Gå til innhold

Rollespill

-kga-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På ark(barneskole) eller ordentlig? På ordentlig kan man løpe rundt i byen/skogen/huset i flere dager, eller bare ett bar timer. Kommer helt ann på. Ordentlig rollespill er 15355 ganger bedre enn alt annet, men pc slår ark..

Jeg vet ikke hvem av de.

Har ikke noe peil på virkelige rolle spill, har bare peil på data rolle spill.

Hva er forskjell på ark og det andre greine?

Hvor kan jeg finne mer ut om det?

Er det noen som driver med slikt her?

Lenke til kommentar

Ark er omtrent det samme som på pc.. Bare at man "finner på" det som skjer selv.. Skriver opp stats, bruker terninger osv.. Finnes mange "ferdig" rollespill som Dungeons % ragons med reglerbøker osv.

Den ordentlige er når man er en gruppe mennesker som velger å ha ett rollespill "in the real world". Du lager/får tildelt din rolle, som alle de andre. Regler osv settes som oftest av gruppen selv. Rollespillet kan utspille seg i en skog, i ett hus, i en by eller i hele verden, for den saks skyld. Varighet er også valgfritt. Har en gang vært med en passe stor gjeng gode venner ut på en øy midt i sommerferien, uten andre mennesker på, og hadde ett 3 dager langt kontinuerlig rollespill. Skuespillerkunster, god fantasi og macgyver teknikker kan være en god ting å ha med ;)

Paintball kan være ett litt feil, men allikevel beskrivende eksempel på rollespill. Man løper rundt med ufarlige geværer og kriker mot et annet lag. Altså rollespill-krig.

Lenke til kommentar
Hvor lenge vare virkelige rollespill?

Hvor mange er vanligvis med på det?

Personelig syntes jeg RPG på data virker mye bedre, der får man se det bedre for seg.

Du synes det er bedre med RPG på data fordi at de som har laget spillet har gjort all jobben med å lage områdene og karakterne osv..

Hele poenget med Pen&Paper er jo bruken av fantasien og det å kunne leve seg inn i en verden og en egen karkater! RPG på pc suuuger bigtime i forhold til Pen&Paper! Nå har jeg ikke prøvd Live rollespill though så jeg skal ikke uttale meg om det, men jeg skulle tro det er bedre enn data det og!

Argumentet med at man får se det bedre for seg tror jeg ikke ville holde i en slik diskusjon da hele moroa liksom forsvinner med det!

Er selv en aktivk spiller av Pen&Paper, noe som rocker kåk! Men selvsagt så vil spillegleden avhenge mye av de du spiller med og DM'n da! Spillte med en idiot av en DM engang og han var såkalt ekspert på det å ødelegge spillet ved å konsekvent kjøre overpowering fiender mot oss, noe som igjen drepte oss hele tiden og nye karakters måtte lages :grine:

Lenke til kommentar

Det går IKKE an å spille pen&paper rollespill "single player".

For det første, må man ha en egen Dungeon Master, eller historieforteller om du vil. Man kan ikke være denne rollen selv når man spiller. Denne personen må være veldig kreativ, og kjenne regelverket veldig godt. Det er han, og kun han, som bestemmer når, hvor, hva slags monster, hvor mange hitpoints det har osv, som partyet skal møte på.

Pen&Paper rollespill er kun multiplayer. De andre karakterene i gruppa di må være ekte mennesker, som hver har laga sin egen karakter ut fra AD&D regelverket (ligner veldig på måten man lager char's i Baldurs Gate f.eks.)

Man holder styr på karakteren sine attributter og inventory ved å notere ned på ark, derfor uttrykket pen&paper.

Det finnes et SVÆRT omfang av regelbøker til Advanced Dungeons and Dragons (regelsettet 90% av pc-rollespill bygges på). Men de meste esensielle for deg som spiller er Player's Manual.

Du finner sånne bøker i alle bok/tegneserie-butikker som er litt spesialiserte, f.eks. Outland eller Avalon.

Der finner man ofte annonser fra etablerte grupper som søker nye spillere, eller man kan avertere selv etter ei gruppe.

Det finnes ikke pen&paper rollespill man kan spille alene. Da er hele poenget borte.

I PC-versjonene er det datamaskinen som er Dungeon Master, og som holder orden på alle stats mens dere slåss. Det er denne rollen personen har når dere spiller P&P. Det er en egen Dungeon Master Guide som han har, som ikke spillerne har tilgang til (mens de spiller hvertfall), der historien han følger står grovt skissert, hva og hvor ting skjer, plottet spillerne følger etc..Eller han/hun har laga hele historien selv, og lar karakterene spille gjennom den.

Se for deg Baldur's Gate, uten en eneste tekstboks med historie eller plot, uten en eneste samtale, eller fiende å treffe på..Uten et eneste hus eller tre å se på. Slik er det å spille pen&paper alene :p:

Så hvis du ikke har tilgang til 5-6 kompiser som har samme interessen for regler og stats, og som gidder å lære seg et massivt regelsett, er det egentlig bare å glemme hele greia og fortsette og spille på PC'n.

Eller avertere i avisa ellerno hvis du bor i en litt større plass enn ei bygd med 300 mennesker i.

Lenke til kommentar

å si at rpg på data virker bedre fordi man kan se det for seg bedre...jaja...

men du får så mye mer valgfrihet og muligheter med p&P rpg...man blir ikke begrenset av de premisser dataspillet setter...

etnskikkelig p&p rpg kampanje kan godt vare i 2-3 år eller mer...

Lenke til kommentar

det er jo bare teit med rollespill på data, i et rollespill skal man kunne gjøre hva man vil.. akkurat hva man vil, om man vil voldta kongen så burde man kunne det - og det er det som gjør "p&p"(pen og papir) rollespill så gøy :)

Vampire the darkages er min favoritt...

Lenke til kommentar

Dungeon Master? omg makan til stygg sjargong...

Spilleder tenker jeg vi sier..

Rollespill med penn og papir eier alt av hva PC kan stille opp med, kommer selvfølgelig an på hvem du spiller med da. Gode venner, litt snacks og en god spilleder er alt som skal til. Også er det sykt nerdete men det gjør det desto bedre :D

Spilte en del RPG i min ungdom, D&D, Cyberpunk 2020, AD&D, Middle Earth RPG (hey hey :))

Når vi spilte pleide spillet å vare i 3-4 uker, med et par kvelder i uka. En spilleder og 3-4 spillere holdt i massevis.

Stikk innom Avalon på Paleét på Karl Johan neste gang du er i oslo, og se deg omkring etter noe interessant.. De har det meste.

Lenke til kommentar

;)

Dungeon Master? omg makan til stygg sjargong...

Spilleder tenker jeg vi sier..

Rollespill med penn og papir eier alt av hva PC kan stille opp med, kommer selvfølgelig an på hvem du spiller med da. Gode venner, litt snacks og en god spilleder er alt som skal til. Også er det sykt nerdete men det gjør det desto bedre :D

Spilte en del RPG i min ungdom, D&D, Cyberpunk 2020, AD&D, Middle Earth RPG (hey hey :))

Når vi spilte pleide spillet å vare i 3-4 uker, med et par kvelder i uka. En spilleder og 3-4 spillere holdt i massevis.

Stikk innom Avalon på Paleét på Karl Johan neste gang du er i oslo, og se deg omkring etter noe interessant.. De har det meste.

*grin*

MERP (Middle-Earth Role Playing) var spillet som virkelig gjorde meg til rollespiller. Hadde spilt en del D&D før dette men syntes (og synes) hverken reglene eller Forgotten Realms (verdenen vi spilte i) var noe bra. Gikk etterhvert over fra MERP til Rolemaster (tabellhælvette men grusomt gode regler og ustyrtelig artige critical-tables), som MERP-reglene er bygd på. Spiller ikke aktivt lenger men vil anbefale alle å holde seg langt unna D&D :grin:

Penn og papir-rollespill er så super dong ultra hardcore mye bedre enn pc-rollespill (som jeg holder ut i maks 10 min om gangen)!

(Dungeon Master er som du sier en grusom betegnelse. Man sier da Spilleder! Er bare D&D som er Role Playing Dungeons, andre spill er Role Playing GAMES :woot: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...