Gå til innhold

Boliglån

mafsa

Anbefalte innlegg

Hei godt folk! jeg og broderen planlegger kjøp av leilighet sammen. Litt info:

Pris på leilighet: 2 690 000,-

Fellesgjeld: 17 329,-

Felleskostnader 2483,-

egenkapital: 1 000 000 (500 000,- hver).

Strøm regner jeg til å være rundt 1000,- i forhold til par som bor i lik leilighet fra før av. (de betaler 700,- ca). Samtidig har jeg bilforsikring med full kasko pga. billån på 80k, men som jeg vil enten "bake" inn i lånet eller bruke egenandel på, og så skifte forsikring til del-kasko på 399 mnd.

med visse andre forsikringer, bensin ol. har jeg regnet ut at jeg vil bruke maks 8000 på faste utgifter pr. mnd. Jeg jobber nå som rørleggerlærling (voksen) med 18 000,- utbetalt. og vil stige enda mer om et halvt år ca.

Broderen har ca. 15 000,- utbetalt, men uten andre faste utgifter en lån, felles og strøm.

Selv med dette sliter vi å få lån hos SR-Bank. Føler dette er noe urimelig? Eller tar jeg virkelig så feil på mine regnestykker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banken bruker referansebudsjett, sjekk hvilke tall du får på SIFO sin kalkulator. Da ser du om dere har råd i bankens øyne:)

ifølge kalk skal vi ha råd. det blir kanskje trangt i starten, men fortsatt råd. Litt synd egentlig, da ikke alt i SIFO stemmer overens med vårt forbruk. Noe som irriterer meg. Vet selv om venner fra jobben som har fått lån på 3m+, hvor samboer ikke er ute i jobb og uten kapital. Spørs vel mye på hvilken behandler du får?

Lenke til kommentar

Å prøve en annen bank kan være en god idé, for selv om reglene for boliglån er innskjerpet de siste årene, så blir de likevel forskjellig tolket av forskjellige banker/kundebehandlere.

Om det er noen mulighet, så kan jo en kausjonist som går god for noe av lånet være en mulighet. Ved det første huskjøpet jeg foretok, så stod foreldrene mine som kausjonister for en liten del av lånet slik at jeg kom rett under 60% av låneverdien (hadde ca 70% av låneverdien i egenkapital selv) på boligen.

Slette annen gjeld er også en smart ting å vurdere, evt. ved å selge bilen og kjøpe en billigere bil i stedet, slik at boliglånet blir det eneste lånet og minst mulig.

Andre ting som kan begrense hvilke lån en får, kan ha med tidligere kundeforhold å gjøre. Om en har overtrukket kontoen(e), har hatt betalingsanmerkninger etc., sier ikke at det gjelder deg/dere, men det er desverre fasiten for ganske mange i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ingen av oss har betalingsannmerkninger/overtrukket konto. Bilen vil på sett og vis være billig, tror ikke jeg kommer langt under 399,- med 30%, samtidig som jeg nesten har en halv million i egenkapital? Men er nok som Nisse sier..høre med andre banker.

Foreldrene mine kjøpte nettopp leilighet, og skal legge ut huset som vi har bodd i til sags. Har på følelsen av at de bruker dette som pressmiddel, da vi er alle i samme bank og megler derfra har vært på befaring og satt takst. Gikk til og med ned i honorar for å få lov til å selge huset..

Lenke til kommentar

ingen av oss har betalingsannmerkninger/overtrukket konto. Bilen vil på sett og vis være billig, tror ikke jeg kommer langt under 399,- med 30%, samtidig som jeg nesten har en halv million i egenkapital? Men er nok som Nisse sier..høre med andre banker.

Foreldrene mine kjøpte nettopp leilighet, og skal legge ut huset som vi har bodd i til sags. Har på følelsen av at de bruker dette som pressmiddel, da vi er alle i samme bank og megler derfra har vært på befaring og satt takst. Gikk til og med ned i honorar for å få lov til å selge huset..

