embark Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) Sitter her klar til å bestille deler til ny hjemmeserver/media-PC og kunne trengt noen ekstra sett med øyner for å se over om dette er et greit oppsett. Nøkkelordet her er stabilitet, tanken er at maskinen skal stå på "24/7". Har kommet fram til følgende hardware: http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/44292 På forhånd takk Edit: Etter å ha lest litt reviews om hovedkortet, ser jeg at det er svært mange som har fått et dødt hovedkort eller at det har streika etter kort tid. Så er det noen som vet om et godt alternativ på 1150-sokkelen og mATX-faktor? Endret 9. januar 2015 av Justin Credible Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Hvis du ønsker stabilitet og et støysvakt oppsett, så ville jeg heller ha valgt et annet kabinett og en HDD beregnet for NAS. Her er et alternativt oppsett: HK, CPU og RAM http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/hovedkort-cpu-og-ram/intel-g3258z978gb1600mhz/208429.7789/ Kabinett og PSU http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/kabinett-og-stromforsyning/fractaldesign-definer4black500wwhite/210650.7758/ CPU-kjøler http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kjoling/prosessorkjoling/coolermaster-hyper212evo/179090.7058/ DVD http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/dvd-og-blu-ray/intern/asus-drw-24f1st/207544.7150/ SSD http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/harddisker-og-ssd/ssd-25-tommer/intel-530series120gb/194333.7072/ HDD http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/harddisker-og-ssd/sata-35-tommer/westerndigital-caviarred2tbsata/177116.7070/ Totalt kr 5742. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 De brikkene TS har valgt for 212 kjøleren er alt for høye. LP RAM er tingen her. Lenke til kommentar
embark Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 Takker så mye for svar, Omnithunder, og setter pris på at du holdt deg innenfor budsjettet mitt. Min nåværende maskin er pakket inn i et R4 Black Pearl og det er et særs godt kabinett. Hadde opprinnelig ønsket meg noe mindre, men stabilitet og støy er tross alt viktigere. xClaymanx: Takk for tipset, fulgte QVL da jeg kom frem til de brikkene, tenkte ikke på at de ikke var lavprofil. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Det er ikke en filserver uten ECC minne. 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Om du skal ha ECC har du to valg for budsjettet ditt. Asrock C2750D4, C2550D4I eller lignendeAlternativ 2 er et billig AMD oppsett med ECC støtte. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Det er ikke en filserver uten ECC minne. Det er ofte brukeren som er svakeste ledd med en filserver, ikkje hardwaren Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Det er ikke en filserver uten ECC minne. Det er ofte brukeren som er svakeste ledd med en filserver, ikkje hardwaren Ja vi ser jo det når de bygger filservere uten ECC minne. 2 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Det er ikke en filserver uten ECC minne. Det er ofte brukeren som er svakeste ledd med en filserver, ikkje hardwaren Ja vi ser jo det når de bygger filservere uten ECC minne. TS skal ha en hjemmeserver/media-PC på et budsjett, ikke et semi-proff oppsett for entusiaster. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 bare tull å ha ecc. jeg bygde meg en filserver for 2700. for alt inkludert. har ikke hatt en bluescreen og den er superstabil og fungerer flott. Kjøp alt det billigste og sleng på et litt bedre skjermkort enn det integrerte jeg bruker så har du en fin hjemme pc. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 (endret) bare tull å ha ecc. jeg bygde meg en filserver for 2700. for alt inkludert. har ikke hatt en bluescreen og den er superstabil og fungerer flott. Kjøp alt det billigste og sleng på et litt bedre skjermkort enn det integrerte jeg bruker så har du en fin hjemme pc. Da tror jeg desverre ikke du vet hva ECC Minne handler om. @Omnithunder, det kan både være en hjemmeserver og en media-PC, men det er derimot ikke en filserver. Du kan få deg en ECC maskin innenfor OP's budsjett. Men han må nok ofre litt funksjonalitet på HK. Endret 12. januar 2015 av Rudde 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Da tror jeg desverre ikke du vet hva ECC Minne handler om. Har du lyst til å forklare fordelene med ECC? Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Sitter her klar til å bestille deler til ny hjemmeserver/media-PC og kunne trengt noen ekstra sett med øyner for å se over om dette er et greit oppsett. Nøkkelordet her er stabilitet, tanken er at maskinen skal stå på "24/7". Har kommet fram til følgende hardware: http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/44292 På forhånd takk Edit: Etter å ha lest litt reviews om hovedkortet, ser jeg at det er svært mange som har fått et dødt hovedkort eller at det har streika etter kort tid. Så er det noen som vet om et godt alternativ på 1150-sokkelen og mATX-faktor? Men når du skriver media-pc, skal den da brukes som HTPC også? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Da tror jeg desverre ikke du vet hva ECC Minne handler om. Har du lyst til å forklare fordelene med ECC? Egentlig ikke men siden du spør så. Altså, problemet med minne er at minne kan gjøre feil, det kan gjøre feil som gjør at filene dine blir korrupte uten at det er noe som skulle tilsi at de skulle ha blitt det. Dette var ganske uproblematisk før (et mindre problem) da det var snakk om så lite data som ble presset gjennom minnemodulene, kontra idag hvor vi presser flere terrabyte gjennom dem som forbrukere. Og problemet problemet er da altså ikke blitt noe mindre med tiden, det har hatt en statisk fail-rate som vi bare merker mye mer fordi mer data presses gjennom modulene. Så saken er at filene dine blir skrevet korrupt til disk, i øyeblikket du anskaffer deg de. Fordi minnet får en bit swap som kan forårsakes av elektrisk eller magnetiske støy. Og ECC retter det ved å ha ekstra lagringsplass for å kjøre parity av data i minne, på samme måte som RAID5/6. 3 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 (endret) Forslag til AMD oppsett, som gir sine fordeler visst den også skal brukes som HTPC. Evnt kan man gå ned ett hakk på CPU, og legge i litt ekstra for å få ECC minne. Burde fortsatt gå innenfor budsjettet ditt Endret 12. januar 2015 av Rusher Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Forslag til AMD oppsett, som gir sine fordeler visst den også skal brukes som HTPC. Evnt kan man gå ned ett hakk på CPU, og legge i litt ekstra for å få ECC minne. Burde fortsatt gå innenfor budsjettet ditt Hovedkortet støtter ikke ECC minne. Kabinettet har ikke plass til optisk drev, og det er heller ikke støydempet. HDD er ikke beregnet for NAS. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 (endret) Forslag til AMD oppsett, som gir sine fordeler visst den også skal brukes som HTPC. Evnt kan man gå ned ett hakk på CPU, og legge i litt ekstra for å få ECC minne. Burde fortsatt gå innenfor budsjettet ditt Hovedkortet støtter ikke ECC minne. Kabinettet har ikke plass til optisk drev, og det er heller ikke støydempet. HDD er ikke beregnet for NAS. Gikk litt fort i svingene der ser jeg, men bytte kabinett til Prodigy. Støydemping vil knapt behøves med den kjøleren. Tror du overvurderer forskjellen mellom "NAS" disker og vanlige... Uansett kan han endre kabinett og legge til RED disker, og samtidig beholde budsjettet. Endret 12. januar 2015 av Rusher Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Egentlig ikke men siden du spør så. *forklaring* Takk for en god forklaring! Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Støydemping vil knapt behøves med den kjøleren. Tror du overvurderer forskjellen mellom "NAS" disker og vanlige... Det er mer enn kjøleren som lager lyd. Forskjellen kan være at du ikke hører "knattringen" fra HDD'ens lesehode. Varme skal ut av kabinettet, og det er vesentlig forskjell i varmeutvikling fra AMD prosessoren kontra Intel prosessoren. Personlig ville jeg heller ha valgt et passivt kjølt skjermkort kombinert med Intel prosessor, dersom mer GPU kraft trenges. NAS disker spinner med lavere hastighet, noe som gir lavere varmeutvikling og mindre "slitasje". Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Ecc på en server med 1stk harddisk på 2 TB og budsjett på 6k? Like greitt å kjøpe en Nas synes jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå