på 98 så er det vel hipp som happ hvor bryteren står hen. Kanskje google eller forhøre seg litt rundt og lese ltit og se hva andre som har hatt slike biler har gjort og erfart? Endret 11. januar 2015 av Hansien 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Det er vel mer sannsynlig at N står for normal og S står for super.. I Tyskland er vel normal 91-oktan Super er 95-oktan Super pluss er 98-oktan.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå