Gå til innhold

Restaurering av gammel forsterker

Anbefalte innlegg

Har en Fisher Studio-Standard CA-2030 stående, som jeg fikk av min far. I følge far er denne 40+ år gammel nå. Forsterkeren fungerer fint den dag i dag, men merker at det er lite respons på enkelte frekvensområder til tider. Andre ganger kan lyden igjen være magisk (dette, samt alderen, gjør den litt interessant).

Det oppstår også ca. 1 min skurring når den blir skrudd på etter at strømmen har vært av. Ble fortalt at dette skyltes uttørkede kondensatorer, noe som gir mening, uten at jeg har altfor inngående kunnskap om elektronikk enda.

Har lenge vurdert å bytte kondensatorene for å se om det har utslag på lydkvaliteten. Er dette noe å satse på, eller er det andre ting jeg bør se på først? Hadde også vært interessant å vurdere mulighetene for å bygge den om til rørforsterker. Noen som har erfaring med slikt?

Innspill mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville også byttet ut kondensatorene. Du kan også gjøre en visuiell inspeksjon av dem og se etter unormaliteter. Ser dem greie ut men du mistenker dem kan du lodde dem av og sjekke dem med et multimeter. Du kan også spandere på litt elektronikkrens til potmeter og brytere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...