Elnix Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Hadde en episode for noen dager siden der det var snø på frontruta, og vindusviskerene prøvde hederlig (automatisk ) å viske dette vekk. Selvfølgelig gikk ikke dette, og viskerne ble stående midt på ruta. Problemet er nå at vindusviskerne bare går en halv "rotasjon" før de stopper. Noen ganger litt mer, noen ganger litt mindre. Det vil si at dersom de ligger i utgangsposisjon, og jeg kjører en intervall, så stopper de på topp, og det må en ny intervall til for å få de ned igjen. Passelig irriterende. Når jeg kjører de kontinuerlig så fungerer de imidlertid fint. Bilen er forøvrig en Opel Combo 1,3 CDTI 2010-modell. Høres ut som en bagatell å få ordnet, men ikke vet jeg. Tips mottas med stor takk! Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Høres ut som om viskeroverføringen har vridd seg løs fra koblingen på visker-motoren slik at når viskerne møter motstand, så går motoren rundt men viskerne m/overføring står i ro. Lenke til kommentar
Elnix Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2015 Høres ut som om viskeroverføringen har vridd seg løs fra koblingen på visker-motoren slik at når viskerne møter motstand, så går motoren rundt men viskerne m/overføring står i ro. Okei. Er dette eventuelt noe som kan fikses selv, eller må jeg ha ny motor? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Slik du beskriver det, så vet jeg helt ærlig ikke. Det kommer an på hvordan det har løsnet. Det kan være nok å stramme til mutteren som holder visker-overføringen fast til motoren, men dette må kontrolleres. I verste fall er "tennene" i festet ødelagt og da må enten motoren eller visker-overføringen byttes. Jeg vet uansett ikke om det jeg mistenker stemmer. Vanskelig å vite uten å ha sjekket selv, men siden begge viskerne oppfører seg likt, så tilsier alt at problemet ligger mellom motoren og overføringen. Du må uansett skru deg vei til motoren og overføringen. Da må visker-armene av og de kan sitte VELDIG godt fast. Deretter løsner du plast-dekslene og under der skal overføringen og motoren ligge. Får du til å stramme mutteren, så kan det være nok. Husk likevel på at her kan man feste ting feil slik at viskerne ikke stopper på riktig plass. Man må derfor justere det riktig. Dette kan være ganske knotete hvis man ikke vet hvordan. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Hadde det vært noe galt med overføringen, ville jo dette selvsagt påvirket viskerne i normal hastighet også, ikke bare intervall. Hadde du på intervall når problemet oppstod? Jeg satser en 5-er på at intervall reléet ditt har fått seg en smekk, ettersom du kun opplever problemer med intervall. Dette koster ikke stort på en bilopphogger, og er veldig enkelt å bytte. Spør gjerne på Opel hvor reléet sitter, og hvor mye det koster hos de. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Skjer dette kun under intervall? Lenke til kommentar
Elnix Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 Hadde det vært noe galt med overføringen, ville jo dette selvsagt påvirket viskerne i normal hastighet også, ikke bare intervall. Hadde du på intervall når problemet oppstod? Jeg satser en 5-er på at intervall reléet ditt har fått seg en smekk, ettersom du kun opplever problemer med intervall. Dette koster ikke stort på en bilopphogger, og er veldig enkelt å bytte. Spør gjerne på Opel hvor reléet sitter, og hvor mye det koster hos de. Skjer kun under intervall ja (evt. "et sveip"). Ikke når de går kontinuerlig. Hadde også på intervall når det oppstod om jeg ikke husker feil. Reléet er nok en idé ja. Mener samtlige relé og sikringer er plassert lett tilgjengelig framme i motorrommet, så skal sjekke opp i det. Slikt er vel rimelig standard ting som en også kan få på Biltema? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Hvis det kun skjer under intervall, så har jeg misforstått deg. Beklager. Glem mitt svar. Da er det nok snakk om et rele. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Intervallrele til vinduspusser er ikke riktig like standardisert som vanlige releer, dessverre. Men de er vanligvis ikke uoverkommelig dyre originalt heller.. Vanligvis fungerer intervallfunksjonen slik at intervall-releet gir ut korte strømpulser (med fast eller justerbart intervall) som får motoren til å begynne "slaget" og parkeringsfunksjonen i viskermotoren sørger for at pusseren fortsetter en hel runde og "parkerer" inntil neste puls fra releet kommer. Jeg ville heller gjettet på at det er parkeringsbryteren i motoren som fusker, men da burde denne feilen egentlig gjøre seg gjeldende ved parkering av pusseren etter "kontinuerlig" bruk også. Hvis du har viskerene på "høy fart" (uten intervall) og så slår de direkte av, stopper de der de står, eller parkerer de normalt? Lenke til kommentar
Elnix Skrevet 13. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2015 Intervallrele til vinduspusser er ikke riktig like standardisert som vanlige releer, dessverre. Men de er vanligvis ikke uoverkommelig dyre originalt heller.. Vanligvis fungerer intervallfunksjonen slik at intervall-releet gir ut korte strømpulser (med fast eller justerbart intervall) som får motoren til å begynne "slaget" og parkeringsfunksjonen i viskermotoren sørger for at pusseren fortsetter en hel runde og "parkerer" inntil neste puls fra releet kommer. Jeg ville heller gjettet på at det er parkeringsbryteren i motoren som fusker, men da burde denne feilen egentlig gjøre seg gjeldende ved parkering av pusseren etter "kontinuerlig" bruk også. Hvis du har viskerene på "høy fart" (uten intervall) og så slår de direkte av, stopper de der de står, eller parkerer de normalt? Aha. Takk for inngående forklaring av virkemåten. For meg høres det da ut som du har helt rett angående parkeringsbryteren, da viskerne også stopper i unormale posisjoner når de blir stoppet etter å ha gått kontinuerlig. De stopper nødvendigvis ikke akkurat i den posisjonen de er i når jeg skrur av kontinuerlig-funksjonen, men går ganske nøyaktig en halv "sekvens" før de stopper på et uvilkårlig sted på ruten. Beklager at jeg har formulert meg dårlig angående dette i tidligere poster. Dersom parkeringsbryteren er defekt, må jeg da ha ny motor? Dyrt å gjøre på verksted? (Selv om jeg skulle fått til å bytte selv er jeg nok desverre under gjennomsnittet interessert i å skru på bil ) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Kan hele visker-"assemblyen" ha vridd seg da den prøvde å "måke snø"? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Hvis den hele tiden stopper på (samme) feil sted, så kan det være sannsynlig at noe har vridd seg på akslingen, men ikke om det er vilkårlig hvor den stopper. edit: mest sannsynlig må motoren byttes. For en med litt mekanisk/elektrisk kompetanse kan det hende det går å åpne motoren (etter å ha tatt den ut av bilen, mest sannsynlig) og bytte/reparere parkeringsbryteren/mekanismen, men skal man betale verkstedtimepris for det vil det neppe lønne seg. Endret 14. januar 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Hadde samme problemet på min Combo uten at jeg kjørte fast viskerene og da måtte jeg skifte viskermotoren. Lenke til kommentar
Alf Tore Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 Jeg har "samme" problem. bare at de stopper hvor som helst på ruta. (kun intervall) starter intervall, de går til ett punkt også stopp, så neste osv. Funker helt fint når de står på full hamp, men skrur jeg de av så kan de stoppe hvor som helst på ruta. vet dere om det er rele eller motor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå