stevehall Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Hei, jeg går for tiden vg elektro, og jeg tenker å velge automasjon. Hovedgrunnen til det er at når jeg skulle velge linje på vidregående skole sto det imellom elektro og TIP, og jeg har hørt at automasjon er en blanding av begge(kanskje noe mere elektro). Men hva er egentlig automasjon, hvor mye av hver er det, hva lærer du, osv ? skriv gjerne om du har gått automasjon selv. Takk på forhånd Lenke til kommentar
weebl Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Automasjon er enkelt og greit industridelen av elektrofag hvor det er fokus på oppbygging og vedlikehold av systemer i industrien som f.eks. samlebånd og produksjonsmaskineri i motsetning til elenergi som er mer rettet mot "vanlige" elektrikeroppdrag som en som går elenergi er mer rustet for, automatikere tar seg også gjerne av elektrodelen av ventilasjon, oppvarming i større prosjekter samt heis.Hvor en elektrikers jobb vil være mye mer fokusert på det man finner av lys og strømuttak i hjem og kontor vil da automatikeren gjerne jobbe med å montere store og tunge systemer for å så få koblet disse opp.Som automatiker vil du nok ha en hverdag som er ispedd en del mekanikk og grovarbeid enn en elektrikker. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) Vet ikke om jeg helt enig i skildringen din av en elektriker gjør. Man kan arbeide utelukkende med industri som elektriker også. Det handler om hva man interesserer seg for og hvilken bedrift man arbeider i. Jeg møter stadig elektrikere som kun driver på med skip, industrianlegg, maskiner og roboter. Man må ikke være automatiker for å lese koblingsskjema. Dog, stemmer det i utgangspunktet det du skriver weebl. Det er nok rimelig å anta at hovedvekten av elektrikere driver på med bolig, kontorer og andre næringsbygg. Liktrekking altså. Endret 9. januar 2015 av Nedward Lenke til kommentar
Sindruz Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Har noen venner som går på automasjon, dem stortrives og det er mye praksis. Kjenner også en som er ute offshore og jobber som ROV-Pilot, hvor man styrer Fjernstyrt undervannsfarkost for å arbeide under vannet. Drit kjekk jobb, og drit bra lønn. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) At det er en blanding av tip og elektro er å ta litt hardt i. Automasjon bygger videre på elektro løpet med fordypning i automasjon. Man lærer også litt mekanisk arbeid, men kommer man fra tip er dette gammelt nytt(så det er egentlig for å oppdatere de som kommer fra elektro). Når jeg jobbet som automatiker var det i all hovedsak mekanikere så tok seg av det mekaniske arbeidet(installering av ventiler, måleutstyr osv som en lærer på skolen) mens vi koblet det opp, testet og igangkjørte det. både kabler og tilhørende tubing. Automasjon er i all hovedsak det å få noe til å fungere av seg selv, utdanningen i Norge er rettet mot olje industrien og en lærer mye om ventiler, måleelementer, motorer/pumper og hvordan en får disse til å "snakke sammen" slik at de kan regulere en prosess av seg selv. Det er en god og fremtidsrettet utdanning og jeg anbefaler deg absolutt å ta den veien. Men det er ett stort og bredt pensum så forbered deg på en liten innsats de neste årene:) Endret 9. januar 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Har selv en ingeniørgrad innen automasjon, så kan vel bare si hva det er fra eget ståsted... Automasjon er en stor blanding av Elektro(Kretsteknikk, Kraft, Instrumentering, Sensorer, Motorer,osv.), Data (Programmering, Kommunikasjon, Datainnhenting, Databehandling) og System (Kontroll/Regulering, Modellering, Statistikk). Med de teknikkene, så designer, bygger og vedlikeholder du systemer som i stor grad automatiserer vanlige arbeidsoppgaver. Dette kan være alt egentlig...Industri, Hjemmeautomasjon, Transport, osv. I dag er det aller meste Automatisert til en vis grad. Lenke til kommentar
