Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ute etter ny bil, helst innbytte. 60k +/-


Ariston

Anbefalte innlegg

Fornuftig var det jeg lette etter. :)

 

Ikke så kjent med ordet "mellomlegg". Jeg har råd til å kjøpe disse bilene uten innbytte, men jeg vil ha mest mulig igjen til slutt da det skal brukes til jeg flytter.

 

Blir det smartest å selge bilen som den er, eller å få fikset problemene? Har noen ting som jeg ikke har nevnt i denne tråden som også må fikses.

 

Jeg mener at du kjøper bilen din først, så selger du den gamle, siden du har penger nok til å vente med å selge din gamle bil.

 

Om du kan skru selv så ville jeg fikset problemene, men om du må sende den på verksted så ville jeg bare solgt den med feilene. Jeg ville fått en diagnose først, og sett om det er lett å fikse, hvis ikke så tar du bare markedsprisen minus antatte reparasjonskostnader som salgspris.

 

Jeg er skeptisk til at du får mye over vrakpanten om det er en dyr feil du har fått, så skroting er dessverre et alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skuffende i så fall. Finner vel utav det med å høre med dem.

 

Denne bilen går vel litt i strid med det jeg sa i helgen. Husker ikke ordet jeg leter etter, men det er mer lønnsomt(?) med denne. Ikke noe spesielt eksteriør og interiør, men ser helt grei ut. En del nyere enn BMWen jeg prater om, så vil dermed ha mindre og billigere problemer. Både fordeler og ulemper med begge, men hvis man tenker økonomisk og langsiktig så er vel Astraen et mye bedre valg?

 

Hvordan går motoren på denne? 1,4l 90hk høres veldig lite ut, men sammenlignet med min Focus går den nok mye bedre. Tenker akselerasjon, toppfart osv. Blir litt 'ungomskjøring', men til vanlig finkjøring.

Astra er et mer fornuftig valg ja. Motoren går vel helt ok og ikke mer, men du bør prøve bilen sikkelig så du får testet det selv. Vanskelig å sammenligne med Foucsen din da jeg ikke vet hvilken motor den har.

Jeg mener du først bør høre på inbyttepris på bilen din, så regner jeg med du blir skuffa når du får høre hvor mye du får. Bruk denne skuffelsen til å forhandle ned prisen på bilen. Så selger du din egen bil selv etterpå. Hva er det som er feil på Focusen?

Lenke til kommentar

Beklager mye frem og tilbake her.

 

Søsteren min likte ikke så godt Opelen, men ikke helt ute av spillet enda.

 

Har sett litt mer på den Ford Focus Titan du lenket tidligere, BidBadAde. Hun (søster) vil ikke at jeg skal bruke så mye penger på bil, og det forstår jeg. Opelen er jo en del over "budsjettet" på 60k, mens Focusen her er greit innenfor, selv uten salg/innbytte av min Focus.

 

Dette er diesel og bensin er jo egentlig er must, men hvis vi ser bort fra det. Er det sånn at diesel hester "yter" bedre enn bensin? Så disse 116 hestene vil vel være gode. Godt med utstyr, til og med regnsensor :p

 

Vil selvfølgelig ha mest mulig for min bil, men har blitt fortalt at jeg bør forberede meg på tap uansett.

Ikke så god på å skru selv, men veldig enkle ting kan jeg fikse. Når det kommer til hva som er galt har jeg ikke en liste over det enda, men kan nevne et par ting. Først er det det elektriske. Tenker jo at det er spenningsregulator som er død som gjør at pærene ryker så ofte. Dynamo ble byttet for et år siden, men har problemer med den. Tror en kabel er koblet ifra. Blir den koblet til igjen, så ryker pærene med en gang. Så varsellyset (batteri) lyser hele tiden, men den får strøm som den skal.

 

3. Kommer vann inn på passasjersiden, men har ikke fått sett hvor det kommer fra enda.

4. Noe som bør skiftes mellom fremhjulene. Kommer noen ganger dunkelyd i skarpe svinger. Tror de sa det ikke var aksling.

 

Sikkert mer, men ikke store ting. Har i løpet av mitt eie byttet dynamo, viftereim, registerreim, vannpumpe osv. Så litt påkostet. ca. 3000,- for dynamo og ca. 8000,- for registerreim og pumpe.

Lenke til kommentar

116hk er 116hk uansett hvordan du får de frem.

Dieselmotoren kakler, og den mangler drag på høyt turtall (fullstendig stopp rundt 4000rpm et sted)

Til gjengjeld har den bedre moment ved lavt turtall, noe som da fører til at den føles relativt sprek ved lavt turtall.

Lenke til kommentar

Sendte en mail ang. Focusen og spurte om diverse ting, blant annet hvorfor den ikke var solgt enda. Hadde ikke blitt oppdatert siden november.

 

Ser i dag at den står som solgt. Enten så har den blitt solgt i dag, eller så har de lest e-posten min og tenkt "Oi, denne har vi glemt å oppdatere". Har ikke fått svar på e-posten enda.

 

Så ble skuffet nå, hadde egentlig bestemt meg for at jeg ville ha denne bilen.

Lenke til kommentar

Jepp, fikk mer og mer lyst på den. Har gått gjennom Finn noen ganger til med ikke flere kriterier enn 2004+, Rogaland og Vest-Agder og makspris. Finner ingen som kan "måle seg" eller som frister. Selv hvis jeg ser etter biler jeg egentlig ikke vil ha. Ville jo ikke ha Focusen til å begynne med. Må nesten bare vente og se om det kommer noen da, og få sjekket spenningsregulator på min Focus.

 

Sendte den tirsdag kveld.

Lenke til kommentar

Må si at Vectra fristet mest.

Den grønne er M5 Cosmo, nyere, flere HK, kjørt mindre.

Den andre er GTS og med Xenon.

 

Hva er forskjellen på GTS og M5 Cosmo? De har samme pris, så må se på utstyr osv her.

Selv om akkurat de så greie ut (liker ikke så godt bakenden), frister ikke Opel generelt så mye. Er det et greit merke?

 

Spenningsregulatoren er visst ikke i dynamoen på min bil, så det blir verre og dyrere å fikse. Noen som har en ide om hva det vil koste?

 

EDIT: Syns å se på videoer osv at den faktisk er i dynamoen? Kanskje min er unntak, eller han ikke er så kjent med disse.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

Opel er greie biler det. De er relativt pålitelige samt at vedlikehold og deler er rimelige.

 

Den grønne Vectran er etter facelift å vil i utgangspunktet råde deg til å kjøpe det. Men den andre er 1 eiers bil med komplett servicehefte noe som lover veldig bra.

GTS skal være den litt mere sportslige utgaven av Vectra. Den er senket fra fabrikk og har litt annen styling. Det er også en combi utgave, ikke en sedan.

Vet ikke va M5 står for, men cosmo er utstyrsklassen. Denne er jo også combi, men vet ikke om den er senket eller tilsvarer GTS fra før facelift.

 

Hvis det ikke frister med Opel, så ikke kjøp det :) Var bare noen forslag fra min sin side. Sjekk iallefall ut merker du selv har lyst på selv. Noen spesiell grunn til at det ikke frister, eller er det bare sånn?

Lenke til kommentar

Fikk sitte på i en 2009 Opel Insignia i dag, virket jo grei ut den. 2009 er vel en modell nyere uansett.

 

Hva mener du med denne setningen:

"Den grønne Vectran er etter facelift å vil i utgangspunktet råde deg til å kjøpe det."

Råder du meg til å kjøpe bilen eller facelift hvis jeg kjøper bilen?

 

Kan vel være mer enn bare HK, men den som ikke er GTS har mer enn den andre. Er det mulig å se på den grønne om den har Xenon? Står ikke listet under utstyr, men ser den uansett har mulighet for Xenon. Er noe utstyr som frister på den ene som ikke er på den andre, og omvendt, men sånn er det vel bare.

