Gå til innhold

Harddisk lager tikkelyder. Systemet finner den ikke. Er USB løsning?

Bone

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nå en harddisk som ser ut til å ha tatt kvelden. Jeg har backup fra i høst, men ikke fra den siste perioden, så ønsker å hente ut data.

Den fungerte fint i går kveld, men i dag fungerer den plutselig ikke. Har prøvd den i 2 PC-er. Den lager tikkelyder og vil ikke bli funnet/registrert.

Jeg har tidligere klart å hente ut data ved hjelp av GetDataBack for NTFS(?), men husker ikke helt tilstanden på de diskene når jeg prøvde programmet.

Siden ingen av mine 2 PC-er klarer å koble til disken, den bare lager ulyder i oppstarten, før den blir ignorert og Windows starter opp på vanlig måte, -hva er da sannsynligheten for at det vil hjelpe med å koble den til via en ekstern USB-kabinett?

Slik som denne:

http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Harddisker/SSD/Eksterne-kabinetter/3-5-/3-5-USB20-eSATA-kabinett-for-3-5-HDD-SATA-3Gb-s--alu--svart-115994-p0000048384.aspx

?

Vil det være muligheter for å finne den med en slik en, når det ikke hjalp med 2 andre PC-er?

Hva slags program, hvis jeg ikke får tak i / finner igjen GetDataBack, bruker folk nå om dagen?

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er redd BIOS ikke finner den.. :'(

Den lager bare tikkelyder, så ignoreres den, -den vises i hvert fall ikke under oppstarten..

Men, hvordan kan en disk bare slutte å fungerer så brått? I går kveld fungerte den jo som den skulle.. :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, leste om den.. Vet ikke helt om jeg er klar for det enda! :(

Sabla irriterende. Den fungerte som sagt i går kveld, ikke noe tegn på at den skulle begynne å tulle.. I dag formiddag/tidlig så bare "tikker" den.. Synes det gikk litt brått for seg.

Men, bare for å ha det avklart: Å kjøpe et sånt kabinett gjør ikke saken bedre?

Lenke til kommentar

Ja, leste om den.. Vet ikke helt om jeg er klar for det enda! :(

Sabla irriterende. Den fungerte som sagt i går kveld, ikke noe tegn på at den skulle begynne å tulle.. I dag formiddag/tidlig så bare "tikker" den.. Synes det gikk litt brått for seg.

Men, bare for å ha det avklart: Å kjøpe et sånt kabinett gjør ikke saken bedre?

Nei, hvis disken ikke spinner så spinner den ikke uansett hva du putter den inn i.

Lenke til kommentar

Jeg har med mine 30 disker gående 24/7 noen småproblemer en gang i blant. Denne uken fikk jeg to disker som fikk slike tikkelyder på to ulike pcer. (den ene disken kun 7 måneder (forbanna Seagate) og den andre 5 år i 24/7 drift (Samsung))

Den ene disken funket fint når jeg satt den i en USB dockingstasjon på en annen pc (funka ikke på USB docking på den aktuelle pcen) og av 500 DVD filmer på disken, fikk jeg ut 499, Tok litt tid (var jo ca 2.5 TB med data), måtte la disken kjøle seg litt ned, men fikk ut 99.9%. (hadde også hatt backup av alt utenfor huset, men det beste var jo å få det ut direkte).

Den andre disken, en OS disk som hadde kjørt i 5 år eller noe, sluttet også bare å fungere og fikk tikkelyden, Den har jeg ikke fått ut noe som helst fra.

Heldigvis ikke noe stress, siden det var OS disken på en server, så alt jeg trengte å gjøre (og det skulle jeg gjøre nå i helgen uansett) var å sette inn en SSD, legge inn Windows Server og Vmware workstation, legge inn et par små programmer, og så var serveren 100% oppe å gå igjen, siden alt den gjør er å kjøre virtuelle servere via Vmware.

Men to disker, helt like symptomer, to helt ulike utfall. Så vil si at det er en 50/50 sjanse for at du får noe ut via en USB docking.

Frysertrikset har jeg testet med god suksess over flere år, men er absolutt siste utvei (og da må du ha en usb docking), og disken er 100% død uansett om det fungerer eller ikke etterpå.

Og ofte har jeg ikke rukket å redde ut alt før disken tiner og stopper helt. Så man må gjøre litt research før man starter.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Bare å glemme på nye disker, da hvert kort er så og si unikt. Men på eldre disker har dette vært en løsning som har fungert.

Men tror du bør ha litt peil om man skal gjøre noe slikt også.

Og til trådstarter. Backup backup backup

Spander 50 kroner i måneden på Jottacloud.no, ubegrenset med plass (som de definerer som 10 TB) elle OneDrive/Dropbox eller lignende om du ikke trenger så mye plass.

Da kan diskene ryke så mye de vil, så lenge du ikke har mange TB med data og verdens tregeste internettlinje da.

Lenke til kommentar

Er nok printkortet og/eller hardware feil på selve lesearmen og mekanismene dere.

Om det er viktige nok data så vil jeg anbefale å ikke gjøre noe, men pakk den ned og send den til IBAS på kongsvinger, det koster noen kr, men de vil nok kunne redde dataene. I verste tilfelle så åpner de disken i cleanrom og gjør ting på den "harde" måten, da blir det større kost. Men sannsynligvis så bytter de bare printkort på disken og henter data ut (du får ikke printkortet det trenger de til evt andre kundesaker).

IBAS tar en gitt sum for en analyse, den er ikke så ille. Da får du en pris på hele oppdraget.

Om et ikke er krise så kan du seff prøve "frysemetoden", men tviler på at det vil hjelpe deg i dette tilfelle og du kan gjøre mer skade enn nytte.

Lenke til kommentar

Harddisk marerittet fortsetter for min del, i dag røk disk nr 3 på en uke. Det var en Samsung 1 TB disk som hadde over 2000 timer på seg (5.5 år i kontinuerlig drift). Men igjen, ingen vesentlig data på disken, kun kopi av ting jeg har på den andre serveren.

Tror marerittet mitt ble utløst av at jeg var så smart å kjøpe noen nye LED pærer til lamper i de to stuene mine. (en pc står i den ene stuen, to pcer i den andre). De "eksploderte" en etter en, og når de gjorde det tok de sikringen. Og pcer liker jo ikke slike bråe kutt, særlig når det jobbes på disker etc.

Så kommer ikke til å bruke de LED pærene av den typen mer for å si det slik. For tre disker på en uke har jeg aldri opplevd, har vel i snitt en disk per 2 år eller noe.

Lenke til kommentar

Jeg takker masse for tilbakemeldingene! Følger med på hva som blir sagt..

Jeg pleier å ta backup, har en 4TB disk som jeg synkroniserer med SyncToy nå og da, men det er altså noen bilder som ikke har blitt med siden sist backup, som jeg anser som det mest viktige.

Dette er jo "uerstattelig", men ikke noe jeg ønsker å betale 10.000 kroner for hos IBAS, som det så ut til å koste.

Det er mulig jeg kjøper en av disse kabinettene og tester, for sikkerhetens skyld.

Ble også interessert i Jottacloud! 10 TB for kun 50 kr i mnd, var ikke ille?! Erfaringer, noen?

Har 8 GB hos Dropbox, som tar det aller viktigste av dokumenter, men har ikke bilder fra vanlige kameraer der,da det er det ikke plass til.

Lenke til kommentar

Har brukt Jotta(cloud) i ca 4 år nå, og er kjempe fornøyd. Ble enda mer fornøyd da de endret betingelsene før jul en gang fra at det var en pc med ubegrenset plass for 50 kr/mnd, til at du nå kan koble på så mange pcer du vil + mobiltelefon/nettbrett. Og mobilutgaven fungerer utmerket, du kan sette den opp til å autobackup bilder, sms, kontakter osv. + du har tilgang til alle filene du har på Jottaclouden, også på den andre pcene.

Hastigheten er veldig bra, får max opplastningshastighet her hjemme og max nedlastning (100 mbit).

Og de er jo et norsk selskap. Så anbefaler de til alle som jeg kjenner.

Lenke til kommentar

vet at vist det er selve armen som har satt seg fast så har det løst seg for noen å åpne harddisken, flytte den tilbake til "start" posisjon, skru sammen igjen og prøve på nytt.....

er video av dette på youtube, husker ikke adressen, funket desverre ikke når jeg prøvde å hjelpe en bekjent, men flere av kommentatorene på youtube hadde fått det til å virke

Lenke til kommentar

Jeg fant en YouTube-video om dette:

Men, når jeg åpnet min, var "hodet" allerede i startposisjon..

post-27942-0-64872700-1420907985_thumb.jpg

Noen som vet noe annet man kan prøve?

EDIT: Jeg kjøpte forresten et kabinett og prøvde det, men nei.. Kjøpt ny disk også, men det er en annen sak.. Ble i hvert fall ikke Seagate denne gangen, men Western Digital. De har jeg mange eksterne av, og vært veldig fornøyd til nå.

EDIT 2: Fant også en annen video, hvor man brukte en "donor-disk", som må være nøyaktig samme (eller så godt som), som den man trenger å fikse. Antar at dette er hvis hodet er defekt. Jeg vet ikke hva som er problemet med min:

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Ville vel heller prøvd frysertrikset enn å åpne den slik du gjorde. Får så lenge du ikke har et "clean room" så er den disken så og si ødelagt allerede med små støvpartikler som hadde køddet opp både lesehoder og laget riper på platene. Så det var vel den dummeste løsningen av alle forslag her.

Han som kom med forslaget sa jo at det ikke virket da han prøvde.

Jeg nevnte at jeg har brukt frysertrikset mange ganger med suksess, så skulle jeg valgt noe ville jeg jo prøvd det.

Men nå er det for sent, disken er full av støv og ting som bare vil gjøre det verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...