Phinex Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) Hei! Ettersom jeg er blitt lei av å skru på bilen min nå og det stadig vekk dukker opp nye feil, ser jeg meg nødt til å gå innkjøp av en annen bil.Jeg har fått tilbud av min far om å kjøpe en 2000 Saab 9-3 med 150hk for 10000. Bilen er nylig eu godkjent, men er kjørt 293000. Jeg har kjørt denne mye, og den er i forholdsmessig grei stand uten store mengder rust.Er dette ett greit kjøp? Tenker aller helst på kjørelengden. Hvor lenge kan dem holde?Eventuelt, så er jeg på utkikk etter noe annet. Har maks 20 000 å bruke, men aller helst ikke mer enn 15.selv om jeg vet at jeg ikke kan være kresen så har jeg noen enkle krav. - bør holde greit 2-3 år. - Jeg trenger å ha litt bagasjeplass, (mulig det blir hundebur) - bør ha over 100 hester. - en fordel at den er eu godkjent. vi kjører ca 15-18000 km i året. Mye langturer mellom kristiansand - oslo.Jeg kan skru litt selv. ihvertfall gjøre det mest grunnleggende (håndbrekk, skiver, service, caliper, støtdempere, osv. ) Endret 9. januar 2015 av Phinex Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Den Saaben høres ut som et godt kjøp, om den er i grei stand. Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 (endret) Hva med denne? Kjørt 100 000 mindre. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54669803&searchclickthrough=trueHvor mye jobb er det å reparere, hvis det kun er dette det er snakk om?Ønsker eventuelt andre forslag på andre biler. Endret 10. januar 2015 av Phinex Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 (endret) Blir vel et par-tre tusen i deler, greit å bytte klossene bak når skivene likevel byttes. Det er ikke mye jobb, men grei å få noen som har gjort det før til å gjøre det. Endret 10. januar 2015 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 (endret) Hva er det i tillegg til vaiere som koster penger? Om det ikke er rust, så kan jeg greit gjøre dette selv. Skiver er vel 5-600 per stykk, mens klosser er 4-500 for 4 stk. . Han snakker om tromler, men jeg trodde bevisst det var skiver bak på denne? Edit: bremsesko er vel det samme som det jeg kaller bremseklosser? Trenger jeg noe mer enn dette? Endret 10. januar 2015 av Phinex Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 20 000 kr og bør holde greit i 2-3 år... i den prisklassen så er det uansett ett sjansespill. Saaben til 10 000 kr høres ut som ett bra kjøp, holder den kun 1-2 år har du fremdeles 10 000 kr i bakhånd for en ny bil. Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Vet at det er sjansespill, men jeg har allikevel troa. Min far og meg har levd på det i snart 5-6 år. Saaben til 10k ble kjøpt for 3 år siden for 10k.. Har vært nesten ingenting med den. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Vet at det er sjansespill, men jeg har allikevel troa. Min far og meg har levd på det i snart 5-6 år. Saaben til 10k ble kjøpt for 3 år siden for 10k.. Har vært nesten ingenting med den. Da kanskje det er nå problemene begynner å kommer... det hører ihvertfall til historien at gamle biler sjelden holder i 6 år sammenhengende uten problemer. Hadde jeg kjøpt en bil for 3 år siden hadde jeg ALDRI tatt samme pris til min egen sønn etter 3 år... heller gitt den bort (så klart om man har økonomisk mulighet til dette)! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 (endret) Bremsesko er til trommelbremser, klosser til skivebremser. Denne bilen (innlegg #5) har en kombinert skive/trommelbrems, hvor fotbremsen virker på klossene/skivene og parkeringsbremsen på skoene/tromlene. Høres litt rart ut at skive/trommel skulle måtte byttes pga parkeringsbremsen -selv om man kjører langt med brekket på, så vil det fortsatt hovedsakelig være belegget/skoene som slites. Men det kan jo være skive-delen som er nedslitt; den brukes og slites betydelig mer. Like greit å bytte alt (klosser, sko, og skive/trommel om den er slitt mer enn tillatt) når man først holder på. Endret 10. januar 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå