Gå til innhold

Oppstartsmelding, hjelp?

Isildur

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg bygger meg ny PC i kveld, men så har jeg et lite problem. I det jeg skal starte maskina, får jeg en feilmelding der det står, mediacheck failed.

Jeg skjønner ikke hva dette kan være... Noen som har opplevd dette før som kan hjelpe meg med dette?

På forhånd takk:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meldingen kommer i det jeg booter...

Kan sies at jeg enda ikke har innstallert Windows, og jeg har heller ikke partisjonert harddisken.

Etter at det her kommet opp, kommer det System Boot Failure, Insert System Disk and press Enter. Men jeg har jo ingen system disk...

Forslag?

Lenke til kommentar
Ja, seff...

Men maskina vil ikke boote fra CD'en... Og jeg skjønner ikke hvorfor det kommer mediacheck failure...

Har du sjekket i bios at CD er "first boot device" elns?

Prøv dette, og start maskinen med cd'n, evnt. prøv med oppstarts disketter.

mediacheck failure er bare fordi hardisk ikke er partisjonert/formatert.

Lenke til kommentar

Skriv en forklaring på hva du prøver og gjøre.

Skriv hvilket OS det gjelder , om det er spesielle disker som S-ATA o.s.v

Så Kommer de teite svarene :

1: har du pc'n på ?

2: HK er deffekt kjøp 2 nye

3: Windows suger , bruk linux

4: Jeg hadde det samme og måtte bytte skjermkort .

5: Jeg har ikke lest spørmålet ditt men kan det være powersyply ?

6: OMG haha nobzor .. bla bla bla

Så tar det seg opp senere:

1: Har du søkt etter feilmeldingen på HK produsentens hjemmeside ?

2: Viser CD-ROM og Hardisker i BIOS ?

3: Er det en helt ny pc , har du sjekket at Master/Slave settings står korrekt ?

Lenke til kommentar

Ikke sant:

1. Jeg har satt sammen komponentene (riktig), har gjort det før, noen ganger...

2. Jeg starter maskina for første gang, (det skal nevnes at jeg gjør det her for en kompis) og ved første forsøk hadde jeg faktisk glemt å sette pinnen på Harddisken riktig.

3. Jeg ordner det, og andre gang jeg starter maskina kommer den her Nvidia bootmanager, eller noe sånt opp, og det står mediacheck failure. Så kommer det sånn at jeg må sette i systemdisk. Det er Windows XP HE som skla installeres.

4. Jeg setter i CD'en, starter maskina på nytt, (og ja, jeg har passet på at CD er first boot device), og i det det kommer opp "Boot from CD:", så går den bare videre, og på ny kommer "insert Systemdisk" elns.

Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
4. Jeg setter i CD'en, starter maskina på nytt, (og ja, jeg har passet på at CD er first boot device), og i det det kommer opp "Boot from CD:", så går den bare videre, og på ny kommer "insert Systemdisk" elns.

Hva gjør jeg nå?

På noen hovedkort må du trykke en tast (f.eks enter) når det står "Boot from CD"

Hvis du ikke trykker noe, fortsetter den bare å boote fra de andre enhetene som er konfigurert i BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...