Saken er enkel... billig bil eller ikke så sier PC-en til banken noe annet, den stjeler rett og slett penger hver måned (flere tusen kanskje). Det er kanskje forskjellen på lån og ikke lån.

Lenke til kommentar

vel, går de ut ifra sifo så burde jeg kanskje selge bilen. though, har allerede lagt inn det jeg bruker i bensin pr. måned etc og ser ikke noe gale selv. synd egentlig. for se hos andre banker først før jeg bestemmer meg da.

Lenke til kommentar

vel, går de ut ifra sifo så burde jeg kanskje selge bilen. though, har allerede lagt inn det jeg bruker i bensin pr. måned etc og ser ikke noe gale selv. synd egentlig. for se hos andre banker først før jeg bestemmer meg da.

Forstår hva du mener men hadde jeg vært banken hadde jeg nok beregnet 1000 kr/mnd i forsikring, 1000 kr/mnd i bensin 1500 kr/mnd i service/reperasjon/dekk/slitedeler, eventuelt 500-1000 kr/mnd i bompenger.

Da forsvinner det fort 4000 kr/mnd ut bare på bil... gå tilbake til banken og spør om de godkjenner lånet om du selger bilen?

Lenke til kommentar

Forstår hva du mener men hadde jeg vært banken hadde jeg nok beregnet 1000 kr/mnd i forsikring, 1000 kr/mnd i bensin 1500 kr/mnd i service/reperasjon/dekk/slitedeler, eventuelt 500-1000 kr/mnd i bompenger.

Da forsvinner det fort 4000 kr/mnd ut bare på bil... gå tilbake til banken og spør om de godkjenner lånet om du selger bilen?

men igjen. Kommer nok til å sjekke blant de andre bankene først og høre deres tanker.

Lenke til kommentar

1.690.000 i lån på en bolig til 2.690.00?

Utbetalt over 30.000 i mnd (fordelt over 2 personer).

Kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle gå.

Velg flytende rente, og 5års avdragsfrihet.

4.500kr i renter i mnd (2.250 pr pers).

Burde være masse å gå på her spør du meg.

Med mindre leiligheten må totalrenoveres ser jeg absolutt ingen grunn til at det ikke skal gå?

Selv søkte jeg akkurat om lån og har kanskje litt mer utbetalt enn dere tilsammen, men fikk helt fint muligheten til å låne 2.400.000. (Danske bank)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Den kalkulatoren til sifo er dritt. Ta turen ned og snakk med rådgiveren, ta med utskrifter etc som viser reelt forbruk, for etter sifo kalkulatoren har ingen råd til hverken hus eller bil her til lands. Selv sitter jeg med et huslån på 1,4 millioner og har brutto inntekt 230k, og ja, jeg har bil også :w00t: Ikke dropp kasko'en på bilen med mindre du faktisk kan erstatte den ved et uhell, greit nok det koster mer, men er billigere enn å måtte ut med 80k den dagen uhellet er ute. Ta heller og øk egenandelen, kan fort vekk spare et par hundre på å øke den fra f.eks. 4k til 16k.

Med et lån på 1,7 millioner fordelt over 30 med en rente rundt 3 tallet vil gi dere en utgift på 7270 fordelt over dere begge. Ulempen er at dere er brødre, flytter en av dere kan det bli vanskelig for person nr2 å¨sitte med leiligheten. Men som sagt, ta en god snakk med rådgiver, hvis ikke ta en tur til neste bank! i dagens marked burde det ikke være noe problem å få huslån så lenge dere har egenkapitalen, og vil ikke banken ha dere er de heller ikke interessert i kunder!

Lenke til kommentar

Den kalkulatoren til sifo er dritt. Ta turen ned og snakk med rådgiveren, ta med utskrifter etc som viser reelt forbruk, for etter sifo kalkulatoren har ingen råd til hverken hus eller bil her til lands. Selv sitter jeg med et huslån på 1,4 millioner og har brutto inntekt 230k, og ja, jeg har bil også :w00t: Ikke dropp kasko'en på bilen med mindre du faktisk kan erstatte den ved et uhell, greit nok det koster mer, men er billigere enn å måtte ut med 80k den dagen uhellet er ute. Ta heller og øk egenandelen, kan fort vekk spare et par hundre på å øke den fra f.eks. 4k til 16k.

Med et lån på 1,7 millioner fordelt over 30 med en rente rundt 3 tallet vil gi dere en utgift på 7270 fordelt over dere begge. Ulempen er at dere er brødre, flytter en av dere kan det bli vanskelig for person nr2 å¨sitte med leiligheten. Men som sagt, ta en god snakk med rådgiver, hvis ikke ta en tur til neste bank! i dagens marked burde det ikke være noe problem å få huslån så lenge dere har egenkapitalen, og vil ikke banken ha dere er de heller ikke interessert i kunder!

takk! Har prøvd å snakke med rådgiver, men virker tydligvis ikke lysten, selv om mine foreldre har vært gode kunder hos dem. Jeg får ringe og ta en god prat igjen på mandag selv om jeg har var der personlig på mandag og vært i flere samtaler via telefon utover uken.

Virker som han roter mye. Han hadde feil brutto inntekt hos meg blant annet. skriver ikke ned tall etc..Er rimelig sikker på at jeg vil klare å betjene lånet. er klar til å ofre det sosiale for en stund for å si det slik.,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg tok en kjapp titt på sifo kalkulatoren og den mente jeg med 1 bil ville ha utgifter på 10150kr fordelt slik:

Månedlige utgifter for hele husholdet

Person 1: Mann 20 til 50 år.

Individspesifikke utgifter Mat og drikke 2 620 Klær og sko 660 Personlig pleie 520 Lek og fritid 950 Reise (kollektivt) 650 Spedbarnsutstyr 0 Sum 5 400
Husholdsspesifikke utgifter Andre dagligvarer 230 Husholdningsartikler 330 Møbler 320 Telefon, mediebruk og diverse fritidsartikler 1 470 Bil (drift og vedlikehold) 2 400 Barnehage 0 Skolefritidsordningen (SFO) 0 Sum 4 750

Totalt forbruk Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 10 150

Er det noen som lever slik? Jeg har bil, hvorfor skal jeg da bruke 650kr på kollektiv? Dessuten burde flere poster der vært slått sammen ettersom de utfyller hverandre uten at utgiftene går tilsvarende opp. Men hvis rådgiver fremdeles ikke er interessert neste gang du snakker med h*n gå videre til neste bank. Var slik med meg også sist gang jeg flyttet, fikk ikke noe særlig mer enn det jeg i utgangspunktet hadde på leiligheten jeg alt eide. Fikk en forespørsel om å møte en rådgiver i banken til megler når jeg kikket på et hus og takket ja til det. Det endte med at jeg fikk låne denne summen jeg har nå + 200k ekstra om jeg hadde trengt det for å vinne en budrunde samt at jeg fikk det hele til en atskillig lavere rente enn det jeg alt hadde! Så det lønner seg å se seg rundt, når det kommer penger nytter det ikke med gamle venner når de er vrange :p

Lenke til kommentar

her i området er det egentlig SR-bank og sandnes sparebank som tilbyr veldig god rente. litt dyrere med DNB, men for all del. Er bare irritert over hvordan banken behandler oss, selv med 1m i innskudd som er fordelt på to. "does my head in" :p

Lenke til kommentar

*dobbel post* Men ja. SIFO virker ikke helt stødig imho mtp bruk. ..hvertfall ikke min egen..Ikke brukt en krone på kollektiv det siste året og det var buss til Bergen fra Stavanger..

Endret av mafsa
Lenke til kommentar

Vær glad dere ikke har barn sammen :rofl: (Vet dere er brødere)

Studielån og barn trekker veldig ned av erfaring, jeg og kona blir trukket 1,2mill pga det og da med like mye i egenkapital begynner vi da på 0 i bankens øyne.

Har bil også og vips så er vi langt i minus når de skal ta lønningene og regne på for eks 3x lønn ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...