melanton Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Hei Har kjøpt ny strømforsyning til min bærbare pc pga. ledningsbrudd i den gamle. Den gamle hadde 2 Ampere. Den nye har "bare" 1,5 Ampere. Er det farlig å bruke den? Ellers har den like specs sammenlignet med den gamle strømforsyningen. Den nye synes å funke fint. Har brukt den i to dager uten problemer. Takker på forhånd for alle svar. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) Den kan potensielt bli overbelasta og ta fyr. Den er da uansett for svak i forhold til den gamle. Se under PC-en om det står oppgitt strømtrekk der. Står det 1,5A eller mindre kan du bruke den. Står det mer enn 1,5A så kan du ikke. Volt må være helt likt. Ampere på strømforsyninga må være lik eller høyere enn det som står på maskinen. Endret 9. januar 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) Ja, strømmen trenger du ikke å se på, dersom du bekymrer deg for skader. Du kan komme borti at den ikke klarer å levere nok strøm, men det varierer litt på maskinen. Ladetiden blir nok litt lenger. edit: Sedsberg har et poeng. Det er anbefalt å gjøre slik som han sier, men det kan være at den gamle strømforsyningen var overdimensjoert. Du merker for om den blir varm. Hvilket merke er det på maskinen din, har du kjøpt original lader? Jeg har opplevd at maskiner som krever kraftigere ladere har gjenkjent at de har vært koblet til en svakere lader. Dette var med en HP workstation. Endret 9. januar 2015 av Chris93 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Jo, du må se at strømforsyninga kan levere nok strøm. Den kan gjerne være på 100A men den må ikke være mindre enn det PC-en kan trekke. Jeg har sett underdimensjonerte ladere smelte. Lenke til kommentar
melanton Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Takker for gode svar. Har en original strømforsyning i bestilling, men det er noe leveringstid på den. Pcen min er en Asus, og det står ingenting om strømtrekk på undersiden av den. Original strømforsyning har følgende specs: Input: 100 - 240V ~ 2,0A Output: 19V --- 6,32 A- Den nye og uoriginale strømfosyningen skiller seg ut ved at den har 1,5A på input, ellers er det like specs. Den er ikke spesielt varm i bruk. Omtrent like varm som den gamle. Skal uansett vise forsiktighet ved bruken og ikke la pcen stå på om natten eller når jeg er på jobb. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) Ikke se på input. Se på output. Der har du 6,32A. Den må være lik eller samme på den nye strømforsyninga. Input er hva strømforsyninga kan trekke fra veggen. Det er totalt uinterresant. Output er det strømforsyninga er i stand til å levere fra seg, og det er det som er viktig. Worst case er hvis batteriet er nesten tomt og du setter i gang prosessor og GPU-intensive oppgaver. Da vil du ha maks ladestrøm pluss all strømmen PC-en trekker. I beste fall vil du bare få lengre ladetid. Ellers kan du kanskje oppleve ustabilitet, og i værste fall vil strømforsyninga ryke. At den tar fyr er usansynlig men det kan skje. Endret 9. januar 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå