Gå til innhold

Religion og teknologi

Anbefalte innlegg

Religioner som Kristen dommen har sat en sikkelig hindring på vitenskapen.

Tenk hvor langt framme i teknologi vi ville vert nå om slike religioner ikke hadde vert.

Kanskje vi hadde hat TVer som førte oss inn i en drømme tilstand og viste oss alt like virkelig som det er i drømmer. Eller i stedne for fly hadde vi hat teleport sentraler. Eller vi hadde kanskje kunne hat et sommer hus på Mars. Masser av ting vi kunne hat.

Religion har ført til krig, som igjen fører til fart i teknologi, men kriger ville vi hat uten religion og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg antar at du i hovedsak snakker om kristendommen, går jeg utifra det. Kristendommen var viktig tidligere for å holde folket samlet, og samfunnet vårt kunne ha vært ganske annerledes uten. Ikke glem at kristendommen også tok med seg mye sivilisasjon til Norge da den kom, så å si at kristendommen har hindret religion og at vi hadde hatt drømme tv'er hvis vi hadde vært ateister blir litt fjernt, det er altfor mange faktorer inne i bildet. Tiden for kristendommen som dominerende statsmakt er over, men folk bør da kunne følge den hvis de vil.

Lenke til kommentar

Grunnløs, fordomsfull påstand.

Tenk hvor langt framme i teknologi vi ville vert nå om slike religioner ikke hadde vert.

Kanskje vi hadde hat TVer som førte oss inn i en drømme tilstand og viste oss alt like virkelig som det er i drømmer. Eller i stedne for fly hadde vi hat teleport sentraler. Eller vi hadde kanskje kunne hat et sommer hus på Mars. Masser av ting vi kunne hat.

Røyk litt mindre hasj.

Religion har ført til krig, som igjen fører til fart i teknologi, men kriger ville vi hat uten religion og.

Hva sier du da til påstanden at krig og elendighet fører til vitenskapelige fremskritt?

EDIT:

Kildetillegg til ovenstående utsagn, fra filmen "The Third Man", hvor det blir sagt i en monolog:

"In Italy, for thirty years under the Borgias they had warfare, terror, murder, bloodshed -- but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland, they had brotherly love. They had 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock."

This is probably Welles' most famous speech and it remains one of cinema's greatest monologues of all time.

Source: http://www.epinions.com/content_42478243460

Lenke til kommentar

Absolutt ikke en grunnløs påstand. For å ta et dagsaktuelt eksempel er Vatikanets forsøk på å hevde at donger og gummi ikke hindrer spredning av hiv/aids.

En annen sak er bioteknologi.

Det beste eksemplet på dette er dog rundt år 700-1200 etter Kristus. Da var den Islamske vitenskapen langt foran Europa. Grunnen for at Europa var i mørket (tidsepoken kalles også "the Dark ages") var at Paven mente vitenskap var menneskekrenkende og derfor en synd.

Lenke til kommentar

Joa, jeg mener ikke at det er noe gærent med troa. Det er de trangsynte holdninganne til enkelte personer før i tiden jeg missliker.

Det er magne i den tia som gjorde alt mot vitenskapen fordi at de frykta at vitenskapen ville føre til at de missta makta si. (Desverre mange som ble prester kun begrunn av makta)

Det er reelle påstander dette, hvis du ikke mener Kristendommen på noen måte har hindret teknologi, så må du begyne og lese lit historie. Det er da ikke fordomsfulle på stander, det er fakta at de har hindret teknologi. Det med de teknologi eksemplenne jeg sa er kanskje og ta lit i, men jeg hadde minnst sitti med en 10GHz prossesor nå, i stede for en 2,6.

Trur selv at det fintes en Gud jeg, trur vel mest at det er den kristenne og jødiske Guden som er den rette. Men at maktsyke folk prøver og hindre teknologien fordi at de er redd for at de skal miste makta si, det er sykt. Man skal være passe dum, eller lettlut om man skal tru vert ord som står i bibelen. Bibelen er en veiviser for hvordan en skal leve, og ikke en vitenskaps bok, mener jeg da.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ikke minst at de kristne skulle gå rundt og drepe alle i verden som ikke ville bli kristen selv...

DrDoogie har nok ikke sans for fakta, siden det er helt åpenbart at religion har dempet ned på vitenskapen tilbake i tid. Bare tenk på alle de vitenskapmennene som ble arrestert, henrettet, osv. fordi de drev med forskning som hadde konflikter med det som sto i Bibelen...

Lenke til kommentar

Absolutt ikke en grunnløs påstand.

Jeg leste uttalelsene fra LordKGA som at ordet "hindring" bar meningen "nedbremsing" av vitenskapelig fremskritt.

Til forskjell fra å lese "hindring" som "blokkering".

Poenget er at over en lengre tidsperiode blir det etter mitt syn feilaktig å si at en enkelt faktor har ført til at "fremskrittet" (hva man nå legger i det) har blitt "svekket", drastisk nedbremset, forhindret e.l.

I betydningen "blokkering" derimot, er det korrekt at det i avgrensete tidsperioder har vært lite rom for vitenskapelige teorier som stred mot kirkas syn. Her vil jeg vel mene at vi i hovedsak snakker om Katolisismen, ikke kristendommen som et hele.

To kjappe argumenter:

1. Høyt utdannede (vel, relativt sett) misjonærer og prester dro ut i verden og fant ut litt.

2. Hvis "religioner som kristendommen" har begrenset "fremskritt", hva har da religioner ulike kristendommen gjort rundt omkring?

En enkel forklaring blir... for enkel.

Lenke til kommentar

Trur ikke de misjonerene fant ut alfor mye, mange av de hadde vel stortset kun å kristen "hedninger" i tankenne.

Religoner "uliker kristen dommen" hvet jeg ikke hva har gjort rundt om kring. Det er mulig at de også har nedbremsa teknologien i enkelte tids rom. Når jeg posta innleget sa jeg ikke at jeg mente bare kr.dommen. Jeg mante da stortset de felste religioner.

Det er ikke feilaktig å si at "enkelte faktorer" som feks. kr.dommen har hindret teknologien over en lengere tids periode. Det er ikke akuratt snak om en liten faktor det her. Det feks. kr.dommen gjorde mot vitenskapen var ganse hevy.

PS. jeg er desverre ikke av de flinkeste til og ordlegge meg, noe som du sikkert har merka. Men jeg mener ikke egentlig at det er troen sin feil dette her, det er de makt gale folka som alt for ofte sitter i toppen sin feil, de som er redde for og miste makta si. Alle de blodbadenne kr.dommen er skyldig i er jo også bare forde maktgale folk vrir og vender på bibelen slik at de kan si at det de mener mener bibelen og.

Lenke til kommentar

OK.

Jeg er fult klar over at jeg har en hel mengde feil, og det hjelper ikke noe at jeg skriver så fort som jeg gjør nå heller. Lit små surt for de språkelige karakterene mine :grine: Men så lenge folk forstå meg så er det et fet for meg, er snart ferdig med skolegang som krever at jeg skriver 100% riktig, så jeg gidder ikke gjøre så mye med det nå. Det jeg skal studere til og bli skal ikke være noe sprøkelig av lika væl så.

Lenke til kommentar
Nevn relegioner som har forhindret utviklingen av TV`er og it...alltid lurt på hvem som har gjort det ;)

Eneste jeg kommer på i farta er Kristendommen.

De hindret all generell teknologi over en lang tidsperiode. Hadde vi fåt forska fridt i den perioden så hadde vi garantert kommet lengere fram i teknologien. Siden vi hadde kommet lengere fram i det meste som har med viteskapelig stoff og gjøre så hadde vi sikkert vert lengere fremme i IT og slikt å. Eller det kan hende vi hadde hat noe annet en datar, noe mye bedre, eller dårligere, kan gå begge veier.

Hadde ikke kr.dommen henretta alle de vitenskaps folka så hadde vi hatt avkom fra de som helt sikkert hadde tatt opp det foreldrenne holdt på med, og forbedra det før andre lenge etter gjorde det.

Kommer ikke på noe annet en Kr. dommen i farta da. Men de hindra det når det virkelig hadde begynt og bli fart i sakende og da.

Kanskje vi hadde lanna på månen i 1910 i stede for i 1969. Det hadde betyd mye for vitenskapens frammars. :shrug:

Lenke til kommentar
Eller kanskje vi ikke hadde eksistert lenger, fordi verden fikk atombomen lenge før vi ble "modne" nok til å ha den?

Vi må heller se framover !

Joa, mulig det.

Var noen som snakka om det p skolen, da prøvde jeg og forsvare religionenne siden jeg selv trur at det fintes en Gud. Men jeg slapp opp for argumenter ganske fort.

Så med denne posten håpa jeg egentlig på at noen av dere hadde noe bra og si i forsvar for de forskjellige religionenne.

Lenke til kommentar
Religoner "uliker kristen dommen" hvet jeg ikke hva har gjort rundt om kring. Det er mulig at de også har nedbremsa teknologien i enkelte tids rom. Når jeg posta innleget sa jeg ikke at jeg mente bare kr.dommen. Jeg mante da stortset de felste religioner.

Må komme med eit innspill. Viss det ikkje hadde vore for religioner, så hadde det kanskje ikkje vært noko vitenskap å "nedbremse". Ta muslimene f.eks, i "the dark ages" så oppmuntra islam til vitenskapelig forskning. Dei bygde byer med sofistikerte vannings og avløpssystemer, dei rekna seg fram til kompliserte matematiske formularer etc. Viss me går lenger tilbake, til oldtidens grekere, "sivilisasjonens vugge", dei var jo og relgiøse av seg. Viss me går enno lengre tilbake, så langt tilbake som det fyrste skriftspråket, så er jo det religiøse skrifter.

Store vitenskapsmenn som Newton og Darwin var jo begge kristne.

Eg seier ikkje at relgioner ikkje har lagt ein demper på vitenskapelig framgang, men viss det ikkje hadde vore for relgioner, så hadde antakelegvis ikkje det siviliserte samfunn vokse fram.

Eg er av den oppfatning at dei ulike relgionane har utspelt sin rolle, men deira innflytelse og bidrag til forståelse av verden i dag, er ikkje ubetydelig

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Um, bare fordi folk var religiøse beviser ikke at religion hadde noen innvirkning på å fremheve forskning som du nå har hevdet.

Hvis du kan bringe fram konkrete eksempler hvor religion har oppmuntret til forskning og vitenskap så kan det kanskje redde deg fra et nokså ulogisk argument...

Hvis de engang virkelig var dette, hva hadde dette å si i deres vitenskapelige oppdagelser??

Ja, de var begge hvite og, skal jeg dermed hevde at de hvite oppmuntret til vitenskap?

Nei... det er ingen sammenheng der sagt på den måten du sa.

Du må bevise en direkte relasjon mellom religion og at den religionen fikk vitenskap til å gå framover... som du nå ikke har gjort.

Alt du har gjort er å si at:

1. Religion eksisterte på den tiden.

2. Forskning og vitenskap kom fram.

men viss det ikkje hadde vore for relgioner, så hadde antakelegvis ikkje det siviliserte samfunn vokse fram.

Tror nok du vil få problemer med å bevise dette her...
Lenke til kommentar

Blir vel nødt til å forsvare meg då.

Hvis de engang virkelig var dette, hva hadde dette å si i deres vitenskapelige oppdagelser??

Ja, de var begge hvite og, skal jeg dermed hevde at de hvite oppmuntret til vitenskap?

Meint for å illustrere at sjølv om dei var kristne var ikkje dette hinder for dei når dei revolusjonerte vitenskapen. Kan kanskje virke som eit rart argument, men syntest det var viktig å peke ut at personlige kristne har gjort store bidrag til vitenskapen.

Du må bevise en direkte relasjon mellom religion og at den religionen fikk vitenskap til å gå framover... som du nå ikke har gjort.

Kan forresten peke ut at det ikkje er kommt eit einaste eksempel på relgiøs innblanding, dvs hindring av vitenskapelige fremskritt. Angåande ein relasjon mellom relgion og vitenskapelige framskritt, så kan eg ta Islam som eit eksempel. Før Muhammed, var muslimane eit vandrande folkeslag, dei levde i små samfunn, der slektskap var det sterkaste bånd. Det var mykje strid i mellom dei ulike gruppene, masse drap og hemn, og hemn for hemn etc. Muhammed fekk som alle veit eit kall frå Allah og spredte budskapen, og på den måten samla han alle dei forskjellige gruppene. Koranen var eit viktig framdriver for å få folk til å lære seg til å lese og skrive, noko som igjen førte til at det vart fleire "lærde". Folk hadde lyst å vise sin kjærlighet til Allah ved å bygge flotte moskeer til han, noko som promoterte ingeniør kunsten. Dette var eit eksempel.

men viss det ikkje hadde vore for relgioner, så hadde antakelegvis ikkje det siviliserte samfunn vokse fram.

Tror nok du vil få problemer med å bevise dette her...

Hadde vert artig å kjørt ein simulering på det, reise tilbake i tid (ein teknologi me sikkert hadde hatt viss det ikkje var for relgion :p: ) og fjerna relgions momentet, for så og observera kva som skjedde.

hadde faktisk aldri trudd at eg nokon sinne kom til å forsvara relgionar, eg er ein hardbarka ateist.

Det eg vil fram til her, og i det forrige innlegget mitt, er at sjølv om kristendommen og dei andre relgionane sikkert har bremsa litt på utviklinga, så har dei nok gjort sitt for vitenskaplig framgang, sjølv om relgionen kanskje ikkje var direkte innvolvert.

Lenke til kommentar
Eg er enig med alle her inne.

wtf? Snakk om å poste for kun å poste! Moderator! :D

On-topic igjen:

Nevn relegioner som har forhindret utviklingen av TV`er og it...alltid lurt på hvem som har gjort det 

Enig her ja... kan ikke se at religioner akkurat HINDRER teknologiske fremskritt! Kanhende at enkelte religion undertrykker visse menneskesyn og smafunnsmessige årsaker da de forholder seg til flere tusen år gamle dokumenter, men er ikke lenge igjen før det er over og ut med kristendommen (og Islam) håper jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...