-submariner- Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Har selv en ingeniørgrad innen automasjon, så kan vel bare si hva det er fra eget ståsted... Automasjon er en stor blanding av Elektro(Kretsteknikk, Kraft, Instrumentering, Sensorer, Motorer,osv.), Data (Programmering, Kommunikasjon, Datainnhenting, Databehandling) og System (Kontroll/Regulering, Modellering, Statistikk). Med de teknikkene, så designer, bygger og vedlikeholder du systemer som i stor grad automatiserer vanlige arbeidsoppgaver. Dette kan være alt egentlig...Industri, Hjemmeautomasjon, Transport, osv. I dag er det aller meste Automatisert til en vis grad. Jeg har planer om å begynne på en bachelor innen automasjon til høsten, og lurer på hvordan du opplevde utdanningen? Hadde du bakgrunn fra elektroverdenen eller var du helt blank ved oppstarten? Hvor hardt var studiet/hvor mye tid brukte du på det? Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Hadde tidligere erfaring med Elektronikk og Programmering, så de delene var litt lettere for meg. Ellers hadde jeg bare Allmenne fag fra VGS. Materialet var ikke så fryktelig tungt, var heller arbeidsmengden som gjorde ting mer ubehagelig. Det er alltid noe som må levres inn, og det ble stort sett bare mer jo lenger ut i utdannelsen du kommer...innleveringer, prosjekt, hjemmeeksamen, lab, osv. Har du sånn høvelig god kontroll på Matematikk, Fysikk, Elektroteknikk og Programmering, så vil utdannelsen bli mye lettere. Jeg opplevde at mange av mine medstudenter var helt blanke på de områdene, og at det kanskje gikk litt fort i svingene for deres del. Så, om jeg skulle gitt deg noe basic pensum å lese, slik at du er forberedt på første året (som er grunnsteinen) Matematikk: Algebra, Rekkeutvikling, Derivasjon, Integrasjon, basic Lineær Algebra, Diff. Ligninger Fysikk: Klassisk Mekanikk, Termo- og Fluidmekanikk, Elektrostatikk Programmering: Lær deg variabler, funksjoner, enkle datastrukturer, logikk (meget viktig), enkle algoritmer for sortering, søk, osv. Elektroteknikk: Enkel kretsteknikk (serie- og parallellkretser), Ohms lov, Kirchoff's lover, ekvivalentkretser(Thevenin og Norton), R-L-C kretser og deres komponenter. Analyse av slike kretser (krever kunnskap om diff. likninger på dette stadiet), kraft. Alle senere fag bygger stort sett på stoffet over, til en viss grad. Anbefaler sider som Khanacademy, MIT Opencoruseware, osv. Leser du intenst i ferien, så vil jeg tro du bruker ca. 1-2 uker på hvert emne. Til gjengjeld vil du ikke være HELT blank når foreleser starter. Ellers vil jeg anbefale deg å få inn god studieteknikk fra starten av. Du har ingen fravær og mer frihet, så det er opp til deg hvordan du bruker tiden. De absolutt beste studentene jeg kjenner og har møtt så på studiene som en fulltidsjobb...de møtte opp kl 8-9, jobber målrettet, og dro i 4-6 tiden, Man-Lør. 1 Lenke til kommentar
stevehall Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Hadde tidligere erfaring med Elektronikk og Programmering, så de delene var litt lettere for meg. Ellers hadde jeg bare Allmenne fag fra VGS. Materialet var ikke så fryktelig tungt, var heller arbeidsmengden som gjorde ting mer ubehagelig. Det er alltid noe som må levres inn, og det ble stort sett bare mer jo lenger ut i utdannelsen du kommer...innleveringer, prosjekt, hjemmeeksamen, lab, osv. Har du sånn høvelig god kontroll på Matematikk, Fysikk, Elektroteknikk og Programmering, så vil utdannelsen bli mye lettere. Jeg opplevde at mange av mine medstudenter var helt blanke på de områdene, og at det kanskje gikk litt fort i svingene for deres del. Så, om jeg skulle gitt deg noe basic pensum å lese, slik at du er forberedt på første året (som er grunnsteinen) Matematikk: Algebra, Rekkeutvikling, Derivasjon, Integrasjon, basic Lineær Algebra, Diff. Ligninger Fysikk: Klassisk Mekanikk, Termo- og Fluidmekanikk, Elektrostatikk Programmering: Lær deg variabler, funksjoner, enkle datastrukturer, logikk (meget viktig), enkle algoritmer for sortering, søk, osv. Elektroteknikk: Enkel kretsteknikk (serie- og parallellkretser), Ohms lov, Kirchoff's lover, ekvivalentkretser(Thevenin og Norton), R-L-C kretser og deres komponenter. Analyse av slike kretser (krever kunnskap om diff. likninger på dette stadiet), kraft. Alle senere fag bygger stort sett på stoffet over, til en viss grad. Anbefaler sider som Khanacademy, MIT Opencoruseware, osv. Leser du intenst i ferien, så vil jeg tro du bruker ca. 1-2 uker på hvert emne. Til gjengjeld vil du ikke være HELT blank når foreleser starter. Ellers vil jeg anbefale deg å få inn god studieteknikk fra starten av. Du har ingen fravær og mer frihet, så det er opp til deg hvordan du bruker tiden. De absolutt beste studentene jeg kjenner og har møtt så på studiene som en fulltidsjobb...de møtte opp kl 8-9, jobber målrettet, og dro i 4-6 tiden, Man-Lør. Jeg mener på selve yrket, og VGS utdanninge, men greit nok jeg har to tenkt på å gå kanskje gå y-veien eller forkurs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå