Gå til innhold

Er restverdilån smart?

atwater

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har sett litt rundt på bil og endelig funnet en som er av interesse. Der har jeg blitt tilbudt noe som heter restverdilån. Det er noe jeg aldri har hørt, så tenkte jeg skulle forhøre meg litt om det.

Det jeg har forstått av det, er at forhandler setter en restverdi på bilen om 3 år. Så betaler jeg en sum i mnd i 3 år til jeg kommer til denne fastsatte restverdien.

Hvis jeg da om 3 år kommer tilbake og kjøper en ny bil, men har betalt for mye de 3 første årene, så får jeg da tilbakebetalt det jeg har betalt for mye. Dette forutsetter at jeg ikke har kjørt over avtalt km, samt at bilen er i god stand.

Er det noen andre som har vært borti denne type lån før? Høres det ut som en grei deal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er det ikke veldig forskjellig fra å ta et lengre lån, f.eks 7-10 år, og så selge bilen og løse inn lånet etter 2-3 år. Du får bare en sluttbalanse som er tilpasset forventet verdi av bilen.

Men om det ligger en konkret tilbakekjøpsavtale på bordet er det vanskelig å si uten å vite hvordan den ser ut og hvem som er motpart. Dem kan være helt kurrante, eller skumle, alt ettersom... (Spør Tommy Steine f.eks).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Egenkapital på 60k, men hva er kjøpssummen?

6,4% er ikke så halvgalt, men godt over dobbelt av huslån f.eks.

Hvilke termineringskostnader er det? Gitt at bil blir stjålet, vraket, fyllekjørt, truffet av elk, tatt av flom osv..?

Og ville sjekket seriøst om betingelser og kostnader for alt. Hva skjer med "restverdi" dersom du har fått en liten skrape i lakken, pult i baksetet, hatt et lik i bagasjerommet...

Forhandlere er sleipe såpestykker, ville satt meg skikkelig inn i alt med liten skrift før jeg gikk inn i en 3årig bindende avtale med uansett form for restverdigaranti-opplegg-ting.

Hvem tar seg av årsavgift, forsikring, service, vedlikehold osv?

På meg virker det som en leasingavtale med særdeles dårlige vilkår. Ved leasing eier man ikke, og kan fratre kontrakten etter endt løpetid. Her blir du sittende igjen med dritten, uansett om du vil eller ikke, og det er opp til forhandler å kjøpe deg ut eller ikke... Til noe jeg kan lukte er en ikke fullt så gunstig deal for deg. Er en grunn til at bilselgere har et litt morsomt rykte i komedier og standup-show

Lenke til kommentar

Egenkapital på 60k, men hva er kjøpssummen?

6,4% er ikke så halvgalt, men godt over dobbelt av huslån f.eks.

Hvilke termineringskostnader er det? Gitt at bil blir stjålet, vraket, fyllekjørt, truffet av elk, tatt av flom osv..?

Kjøpesummen er på 440 000,- og egenkapital på 60 000. De har satt restverdien på 220 000, men hvis jeg leverer bilen uten at den har gått mer enn 45 000 km og i god stand, så ligger innbytte garantien på 250-260 000. Renten er vel på samme nivå som et halvdyrt billån virker det som. Inntil videre har jeg bare fått et finansieringsoverslag, der det ikke står sånn alt for mye info, men tenkte å dra innom der i morgen for å få selve kontrakten.

Og ville sjekket seriøst om betingelser og kostnader for alt. Hva skjer med "restverdi" dersom du har fått en liten skrape i lakken, pult i baksetet, hatt et lik i bagasjerommet...

Forhandlere er sleipe såpestykker, ville satt meg skikkelig inn i alt med liten skrift før jeg gikk inn i en 3årig bindende avtale med uansett form for restverdigaranti-opplegg-ting.

Vil da tro at hvis man tar en NAF-test etter 3 år og ikke de ikke finner noe unormal slitasje, så håper jeg at de godtar dette. Men som sagt, jeg skal lese nøye på det i morgen.

Hvem tar seg av årsavgift, forsikring, service, vedlikehold osv?

På meg virker det som en leasingavtale med særdeles dårlige vilkår. Ved leasing eier man ikke, og kan fratre kontrakten etter endt løpetid. Her blir du sittende igjen med dritten, uansett om du vil eller ikke, og det er opp til forhandler å kjøpe deg ut eller ikke... Til noe jeg kan lukte er en ikke fullt så gunstig deal for deg. Er en grunn til at bilselgere har et litt morsomt rykte i komedier og standup-show

Det står i finansieringsoverslaget at man kan bake årsavgiften inn i månedsprisen og dermed ikke få den en gang i året. Når det kommer til forsikring, service og vedlikehold så må jeg nok ut med det selv.

Endret av -lemoncake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...