Kleivis Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Usikker på om dette er riktig kategori, men prøver her. Igår kom lønn fra Desember inn på konto. Når eg sjekker lønnsslippen ser eg at den er ført som lønn for Januar 2015. Dette blir feil da eg kun får registrert 11 mnd lønn i 2014, som igjen fører til at feriepengegrunnlaget blir vesentlig mindre enn det skulle vært. Eg "mister" da ca 4500 i feriepenger som eg ikke får før neste år. Eg går til lønnsansvarlig og kommenterer dette og får til svar at eg skal få en tilbakemelding senere på dagen. Svaret som kommer er at det er nye regler for i år så lønna skal føres på den mnd som den blir utbetalt. Dette visste tydelgvis ikke lønnsansvarlig om selv før idag.. Har snakket med flere andre der arbeidsgiver har klart å justere seg etter dette i desember og betalt ut lønn før nyttår. Så det er egentlig lurer på er om dette har noe å si bortsett fra det med feriepengene? Tenker da spesielt på skatt osv. Det er jo en hel mnd som ikke kommer med i 2014. Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Så du fikk ingen lønn utbetalt i desember måned, over hodet? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Skattemessig er det fordelaktig for fjoråret, da den skattbare inntekten blir vesentlig mindre. Forvent litt mer tilbake når skatteoppgjøret dukker opp i mars (papirform, pengene kommer i slutten av juni). Men gikk du hele desember uten inntekt? På min jobb får vi desemberlønn ganske tidlig, mot normalt den 20 i hver mnd. Feriepengemessig får du da mindre i år, men masse mer i 2016 Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Fikk lønn i starten av desember ja, men det var lønn for november. Altså hopper vi fra november til januar på lønnslipp og det mangler da desember på ligningsåret 2014. Samboeren min fikk feks vanlig lønn i desember og enda en lønn i slutten av mnd pga de nye reglene. Men om det kommer meg til gode med tanke på skatt så er det jo bare bra. Ble bare litt usikker når ikke lønnsansvarlig klarer å svare på dette. Og så er det kjipt å få mindre feriepenger i år da eg skal gifte meg og egentlig trenger disse pengene i år. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Hehe, jeg vil nå nesten si at jo mer man sparer på bryllupet jo bedre... Bruke alle pengene på en fest... Hmmm, mye bedre å spare dem til senere Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Skattemessig er det fordelaktig for fjoråret, da den skattbare inntekten blir vesentlig mindre. Forvent litt mer tilbake når skatteoppgjøret dukker opp i mars (papirform, pengene kommer i slutten av juni).Hvordan kan 11 mnd. lønn være en fordel for skatten? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Jeg sa "skattemessig fordel for fjoråret". Mindre inntekt=mindre skatt. Progressiv beskatning i Norge. 11 månedslønner er mindre inntekt som igjen medfører mindre skatt. Kommer og biter deg i 2015 da, for da skal man etter all logikk få 13 månedslønner... Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Hehe, jeg vil nå nesten si at jo mer man sparer på bryllupet jo bedre... Bruke alle pengene på en fest... Hmmm, mye bedre å spare dem til senere Eg er enig, men budsjettet er allerede satt. Jeg sa "skattemessig fordel for fjoråret". Mindre inntekt=mindre skatt. Progressiv beskatning i Norge. 11 månedslønner er mindre inntekt som igjen medfører mindre skatt. Kommer og biter deg i 2015 da, for da skal man etter all logikk få 13 månedslønner... Nja, den mnd som nå "mangler" vil jo forflytte seg hele veien og eg vil bare få 12 utbetalinger i 2015. Det de skulle gjort var å flytte utbetaling av lønn til slutten av mnd allerede fra desember av. Det er det "alle" andre arbeidsgivere har gjort virker det som. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 (endret) Der jeg jobber har det "alltid" vært sånn. Lønna som utbetales i januar (som jeg tjente opp i desember) føres på lønnsåret 2015. Får jo 12 måneders lønn fordet. Endret 10. januar 2015 av TMB 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Fikk du ikke lønna for desember 2013 utbetalt i januar 2014 da? Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Der jeg jobber har det "alltid" vært sånn. Lønna som utbetales i januar (som jeg tjente opp i desember) føres på lønnsåret 2015. Får jo 12 måneders lønn fordet. Ja, viss du alltid har hatt det sånn er det selvfølgelig ingen forskjell for deg. Har selvfølgelig fått 12 mnd lønn, men det er ikke poenget. Fikk du ikke lønna for desember 2013 utbetalt i januar 2014 da? Jo, men den ble da ført som desemberlønn og ikke januarlønn. Altså hadde eg 12 lønninger i ligningsåret 2013. Når desemberlønn 2014 plutselig blir ført som januarlønn 2015 blir det 11 lønninger i ligningsåret 2014, selv om eg har fått 12 lønninger. Forstår dere nå? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 (endret) Så det du påstår er at du får 2 bokførte lønninger for Januar måned? Og da 13 lønninger i 2015? Endret 10. januar 2015 av Rudde Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Skal ikke være påståelig men det var snakk om dette på firmaet jeg jobbe i rett før jul og da var det snakk om at det er kommet nye regnskapsregler som gjør at man kan føre utført arbeid i desember 2014 som lønn i 2015. Jeg får i hvertfall deler opptjent lønn i desember utbetalt som januarlønn. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Så det du påstår er at du får 2 bokførte lønninger for Januar måned? Og da 13 lønninger i 2015? Nei? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Jo, du må jo få en tidlig i januar, og en sent i januar om det skal gå opp, om du ikke får 13 lønninger i 2015 blir du jo lurt av jobben Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Det er ikke uvanlig å gjøre det sånn. Dersom du har fastlønn kan du få pengene enten etterskuddsvis (altså at lønnen du får i januar er den du opptjente i desember) - eller du kan få den forskuddsvis; lønnen du får utbetalt er forskuddsvis for inneværende måned. Alle tillegg - eksempelvis ekstra vakter/skift, overtid osv kommer etterskuddsvis. Jobber du 15 timer overtid i desember får du kompensasjonen for dette på lønn i januar. Ergo; månedslønn enten forskuddsvis, eller etterskuddsvis. Tillegg alltid (avhengig av hyppighet på lønnskjøring og registreringstid osv så klart) etterskuddsvis. Sånn du forklarer det virker det som dere kanskje har gått fra å få lønn forskuddsbetalt til etterskuddbetalt - eller? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Blir nok ikke lurt men har fått en forskyvning i systemet med 1 måned i forhold til skatt og feriepengegrunnlaget. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Blir nok ikke lurt men har fått en forskyvning i systemet med 1 måned i forhold til skatt og feriepengegrunnlaget. Riktig Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Når jeg ser etter får jeg halve desember utbetalt i januar så jeg får en halv måned forsskyvning selv i forhold til tidligere år da de kjørte siste lønna for året 31. desember hvert år. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 De nye innberetningsreglene gir dette utslaget for alle lønnstakere i 2015 siden arbeidgiver nå innberetter lønna den 5te i påfølgende mnd. Som du har fått innformasjon om så kunne man kjørt en ekstrakjøring men dette er ikke noe krav til arbeidsgiver så de har ikke gjort noe feil. Du kan jo trøste deg med at du ikke er alene da de nye reglene gjelder oss alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå