Gå til innhold

Hva må til for å få jobb på NAV ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer rett og slett på hva som må til for å få arbeid på NAV eller lignende steder. Selv arbeider jeg for tiden på sørlandet.

Litt generelt om meg:

Jeg har følgende utdannelse:
sosionom, psykologi grunnfag, videreutdanning i psykisk helsearbeid

Jeg har følgende arbeidserfaring:
2 år miljøterapeut 100% i bolig for funksjonshemmede
2 år miljøterapeut 70% på skole
8 år miljøterapeut 100% i annen bolig for funksjonshemmede

Kritikk til min CV

Jeg ser at jeg har relativt lite "kontorerfaring" i forhold til det å arbeide på kontor.

Jeg er kanskje forholdsvis ung ( 36 år)

Mine + sider:

Jeg er mann i et kvinneyrke

Ellers så ser jeg noen typiske ting som gjerne skjer i forhold til jobbsøking:
1. Ved intervju blir folk som kjenner arbeidsplassen kalt inn (venner kaller inn venner til intervju)
2. Vikarer blir kalt inn til fast stillinger fremfor noen som arbeidsplassen ikke kjenner

Jeg har blitt kalt inn til to intervjuer. Det ene var en jobb som ikke passet og den andre var gruppeintervju på kort varsel som jeg ikke kunne møte opp på.

Jeg har nok blitt litt mer kresen når det gjelder arbeid, da jeg har veldig bra arbeidsplass i dag. Samtidig ønsker jeg å få bredere arbeidserfaring gjerne da innen kontorarbeid, sikkerhetsarbeid eller lignende.

Folk jeg spør synes cv og søknad er overveldende bra, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke samtlige stillinger jeg søker på kaller meg inn til intervju.

Jeg og flere med meg ser en trend til at man må være tilkallingsvikar og gjerne kjenne flere nøkkelpersoner for lett å få jobb innen helse og sosialyrker på sørlandet.

Bare fordi jeg "kjente noen" og hadde en helgestilling kunne jeg trumfe meg gjennom intervjuprosesser uten å møte opp og få 100% fast jobb. Det er vel slik det er blitt?

Endret av WhitePilgrim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg ser jo den da :) Hvorfor skal jeg gå fra 600.000 i året til 400.000 i året. Det spørsmålet kan man jo stille seg. Jeg tenker jo det å ha dagjobb fremfor å jobbe dag,kveld,natt og helger vil være bedre for privatlivet og for ens egen fysiske og psykiske helse. Nå er det jo slik at turnusarbeid ikke skal være bra for helsen over tid.

Et annet poeng er at jeg har arbeidet i samme jobben i 8 år nå. Og da blir man jo egentlig ganske dreven i akkurat det jeg gjør. Å begynne med noe man ikke er så god på vil jo gjøre at man opparbeider seg mye raskere ny arbeidserfaring og vil stille enda sterkere med enda bredere erfaringsgrunnlag.

Det er ikke slikat jeg på død og liv ønsker ny arbeidsplass. For meg er den daglige arbeidsplassen egentlig lik ferie for det er så avslappende å drive miljøarbeid. Men jeg tenker at det å kunne ha litt hektisk kontorarbeid kan være sunt i en periode.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg tror ikke din fysiske og psykiske helse blir noe bedre av å jobbe på NAV. Det kommer vel litt ann på hva du velger å jobbe som, men å være en saksbehandler der kan man fort bli utbrent på. Moren min jobber i psykiatrien og har tett kontakt med NAV, det er ganske mye gjennomtrekk der etter hva jeg har hørt

Lenke til kommentar

De fleste unge som jobber på gulvet i Nav har ingen planer om å bli der, så vidt jeg har skjønt. Og det er ikke sikkert det blir en god erfaring heller, følelsen av maktesløshet skal være gjennomtrengende. Dessuten kan en Nav-stilling fort bli mer av en "flekk" på CV-en enn erfaringen er verdt, gitt imaget etaten for tiden sliter med.

Lenke til kommentar

Ja... dere er inne på noe der... Jeg ønsker hovedsaklig å drive noe saksbehandling da jeg er utdannet sosionom og tenker at det er litt snålt å ikke ha noe særlig saksbehandling i min arbeidserfaring. Det er jo så klart noe "skjult" saksbehandling ved at jeg driver arkivering, registrering og hjelper i forhold til vedtak og dette tar jeg så klart med meg videre. Samtidig så er det og en "drøm" å kunne hjelpe flere mennesker ut i arbeid, tilrettelegge og motivere mennesker som trenger dette. Jeg gjør dette noe i forhold til venner, hjelper de med å søke på stillinger og jeg opplever det som motiverende når de kommer videre i livet.

Det ideelle kunne vært gjeldsrådgiver eller karriererådgiver.

Det er litt komisk å høre at de på NAV opplever å være på gulvet. Jeg og miljøterapeuter jeg arbeider med opplever at det er vi som er på gulvet og at NAV ansatte er litt høyere i rangsystemet :)

Lenke til kommentar

Altså, søstra mi er 26 og jobber i NAV, nylig ferdigutdannet sosialantropolog med helt ok karakterer.

Kanskje de ser deg som overkvalifisert?

Ja det er mulig jeg er overkvalifisert. Selv mener jeg at jeg har potensialet for å utvikle meg til å bli bedre innen saksbehandling, rask klientbehandling, noe mer press i arbeidshverdagen enn det jeg har i dag m.m. Jeg opplever nok at med det jeg har av utdanning og arbeidserfaring, hadde det vært kjekt å kunne hjelpe flere enn de jeg hjelper i det arbeidet jeg gjør i dag.

I 2006 fikk jeg faktisk tilbud om faglederstilling, men takket nei. Jeg kommer aldri til å velge å bli leder frivillig. Jeg håper virkelig å få arbeide med nye kompliserte saker innen psykiatri eller karrierveiledning/gjeldsrådgivning.

Lenke til kommentar

At du eventuelt er overkvalifisert skal ikkje ha betydning. NAV og alle andre offentlige etater er pliktige til å ansette den best kvalifiserte søkaren.

Dei har dermed ikkje lov til å nekte deg ein jobb berre fordi du har meir utdanning enn nødvendig.

Kven som er den best kvalifiserte vil sjølvsagt kunne variere. Det er ikkje nødvendigvis gitt at tung praktisk faglig erfaring utan kontorerfaring er betre enn saksbehandlingserfaring utan fagerfaring.

Men det skal uansett ikkje være nødvendig å "skjule" kvalifikasjonar for å ikkje virke overkvalifisert når du søker på offentlege stillingar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...