kalleklovn12 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Heisann. Jeg kjøpte meg i dag en ny tv. For å være eksakt er det en LG 55UB950VAEN. Problemet jeg har er med lyden. Jeg kjører tven rett inn i en reciever. TV står i HDMI output. I hdmi 1 på reciver står Altibox dekoderen. I HDMI 2 står PS3. Her får jeg ikke bilde når jeg setter reciever på HDMI2 av en eller annen rar grunn. Dersom jeg har HDMI 1 på, og ser på vanlig tv er lyden fin. Går jeg inn på SmartTV på Netflix, youtube osv blir lyden fra dekoder værende, og ingen lyd fra youtube, netflix osv. Noen som vet hva jeg har gjort galt? Eller er det noen innstilinger jeg har bommet på? Takker så mye for svar. Mvh Tobias Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Koble alt til reciever og kjøre kun bilde opp til TV? Da blir alt perfekt Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Koble alt til reciever og kjøre kun bilde opp til TV? Da blir alt perfekt Jeg kjører bare hdmi fra reciever til tv. Ellers er dekoder og ps3 koblet til reciever. Nå funker ihvertfall både dekoder og ps3 på forskjellige, men sliter fortsatt med lyd på netflix. Nå har jeg i utgangspunktet på Two and a half men på tv Norge. Hvis jeg nå går inn på netflix o.l. blir lyden fra Two and a half men igjen til tross for bytte av bilde. Hvorfor? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Netflix hvor? PS3-app, Windows-app, TV-app, AppleTV? Dersom du bruker app fra TV må du kjøre lyd i såkalt ARC, Audio Return Channel fra TV via HDMI til forsterker. Om HDMI er koblet i riktig kontakt i TV, reciever støtter ARC og kabel støtter ARC skal det gå bra med litt tukling med innstillingene i de forskjellige enhetene. Dersom en av dem ikke støtter det har du et problem. Det er grunnen til at jeg hater, med store bokstaver som regel, SmartTV. Det er rett og slett ikke laget på en fornuftig måte. Kjøp en mediacenterwindows-pc eller AppleTV, alternativt kjør Netflix via PS3 Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Ok. Forsøker Netflix på smart tv. Lyd ut er satt på ekstern høytaller (optisk/HDMI ARC) på tven. Skjønner ikke hvorfor lyden ikke følger bildet fra vanlig tv til smarttv.?! Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Netflix hvor? PS3-app, Windows-app, TV-app, AppleTV? Dersom du bruker app fra TV må du kjøre lyd i såkalt ARC, Audio Return Channel fra TV via HDMI til forsterker. Om HDMI er koblet i riktig kontakt i TV, reciever støtter ARC og kabel støtter ARC skal det gå bra med litt tukling med innstillingene i de forskjellige enhetene. Dersom en av dem ikke støtter det har du et problem. Det er grunnen til at jeg hater, med store bokstaver som regel, SmartTV. Det er rett og slett ikke laget på en fornuftig måte. Kjøp en mediacenterwindows-pc eller AppleTV, alternativt kjør Netflix via PS3 Ok. Forsøker Netflix på smart tv. Lyd ut er satt på ekstern høytaller (optisk/HDMI ARC) på tven. Skjønner ikke hvorfor lyden ikke følger bildet fra vanlig tv til smarttv.?! Lenke til kommentar
Zash Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 For å se om jeg skjønner oppsettet ditt:Du har dekoder og PS3 koblet inn i en reciver, som igjen er koblet til tv. Når du ser på en kanal på dekoder, så får du lyd gjennom reciever. Men når du, inne på tven din, velger og se på Netflix, så får du fortsatt lyden fra kanalen du tidligere så på, gjennom recieveren? Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 For å se om jeg skjønner oppsettet ditt: Du har dekoder og PS3 koblet inn i en reciver, som igjen er koblet til tv. Når du ser på en kanal på dekoder, så får du lyd gjennom reciever. Men når du, inne på tven din, velger og se på Netflix, så får du fortsatt lyden fra kanalen du tidligere så på, gjennom recieveren? Helt riktig. Tips? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Endre kanal på receiveren?Den står jo tydeligvis på kanalen til dekoderen, mens den skulle stått på AUX eller noe sånt. Hvilket merke/modell er receiveren? Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Endre kanal på receiveren? Den står jo tydeligvis på kanalen til dekoderen, mens den skulle stått på AUX eller noe sånt. Hvilket merke/modell er receiveren? Recieveren er en Yamaha RX-W500D. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) Hva heter inngangen du har koblet kabelen fra tv i ? Merke på TV? Og hvor er kabelen koblet i tv? Endret 9. januar 2015 av Zash Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Den heter V500D, ikke W. Men anyways. Først og fremst må du finne riktig HDMI-kontakt på tv'n. Samsung har normalt ARC på HDMI2, gitt at tv er fra 2012 eller nyere. Eldre modell=fucked. Så kan du starte på den 112 sider lange manualen som fulgte med forsterkeren. Alternativt laste den ned her Det står referert til ARC 66 steder i manualen, så sannsynligheten for å få det til å virke er stor. Men man må lese manual. Så, for å oppsummere; 1 - TV har ARC? 2 - HDMI har ARC? 3 - Forsterker har ARC (sistnevnte veit vi, for jeg sjekket). Eneste måten å få lyd på fra app på TV er via ARC, alternativt må du inn med en optisk lydkabel mellom TV og forsterker. Sånn situasjonen er nå er at alle signaler går via Yamaha, som "stjeler" alle lydsignaler og sender bilde videre. Akkurat nå veit ikke Yamaha at TV kan sende lyd via ARC (gitt at den kan det), og derfor får du lyd fra den forrige kilden du hadde aktivert. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Hva heter inngangen du har koblet kabelen fra tv i ? Merke på TV? Og hvor er kabelen koblet i tv? Jeg har koblet tven inn i HDMI output. Merke på tven er skrevet i 1. post. LG ett eller annet. Kablen er koblet inn i HDMI 2 (ARC inngang). Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Og du må selvfølgelig fortelle TV'n at lyd skal gå via forsterker. TV veit idag ingenting om at du har koblet kabel-tv-boksen via Yamaha først, og gjør alt på sin normale måte (og sender lyd via tv-høyttalere også). Inn i menyene og endre kilde. Les manual, det står garantert noe der for folk som har eksterne forsterkere Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Den heter V500D, ikke W. Men anyways. Først og fremst må du finne riktig HDMI-kontakt på tv'n. Samsung har normalt ARC på HDMI2, gitt at tv er fra 2012 eller nyere. Eldre modell=fucked. Så kan du starte på den 112 sider lange manualen som fulgte med forsterkeren. Alternativt laste den ned her Det står referert til ARC 66 steder i manualen, så sannsynligheten for å få det til å virke er stor. Men man må lese manual. Så, for å oppsummere; 1 - TV har ARC? 2 - HDMI har ARC? 3 - Forsterker har ARC (sistnevnte veit vi, for jeg sjekket). Eneste måten å få lyd på fra app på TV er via ARC, alternativt må du inn med en optisk lydkabel mellom TV og forsterker. Sånn situasjonen er nå er at alle signaler går via Yamaha, som "stjeler" alle lydsignaler og sender bilde videre. Akkurat nå veit ikke Yamaha at TV kan sende lyd via ARC (gitt at den kan det), og derfor får du lyd fra den forrige kilden du hadde aktivert. Takker så mye for svar. Jeg har ARC hdmi, ARC på tv og ARC på HDMI Output på reciever (forsterkeren). Skal titte litt i manualen. Takk så lenge. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 http://download.yamaha.com/api/asset/file/?language=no&site=no.yamaha.com&asset_id=59084 Side 17 Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Da har jeg gjort nøyaktig det som står der. Jeg har ikke forsøkt med optisk, men med ARC/HDMI løsningen. Det skjer fortsatt ingenting. Får bilde, men ingen lyd. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Da ser det ut til at det har løst seg. Jeg måtte koble opp noe LG-link inne på en meny. Merkelig at det skulle til, men da får jeg endelig lyd. Takker så mye for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå