Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ute etter ny bil, helst innbytte. 60k +/-

Ariston

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en ny bil, men usikker på hvilken. Jeg har nå en 1999 Ford Focus, men jeg har hatt en del problemer med den i det siste, spesielt det elektriske. På onsdag måtte jeg bli kjørt hjem av Falcken, og det var på en måte prikken over I-en.

Har blitt anbefalt å kjøpe fra forhandler med innbytte og 3 mnd garanti. Det kan bli vanskelig å selge min Focus privat med alle problemene.

Maksprisen min vil komme an på hvor mye jeg får i innbytte, men hvis vi regner med 0 kr, så vil jeg holde meg til rundt 60 000,-.

Er egentlig litt for kresen og kravstor, så jeg sliter med å finne biler i dette prisområdet. Bensin, manuell, minst 100 hk, nyere bil (2005+?), fin/kul/grei å se på, kombi 5-dørs eller kanskje sedan osv.. Ser etter biler i Rogaland.

Jeg har funnet en bil som kan være aktuell. Møter ikke alle kravene, men har fordeler.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53892881

Fordeler: Fin bil, parksensor, bensin, 143 hk, garanti, innbytte.

Ulemper: Automat, litt mye kilometer(?), litt dyr uten innbytte, noe eldre enn ønsket, men ser nyere ut og har utstyr.

Spørsmål/Kommentarer:

- Redd for å glemme å gire, derfor er automat ulempe. Ikke hatt førerkort lenge, og kommer til å ha denne en stund.

- Den er noe dyr, men hvis jeg får 15-20k i innbytte er det ikke så langt over.

- Under utstyr står det "multifunksjonsratt", men ser ikke noe på bildene?

- Er 156k mye for denne motoren? Hvor lenge bør den holde?

Hvis det blir aktuelt med denne bilen har jeg et par spørsmål til, men de kan vente.

Bare å spørre hvis noe er uklart. Fordi jeg er så kresen, kan det være jeg sier nei takk til alle bilene som blir tipset om, men jeg er fortsatt takknemlig for hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er en ung sjåfør så vil jeg opplyse om at forsikringen din trolig vil bli litt dyrere om du går fra en Focus til en 3-serie.

Angående den bilen du linket til så ville jeg ikke uroet meg for kilometerstand. Det vil jo selvsagt kunne oppstå noen problemer etterhvert, men som regel så holder de seg godt over 200.000, og motoren er trolig den siste delen som vil gå.

For 85.000kr så har jeg derimot sett litt bedre eksemplarer av både 3- og 5-serier, så om du er tålmodig så ville jeg ventet på et bedre tilbud. Et eksempel er denne, men selv den er åpen for pruting.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Til info så fikk jeg førerkortet i August 2013, litt etter jeg ble 18 år. Så ikke to år en gang. Ifølge Gjensidige (de jeg har nå) vil delkasko bli billigere på 3-serien enn min Focus. Hvordan og hvorfor vet jeg ikke, men så slik ut. Med 4000,- egenandel. Kasko blir over dobbelt så dyrt igjen. Burde kanskje ha kasko på en bil av mer verdi, men det blir litt dyrt.

Høres bra ut :) Så lenge den er fra forhandler er den jo i god stand. Og med 3 mnd/3000 km garanti kan jeg ta en full sjekk ved slutten av garantien og få ordnet om det er noe galt.

Det har jeg også, og den du linket var veldig fin. Et år eldre, men mye mer utstyr. Større motor, finere interiør osv. Problemet er at den står i Oslo, noe som er over 6 timer unna. Tålmodighet kan variere, men det kommer an på Focusen. Har ikke startet den siden onsdag. Skulle vært på biltema og kjøpt et lite lass med lyspærer. Hvis den spiser mange nok pærer og sliter med elektronikken, så er den jo nesten ubrukelig. Litt dårlig formulert.

Er ikke avhengig av bil til jobb (blir brukt av og til til frakting av varer), men blir brukt på fritiden. Har vel egentlig ikke noen avtaler hvor jeg MÅ ha bil før 22. eller 28. januar, men veldig greit å ha.

Lenke til kommentar

Det var ikke ment som et spesifikt forslag. Jeg studerte ikke annonsen skikkelig, og kan ikke dømme om det er et godt kjøp enda.

Stor motor er greit, men det koster å være kar. Jeg har samme motoren i min og forsikrer den på rundt 9000kr/året for kun ansvar (22 år og 20% bonus). Hos Gjensidige tror jeg du ser på nærmere 11.000kr/året og noen tusenlapper ekstra for delkasko. Det er en nokså tørst motor også, så du kommer ikke til å spare bensin for å si det slik.

Jeg synes 5-serier er mye penere enn 3-serier, men det er en smaksak. Men når det kommer til utstyr så er BMW og originalkjøperne stort sett mye rausere med 5-serier enn med 3-serier. Det er spesielt skrøpelig på baseline-modeller som 316 og 318. Unntak finnes det selvsagt, men generelt sett så er det hardere konkurranse på E39 sitt bruktmarked. Kulere er det også å ha rekkesekser, sett i forhold til rekkefirer som du finner i 318. Jeg vet ikke hvor mye lyd er viktig for deg, men med en rekkesekser og original eksos så har du mye karakterstikk i et hav av firesylindrer som du finner i Norge.

Jeg kan bare understreke her og nå at eldre BMWer (eller tyskere generelt) stort sett aldri er et fornuftig valg. Det er en bil for de som liker å kjøre og gjerne er litt nevenyttig til å gjøre små reparasjoner selv. De er ikke upålitelige, men de går ikke som de asiatiske klokkene, ei er de heller særlig økonomiske på hverken drivstoff, vedlikehold eller forsikring.

For 85.000 ville jeg aldri sett på noe dårligere enn en 2002-modell, under 140.000km og godt med utstyr. Bruker du noen måneder på å teste markedet og ikke er redd for å reise rundt for å se over bilen så kan du spare mange tusenlapper.

Lenke til kommentar

1)Jeg har store problemer med å se at du skal klare å få mellom 15-20 000kr i inbytte for en 99 modell Focus, når den i tillegg er full av feil anser jeg det som helt umulig.

2)Gjensidige har som regel lavere priser til ungdom en andre selskaper, det er iallefall min erfaring.

3) Kjøp hos forhandler: Når du skriver forhandler, mener du da merkeforhandler, eller bruktbilforhander også? Kjøper du hos merke kan du vel være relativt trygg på at bilen er gått sikkelig igjenom før salg og at det ikke bir mye tull med garantien. Men kjøper du hos bruktbilforhandler må du forhøre deg rundt om denne er seriøs eller ikke. Hos en del av bruktbilforhandlerne er ikke den garantien mye verdt og da kunne du like gjerne kjøpt privat og ta en NAF test.

Hvilken bil man synes er fin/kul osv er jo individuelt. Personlig ville jeg ikke kjøpt BMW hvis jeg skulle brukt 60 000kr. Jeg ville hatt høyere budsjett hvis jeg skulle kjøpt BMW.

Jeg kommer her med noen forslag jeg fant da jeg søkte Rogaland og Agder fylkene.

Ford Mondeo:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50440542&searchclickthrough=true

Volvo S40:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52429806&searchclickthrough=true

*Merk: Omreg for høy, skal være 2500kr, kanskje litt kjedelig men ser ut som et ok kjøp med 1 tidligere eier.

Audi A3:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53636237&searchclickthrough=true

Volkswagen Golf:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54583011&searchclickthrough=true

Skoda Octavia:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54759584&searchclickthrough=true

Ford Focus:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53453392&searchclickthrough=true

*Merk: Omreg for høy, skal være 2500kr.

Audi A4: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52592179&searchclickthrough=true

Ingen bilder av bilen... Men ut i fra annonsen virker den bra med full service historikk osv. Feilen de opplyser om i annonsen MÅ du få dem til å fikse før salg hvis du tenker å kjøpe den.

Jeg ville vel sett nærmere på den Foucsen da jeg mener at Focus er meget gode kjøp i den prisklassen. Kjøper du Ford får du mye for pengene og relativt "artige" kjøreegenskaper. Dette er en Titanium modell som gjør at den er ganske bra utstyrt.

Uansett hvilken bil du ser på, sjekk altid at den er bra vedlikeholdt og aller helst med fult servicehefte.

Du kan også sjekke om du finner en Honda Accord av denne typen innenfor din prisklasse.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54750659&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar

Tenker du på "min" med 143hk eller "din" på 170hk? Jeg er da 19 år med kanskje 30% bonus? Går vel opp 10% hvert år, og man begynner på 20%. Etter bergingen på onsdag ble det opprettet skadesak. Ingen skader på bil, kunne bare ikke kjøre videre uten lys. Tror ikke jeg mister bonus av det.

Uansett. Forden koster for meg 12 000,- i året. Det er mye, men det går.

For 3-serien er kasko på 25 000,- og delkasko 10 500,-, begge 12 000 km.

Kasko på 5-serien ligger på 30 000,- og delkasko på 13 000,-. Også egenandel på 4000,-.

Så lenge jeg ikke trenger kasko så tror jeg det går fint.

Jeg synes begge er fine, men foretrekker kanskje 3-serien. Lyd er kult, men ikke så viktig, så med mindre det er andre store forskjeller er det ikke så farlig om det er 4 eller 6.

Hva er eldre - går 3-serien under den kategorien? Det spørs hva en liten reparasjon er. Kan lite om bil, men bytte batteri kan jeg. Har flere som kan hjelpe med småting hvis ikke jeg kan. Hvor stor forskjell vil det være på denne BMW-en og min Focus i bensinforbruk? Har ikke målt min, men føler den har et akseptabelt forbruk.

Det som du sier der er nok det beste, men vil egentlig få en fungerende bil så fort som mulig. Og av andre grunner vil jeg helst slippe å reise rundt, selv om det som sagt ville vært det beste.

Lenke til kommentar

Angående forsikring så ville jeg valgt lokalbanker istedet. Hør med Time Sparebank på Bryne. De er en del rimeligere enn Gjensidige.

12.000kr/året er forøvrig en veldig dyr forsikring. Jeg ville kuttet ut delkasko på biler under 100.000kr også, men det er et valg du må ta selv.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

BigBadAde:

1. Joda, kanskje litt optimistisk her, men vanskelig å vite uten å høre. Det kan godt være at bilen er i bedre stand enn det høres ut til, i hovedsak bare det elektriske. Muligens spenningsregulator. Kjenner noen som tok innbytte her og fikk mer enn de kjøpte bilen for, så får egentlig bare håpe.

3. For å ta 3-serien som eksempel igjen, så selger den forhandleren Jeep, Chevrolet, SsangYong og Cadillac. Da er det vel merkeforhandler, men ikke av BMW. De bruktbilene de har er sikkert biler de har tatt i innbytte?

3-serien er jo som du ser 85 000,-, så jeg kan jo gå over 60 000,-, men helst ikke uten innbytte.

Utifra de du linker til likte jeg vel best Audi A3en, Golfen og Focusen.

A3: Utvendig fin, innvendig grei. Noe utstyr. 3-dørs er vel kanskje bare en vanesak, men ville hatt 5-dørs.

Golf: Utvendig og innvendig grei, ser ut som det kommer an på vinkelen. Golf er golf.

Focus: Utvendig og innvendig grei. Bakenden ser ikke fin ut på bildene, men det er vel faktisk ikke gale. 65k for en 2007 bil høres jo nesten for godt ut til å være sant. Diesel er et minus for meg.

S40en kan vel kanskje også tenkes på, men

Accorden så jo faktisk grei ut. Min absolutt maksgrense er vel egentlig 100 000,-, men jeg vil ha noe igjen til jeg flytter ut :)

Lenke til kommentar

1. Ja du bør høre hos forhandleren bilen står hos om du får inbytte, jeg mener bare du ikke må forvente mye.

3. Ja det er merkeforhandler, å det mener jeg gjør kjøpet tryggere da de som regel er seriøse. Og ja det er biler de har tatt i inbytte. Jeg sier ikke at du bør styre unna alle bruktbilforhandlere, men vær veldig skeptisk og forsiktig.

Jeg kjører selv bensin og liker det best, så akkurat det med disesel skjønner jeg. Men dette er jo også indiviuelt. Men som sagt mener jeg Focus og Ford generelt gir deg mye og fin bil for pengene.

Linken til Accorden var mest for å vise hvilken type Accord jeg mente, slik at du evt kan se om du finner en som er billiger.

Mazda 6 kan kanskje være et alternativt? Et par linker bare for å vise typen vet at den ene er diesel og har gått langt. Bare sjekk for rust først.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54658947&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52242216&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut til at det så mange av Accord og Mazda 6 i Rogaland.