 

Må si den grønne frister mer. Ser litt bedre ut (facelift?) og er nyere. Mangler kanskje takluke :p

 

Greie forslag, og jeg sjekker finn hver dag for å se etter gode kjøp. Har egentlig ikke noen god grunn til at Opel ikke frister. Er bare sånn "følelse". Har jo ikke prøvd bilen, så det kan godt være at det er en kjempe bil. Kanskje litt at interiører er noe kjedelig/flatt. Hjelper litt med å sette inn spiller.

Lenke til kommentar

Insignia vil nok oppleves som en bedre bil en Vectra, og det er den også.

 

Den grå Vectran er den første utgaven av C Vectra, den grønne er en facelift modell. Du ser det på forskjellen på fronten. Faceliften kom i 2006.

 

Jeg mener at hvis du skal kjøpe Vectra så anbefaler jeg i utgangspunktet å kjøpe en facelift modell.

Men jeg mener du også må se på bilens service historikk. Den grå har jo en eier og fult servicehefte, det vil jeg påstå er en stor fordel. Det står jo ikke noe om servicehistorikken på den grønne, så det må evt undersøkes.

Jeg klarer ikke å se på bildene om den har xenon eller ikke, men det kan du jo spørre om å du kan se det når lysene er på.

 

Jeg er enig i at interiøret er litt flatt og grått som du sier ja. Du må jo vurdere hva som er viktigst for deg med bilen. Noen kompromisser må man vel inngå når man kjøper i den prisklassen.

 

Nå vet ikke jeg hvor langt unna bilene står, men har du mulighet så kan du jo bare ta en tur å prøv en?

Lenke til kommentar

Ja, ok. Faceliften ser jo litt bedre ut.

 

Det står ikke noe i beskrivelsen om servicehefte nei, men under "Bilen selges med" ved siden av prisen, står det servicehistorikk.

 

Må si jeg er litt usikker på hva som er viktigst. Minst feil i løpet av de årene jeg skal ha bilen? Kompromisser er det selvfølgelig, men vil jo helst ha en "perfekt" bil.

 

Den grønne står 3-4 timer unna, med ferge fra Stavanger. Den andre er vel bare 1-1,5 timer unna. Egentlig helt OK reiser, men når det ikke er biler som skriker "denne må jeg ha", så spørs det. Den grønne fristet som sagt mest, men er selvfølgelig lengst borte. Skal se hva jeg får til.

 

Var og sjekket igjen med min bil. Fikk satt i biltema-pærer og kjørt litt. Viste han et par sider fra Haynes sin bok om bilen, og tror han forsto litt mer. Men han tenker det er noe lengre inni bilen, og ikke spenningsregulator. Fikk et par 24v pærer av han. Hvis/når de nåværende ryker, setter jeg inn disse. Hvis de ryker, så er jo spenningen på over 24v. Tenker å gå innom biltema for å kjøpe en sånn måler man putter i sigarettenneren. Noen som har noen tanker, eller burde jeg forsøke en ny tråd siden det er off-topic?

Lenke til kommentar

Du sier noe der :p Hvis jeg får med meg noen en gang så kunne det vært mulig. Fri fra jobb og biltur.

Men så vil jeg helst unngå å måtte stoppe hver time for å bytte pærer. Så var det det som Gavekort skrev at jeg selger min bil etter jeg kjøper ny. Tenker det hadde vært greit å ha med seg bilen man vil ta i innbytte.

Lenke til kommentar

Man kjører over for å se på bil..

Så gjør man eventuelt en avtale, og henter bilen en uke eller to senere..

Så enkelt kan det gjøres :)

 

Jeg kjøpte bilen jeg har nå i Bergen (jeg bor i Oslo), jeg dro en kjapp tur over med faren min for å se på bilen..

Så tok jeg avgjørelsen noen dager senere, og gjorde da en avtale rett før jeg dro på jobb i utlandet et par uker..

Etter turen landet jeg på Gardermoen på kvelden en lørdag, søndag morgen tok jeg og en kompis fly over for å hente bilen :)

 

Det funka fint, til tross for heftig jetlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...