Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Verditap eller økning ved sammenslåing kjøkken stue?

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen her ute som kan si noe om dette?

Vi har en enebolig der kjøkkenet ligger ved siden av stuen, adskilt med en vegg med skyvedør.

Fruen i huset ønsker å ta ned denne lettveggen og ønsker å gjøre kjøkkenet som en del av stua (eller motsatt).

Vil dette gjøre at boligen blir mindre verdt? Hva er best:

1) Stue/kjøkken. Eller;

2) Stue med kjøkkenkrok?

Kjøkkenet er ca 16 kvm og stua ca 35 kvm.

Takk for hjelpen!

stimas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke lagt vekt på verdiøkning/senkning. Det er fort gjort for kjøpere å rive eller sette opp den veggen, og en bagatellmessig kostnad i forhold til å kjøpe boligen. Noen liker det ene og noen liker det andre, og "alle" vil pusse opp kjøkkenet når de kjøper, for nesten ingen har samme smak når det gjelder benkeplater og kjøkkenfronter. Velg derfor det som passer best for deres egen bruk.

• Hvordan brukes kjøkkenet i dag? Står fruen som vil rive veggen ofte der aleine og føler seg ensom, eller jobber dere flere sammen der? Er det spiseplass, og barn som gjør lekser der mens mor eller far koker?
  • Hvordan er det med oppholdsrom totalt sett? Er det dagens kjøkken plus stue, eller finnes det andre rom der noen kan gjøre bråkete ting mens andre ønsker å ha det mer stille? Vil det å rive den veggen føre til at det bare blir ett oppholdsrom i hele huset?
  • Hvis man river veggen, blir det fritt innsyn til rot på kjøkkenbenken fra sofaen? Kommer dere til å skille kjøkken fra stue med en benk/bar i åpningen?
  • Er huset nytt og godt isolert, eller gammelt hvor det kan være en ide å redusere varmen på stua mellom leggetid og hjem fra jobb/skole-tid, mens man om morgenen kun har det varmt på kjøkkenet til frokosten?

Kompromiss: Hvor stor er skyvedøra? Er det mulighet for dobbel skyvedør? I så fall har du det beste av to verdener: Åpent når du vil, og lukket når du vil.

Personlig ville jeg ment at et 16 m2 kjøkken er stort nok, like så 35 m2 stue, mens 51 m2 åpen løsning grenser mot hangar. Jeg ville foretrukket to separate rom, og mener åpne løsninger passer bedre i småleiligheter når kjøkkenet er så lite at det ikke har plass spiseplass. Men om jeg kjøper et hus der noen har revet for mye vegger, setter jeg dem fort opp igjen...

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...