Her er en Accord, men får ikke innbytte på den.

Mazda 6: Litt dyr, men relativt ny bil og greit utseende. Noen små skader ser det ut som.

Har prøvd å se gjennom alle bilmerker etter aktuelle biler. Ikke lett! :p

BMW: Ikke nyere enn Focusen som var ønsket, men mer utstyr enn 3-serien og billigere. Kanskje litt mye med 2.8l. Kjørt en del, uten garanti, med innbytte.

BMW2: Veldig fin og billig pga oljebruk. Skulle bare vært litt nærmere meg.

Focus: Overraskende billig? Ikke så stor motor og diesel.

Mercedes.

Kan godt være at jeg har oversett noen gode biler, men prøvde å få med de jeg var mest interessert i.

Over til 3-serien (ikke den ovenfor, men i første innlegg). Det er bare noe som frister veldig. Er noe med BMW merket, og at den er nærme, kan ta innbytte osv gjør det mye enklere for meg som er noe lat.

Den er litt dyr mtp utstyr og diverse, litt dyr forsikring (fortsatt billigere enn Focusen, så går fint for meg) og gjerrig på bensin.

Utenom om punkter nevnt ovenfor, er det noen ulemper med denne bilen annet enn personlige meninger?

Gavekort linket en 5-serie fra forhandler tidligere å sa den var prutbar. Kan man altså prute hos forhandlere? Mulig at jeg kan få litt mer innbytte eller billigere 3-serie ved pruting da.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

Uheldigvis så har jeg vel egentlig låst meg til et område enda mindre enn fylket. Jeg bor ikke i Egersund, men nærme. Derfor prøver jeg å få til noe her. Hver gang noe negativt om (f.eks.) 3-serien kommer frem, finner jeg flere spørsmål for å få frem noe positivt slik at det blir mer aktuelt å kjøpe. Av flere personlige årsaker går jeg for det enkleste og ikke det beste.

Men jeg er enig i det du, og andre, sier. Det er mange bra kjøp utenfor fylket, som for eksempel 5-serien i 2. innlegg.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror jeg hadde styrt unna både den 7-serien og 3-serien. 7-serien byr nok ikke på et billig bilhold, og 3-serien hadde stygg styling.

Annet enn det, skjønner jeg at BMW frister, men akkurat de bilene du fant er nok ikke de beste alternativene.

Lenke til kommentar

Nei, 7-serien var nok ikke god, men jeg fant lite selv med bare noen av mine kriterier.

Jeg synes 3-serien (320i) ser helt grei ut, kanskje ikke helt meg, men utenom det. Liker interiøret også.

I innlegget mitt over snakket jeg om en 3-serie 318i og ikke den 320ien, beklager hvis du skjønte det slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Åja trodde du mente den E90'en. Personlig er jeg veldig fan av E46-karosseriet, men vær klar over at det billigste bilholdet får du mest sannsynlig fra en Corolla.

Nå sto det ikke mye om bilen i annonsen, men den virket vesentlig bedre enn E90'en.

Lenke til kommentar

Skuffende i så fall. Finner vel utav det med å høre med dem.

Denne bilen går vel litt i strid med det jeg sa i helgen. Husker ikke ordet jeg leter etter, men det er mer lønnsomt(?) med denne. Ikke noe spesielt eksteriør og interiør, men ser helt grei ut. En del nyere enn BMWen jeg prater om, så vil dermed ha mindre og billigere problemer. Både fordeler og ulemper med begge, men hvis man tenker økonomisk og langsiktig så er vel Astraen et mye bedre valg?

Hvordan går motoren på denne? 1,4l 90hk høres veldig lite ut, men sammenlignet med min Focus går den nok mye bedre. Tenker akselerasjon, toppfart osv. Blir litt 'ungomskjøring', men til vanlig finkjøring.

Lenke til kommentar

Fornuftig var det jeg lette etter. :)

Ikke så kjent med ordet "mellomlegg". Jeg har råd til å kjøpe disse bilene uten innbytte, men jeg vil ha mest mulig igjen til slutt da det skal brukes til jeg flytter.

Blir det smartest å selge bilen som den er, eller å få fikset problemene? Har noen ting som jeg ikke har nevnt i denne tråden som også må fikses.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...