Gintoki Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Jeg har lyst til å ta meg jobb som eiendoms fotograf eller senere vanlig fotograf som tar bilder av brudepar, vennegjenger, kjerstepar osv..Men for å ta seg jobb som eiendoms fotograf, hva krever det?For anskaffa meg et canon EOS 100D uten soe extra tilbehør, å vil prøve å få meg jobb med fotografering.Så hva skal til for å få et slikt jobb yrke? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Kunnskap - kunnskap - kunnskap. Mange eiendomsfotografer er frilansere i dag, det vil si at du først må "selge deg inn" hos en eller flere meglere før du får oppdrag. Gjør du en god jobb, så får du flere oppdrag. Det vil si, at du naturligvis må ha det fototekniske og et blikk for "det gode bildet" - begge deler krever mye øving. Om jeg forstår deg rett, så er 100D'en ditt første speilreflekskamera, og da det er relativt nytt på markedet, så antar jeg at du ikke er en erfaren fotograf. (Korriger meg gjerne om jeg tar feil). Frilansmarkedet som fotograf er meget meget krevende - det er mange om beinet, og for at akkurat du skal få regelmessige oppdrag så må du levere. Har selv hatt frilansfotografering som hovedinntekt i en 2 årsperiode, og har sett på blant annet eiendomsfotografering: - En av de større nasjonale aktørene som bestiller inn faste frilansere har som krav om bruk av fullformatkameraer. De krever også at du har en kraftig vidvinkel ned mot 16mm på FF (Tilsvarer 10mm på ditt hus) og minst 2 eksterne blitser, som da naturligvis må utløses trådløst. Bare på utstyrsfronten er dette en investering på ganske mange tusenlapper for å komme inn i et meget trangt marked, som igjen krever at du kan dine saker. Som regel er det også et krav om at du må ha et enkeltmannsforetak, og dermed må du kunne litt basic regnskapsføring også. Etter å ha lest det her, føler du at du har kompetansen per i dag? Yrke som fotograf er slettes ikke umulig, men det er vanskelig. Du må kunne kameraet ditt inn og ut, og gjerne ha et annet kamera enn hva du bruker. Jeg sier ikke at det er dårlig på noen som helst måte, men i enkelte scenarioer så vil det komme til kort, om du for eksempel skal ta bryllupsbilder i en mørk kirke, hvor blitsbruk ofte ikke er tillatt. Mitt råd: Bruk kameraet du har, lær deg fototeknikk og ta masse bilder - kom gjerne over til diskusjonstrådene til det gamle akam.no og vis frem dine bilder, få tilbakemeldinger, les guider, se på andres bilder. Det - og ikke minst ta mange bilder selv, det er hva du lærer av. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå