Bone Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 (endret) Han som kom med forslaget fikk disken til å fungere.. !? EDIT: Altså, han på videoen.. Endret 10. januar 2015 av Bone Lenke til kommentar
myhken Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 (endret) Ja, noen vinner i lotto også. Sjekker du litt opp, er det ytterst få som anbefaler noen å åpne en harddisk i et rom som ikke er støvfritt. aka "cleen room". Type sånn du ser på film, der de går med hvite dresser, masker, hansker med luftsluser, overtrykk osv. Et lite støvkorn, er nok til å ødelegge en av sidene på en av platene. Eller ødelegge selve lesehodet. Og i et rom et det nokså mye støv til vanlig, så sjansen for at det er mye mer enn et støvkorn i disken din nå er stor. Men nå har du jo ikke noe å tape på frysertrikset. 24-48 timer i fryseren. Så rett ut, rett i en docking stasjon, som slås på, så er du heldig kommer disken opp, om du ikke er heldig så skjer det ikke noe. Og du jobber mot klokken, for hvert minutt disken tiner, øker sjansen for komplett ødeleggelse. Så du må jobbe målrettet å kun konsentrere deg om de filene/mappene som er viktigst. Og har det snakk om mange hundre GB f.eks, så dør nok disken før du har fått ut alt. Så er det noe som er ekstra viktig, tar du det først, og ikke mappen der alle de andre mappene ligger. En av gangene, bare for å teste, puttet jeg disken tilbake i 24 timer i fryseren etter jeg ikke fikk ut noe mer. Og da fikk jeg faktisk ut noen GB til dagen etter. Så reddet 80% av dataene jeg skulle totalt. Var nede i 50-60% da den konket første gangen. men her var totalen en 20-30 GB. Edit Dette var for en person som hadde lagret 8 år med barnebilder av oppveksten til to av barna sine på en enkelt disk (ekstern) som gikk i bakken mens den sto på. Men hun hadde aldri hatt råd til 10.000 kroner hos IBAS. Så hun tok sjansen på å la meg teste, og var super happy da hun fikk tilbake nesten alt. Det var en blanding av bilder og video snutter, og jeg konsentrerte meg da om bildefilene for å få ut max. Endret 10. januar 2015 av myhken 2 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Takk for tilbakemelding For å ta ting litt punktvis: 1) Nå at jeg har sjekket at hodet ikke var "stuck" på plata, at det ikke var problemet, hva vil man tippe at er faktisk feil med disken? Hodet? 2) Hva er det egentlig "frysetrikset" gjør? Hvorfor skal det hjelpe? 3) Hvis jeg velger å prøve "frysetrikset", hva bør jeg gjøre når jeg legger den i fryseren? Legge den i en antistatisk pose antar jeg, men, noe mer? 4) Hvis ingenting av dette fungerer er IBAS fortsatt en mulighet? Takk igjen! Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 (endret) Jeg har med mine 30 disker gående 24/7 noen småproblemer en gang i blant. Denne uken fikk jeg to disker som fikk slike tikkelyder på to ulike pcer. (den ene disken kun 7 måneder (forbanna Seagate) og den andre 5 år i 24/7 drift (Samsung)) Den ene disken funket fint når jeg satt den i en USB dockingstasjon på en annen pc (funka ikke på USB docking på den aktuelle pcen) og av 500 DVD filmer på disken, fikk jeg ut 499, Tok litt tid (var jo ca 2.5 TB med data), måtte la disken kjøle seg litt ned, men fikk ut 99.9%. (hadde også hatt backup av alt utenfor huset, men det beste var jo å få det ut direkte). Den andre disken, en OS disk som hadde kjørt i 5 år eller noe, sluttet også bare å fungere og fikk tikkelyden, Den har jeg ikke fått ut noe som helst fra. Heldigvis ikke noe stress, siden det var OS disken på en server, så alt jeg trengte å gjøre (og det skulle jeg gjøre nå i helgen uansett) var å sette inn en SSD, legge inn Windows Server og Vmware workstation, legge inn et par små programmer, og så var serveren 100% oppe å gå igjen, siden alt den gjør er å kjøre virtuelle servere via Vmware. Men to disker, helt like symptomer, to helt ulike utfall. Så vil si at det er en 50/50 sjanse for at du får noe ut via en USB docking. Frysertrikset har jeg testet med god suksess over flere år, men er absolutt siste utvei (og da må du ha en usb docking), og disken er 100% død uansett om det fungerer eller ikke etterpå. Og ofte har jeg ikke rukket å redde ut alt før disken tiner og stopper helt. Så man må gjøre litt research før man starter. Hva med å etter frysing konstant helle frysende nitrogen på den frem til all data er hentet ut? Bare å glemme på nye disker, da hvert kort er så og si unikt. Men på eldre disker har dette vært en løsning som har fungert. Men tror du bør ha litt peil om man skal gjøre noe slikt også. Det er klart, men likevel er det bedrifter som fikser dette for en langt lavere sum en ibas Endret 10. januar 2015 av Evelen! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 2) Hva er det egentlig "frysetrikset" gjør? Hvorfor skal det hjelpe? Google er et fint sted. Men varme er jo kjent for å ødelegge elektronikk, så da blir jo kulde det motsatte, til en viss grad. Helt nøyaktig hva det gjør har jeg aldri satt meg inn i. Vet bare at det er siste utvei jeg gir tilbud om at jeg kan gjøre, at disken 100% garantert er død etterpå, og at folk da må velge om de vil bruke IBAS, eller ta sjansen. 3) Hvis jeg velger å prøve "frysetrikset", hva bør jeg gjøre når jeg legger den i fryseren? Legge den i en antistatisk pose antar jeg, men, noe mer? Jeg pleier bare å legge den i en frysepose som er helt tett. Man trenger ikke å bekymre seg så mye over kortslutning grunnet statisk elektrisitet, for kortslutning får man i en eller annen form når disken tiner hurtig mens den blir varmere og varmere når den er i bruk, og det dannes kondens, og det er da det er "game over" for disken. 4) Hvis ingenting av dette fungerer er IBAS fortsatt en mulighet? Hadde du ikke åpnet disken din og fått inn masse støv, så hadde sjansen i alle fall vært mye større for IBAS å ta ut platene og få ut data den veien. (koster en del da). Men er platene fulle av riper fra støv, så minsker jo sjansen. Men noe vil de få ut uansett. Dette er folka som får ut data fra knuste plater (f.eks fra han kjeltringen som "tilfeldigvis" mistet pcen ut vinduet da politiet stormet leiligheten). Ved frysertrikset er det elektronikken som kortslutter når kondensen oppstår ved hurtig oppvarming. Og det påvirker ikke platene til vanlig. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 ja åpne disken som jeg sa er jo en "siste muliget" ala starte harddisk vist det virker og kopiere alt ut så fort som mulig ¨kaste disken etterpå, men er jo bare vist problemet er lesehode som har satt seg fast Lenke til kommentar
myhken Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Hva med å etter frysing konstant helle frysende nitrogen på den frem til all data er hentet ut? Bare å glemme på nye disker, da hvert kort er så og si unikt. Men på eldre disker har dette vært en løsning som har fungert. Men tror du bør ha litt peil om man skal gjøre noe slikt også. Å holde disken avkjølt helt til dataene er ute ville nok kunne fungert, uten at jeg har lest noe om det, eller testet det selv. Men i prinsippet skulle det kunne funke greit. Du unngår jo da kondens som kortslutter disken. Det er klart, men likevel er det bedrifter som fikser dette for en langt lavere sum en ibas Hvilke andre selskaper driver med slikt her i Norge da? F.eks elkjøp tilbyr en løsning, men de sender disken til IBAS så vidt jeg vet. Hadde jo vært bra for trådstarter å få vite om billigere alternativer før han gjør noe mer med disken. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Frysetrikset krymper plantene slik at hodet kan løsne om det har satt seg fast. Om hodet ikke sitter fast på platen er det nok lite hjelp i å fryse disken. Mye tyder på at det er kretskortet som kan ha gått dunken. Noen WD disker for noen år tilbake hadde et problem med at en chip på undersiden smeltet. Hvis du skrur løs kortet ser du fort om tilstanden på kortet ser bra ut på undersiden også. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Det er klart, men likevel er det bedrifter som fikser dette for en langt lavere sum en ibas Hvilke andre selskaper driver med slikt her i Norge da? F.eks elkjøp tilbyr en løsning, men de sender disken til IBAS så vidt jeg vet. Hadde jo vært bra for trådstarter å få vite om billigere alternativer før han gjør noe mer med disken. Hvorvidt det finnes i norge vet jeg ikke, men finnes i utlandet, slik at man kan sende disken i posten. husker ikke hvem i farta, men man ser ofte dem legger ut reklame/guide kombinasjonsvideoer på youtube Lenke til kommentar
Bone Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Slik fungerer min: Lenke til kommentar
Bone Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Da tror jeg at jeg egentlig bare lurer på 2 ting, til slutt: 1) Gitt at min disk fungerer slik som vist i videoen over (altså, den jeg linket til ), noen som tror de vet hvor feilen da kan ligge? Jeg tenker at hvis det er sannsynlig at det er kretskortet (jeg hadde ikke liten nok trekker til å åpne kretskortet og se på "baksiden/innsiden"), så er det allikevel liten mulighet for at jeg finner donor-disk med "riktig" serienummer og firmware, osv. Er det da kretskortet, lar jeg da disken ligge i påvente av en snabla god idé en gang i fremtiden (siden disken vil garantert bli ødelagt etter "frysemetoden"), og se hva jeg kommer over senere. 2) Når det gjelder "frysemetoden" er jo det noe jeg kan prøve nå. Men .. ! Hvis det er slik at "frysemetoden", som det blir sagt over her, kun er ment for at materialet trekker seg sammen under kulde, slik at "hodet skal løsne fra plata den sitter fast på, så vil jo denne metoden ikke gjøre noenting for meg, da mitt hode ikke sitter fast. Er "frysemetoden" kun for slike tilfeller, eller vil denne metoden fungere for andre feil også? Er det pga hodet, er det liten vits i, og jeg kan heller la den ligge, som grublet over i første punkt.. Takker igjen, dere har vært til mye hjelp, da jeg har lært en del, selv om jeg ikke til nå har fått reddet noe! Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 ang smp1: firmware chip kan ofte fjernes og loddes på nytt donorkort, aldri prøvd selv dog Lenke til kommentar
myhken Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 ang smp1: firmware chip kan ofte fjernes og loddes på nytt donorkort, aldri prøvd selv dog Igjen, jeg tror det gjelder kun "eldre" disker. På nye disker de siste årene er det umulig, siden vesentlig data ang innholdet på disken ligger på kretskortet, og det vil ikke virke på en annen disk. Det gikk før, men er nokså sikker på at metoden er utdatert om disken er 3-4-5 år gammel eller nyere. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 "Firmware chip" er jo synonymt med "ligger på kretskortet". Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Det å skru opp disken uten å ha ett "clean rom" slik som IBAS er noe av de dummeste du kunne ha gjort. Det hadde faktisk vært smartere å ta heisen til 20 etasje og så slippe den ut og rett i asfalten der nesten! Eneste grunn til å kunne skru opp disken nå er om data ikke er uerstattelige og man gir blanke i om man får tak i dem eller ikke, men vil helst ha dem. Skrur du opp disken så får du støvproblematikk, som tidligere nevnt. Så da slåss du med klokka for å "fikset" feilen og få ut data, jo lengre tid jo større sannsynlighet for at det setter seg støv på platene og det kommer mellom lesehode og plater. Om du sender disken nå til IBAS så blir det nok dyrere for deg også, da de må nå rense platene og gjøre merarbeid! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå