Gå til innhold

Hvorfor er ikke menn og kvinner likestilt i arbeidslivet?


Anbefalte innlegg

 

Jeg sier selv at sykepleierne er lavet lønnet, så den biten er grei. At de vil kunne få ingeniørlønn skjer aldri.

 

Er en sykepleier lavt lønnet? Er dette noe du har noe grunnlag for å si, eller er det bare noe du sier pga all sytingen du har hørt om det i media?

 

Sjekk opp gjennomsnitts grunnlønnen til sykepleiere pluss skifttillegget, også sammenlikner du det med gjennomsnitts grunnlønnen til en ingeniør på land i det offenltige også kommer du tilbake hit med tallene og eventuelt en revidert uttalelse etterpå.

 

Ift mengde utdanning er de nok det, gitt. Jeg fant denne, som påstår ca det samme som deg: http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/01/25/sykepleiere-tjener-mye-som-ingenioerer - men her er da også sykepleierne nede i 350000 pr år. Du finner neppe mange andre med en tilsvarende lang utdanning som tjener betydelig mindre. Hvis man heller gjør det om til en fagbrevsutdanning er saken en annen.

 

Hvis jeg ikke understreker at jeg overhodet ikke mener at de skal opp til en halv million ender jeg vel opp med å bli kalt sosialist. Skulle jeg sagt noe ville jeg tenkt ca 30-50000 for lite (ca det samme jeg ville sagt om lektorer). Mulig ingeniører på land i det offentlige ikke tjener så bra, men det er vel heller ikke en 100% fair sammenligning når man slenger på flere restriksjoner på arbeidssted. Se heller på totalen, inkl. det private og de som jobber til sjøs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg sier selv at sykepleierne er lavet lønnet, så den biten er grei. At de vil kunne få ingeniørlønn skjer aldri.

Er en sykepleier lavt lønnet? Er dette noe du har noe grunnlag for å si, eller er det bare noe du sier pga all sytingen du har hørt om det i media?

 

Sjekk opp gjennomsnitts grunnlønnen til sykepleiere pluss skifttillegget, også sammenlikner du det med gjennomsnitts grunnlønnen til en ingeniør på land i det offenltige også kommer du tilbake hit med tallene og eventuelt en revidert uttalelse etterpå.

 

Du kan ikke sammenligne lønnen til to yrkesgrupper på forskjellige vilkår. Da må du i så fall enten ta bort skifttillegget for sykepleiere eller legge på et skifttillegg på ingeniørene.

 

Grunnlønnen med 0 års ansiennitet (uten tillegg) for en sykepleier er under 364 500 hos KS. Med 10 år øker den til 419 500.

I følge NITO er forventet begynnerlønn for ingeniører i kommunal sektor med 3 års høgskole 485 336. Med 10-14 års ansiennitet er det snakk om en lønn på 537 783.

For stat er det 457 731 og 524 787.

 

Kanskje du kan si noe om tillegge sykepleiere får, for jeg vet ærlig talt ikke, men jeg har liten tro for at det er snakk om 100 000 i året for en sykepleier. Da tenker jeg ikke på overtid, og ekstra vakter. Utelukkende "standard" (altså skifttillegg) tillegg som sykepleiere får for arbeidsordningen dem har.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnlønnen med 0 års ansiennitet (uten tillegg) for en sykepleier er under 364 500 hos KS. Med 10 år øker den til 419 500.

I følge NITO er forventet begynnerlønn for ingeniører i kommunal sektor med 3 års høgskole 485 336. Med 10-14 års ansiennitet er det snakk om en lønn på 537 783.

Forventet startslønn er ikke gjennomsnittelig startlønn. Startlønnen for ingeniører er på ca 440K.

http://www.tu.no/karriere/lonn/2013/05/08/kommunene-betaler-best-til-nyutdannede-ingeniorer

Ikke glem at startlønnen blir drevet opp av oljesektoren. Nå som oljesektoreren står stille så vil mange ingeniører ikke få 400K en gang.

 

Hvis sykepleierene får for lav lønn, så burde det være mangel på sykepleiere. Det er derimot veldig vanskelig å få jobb som sykepleier etter fullførte studier. http://www.studenttorget.no/index.php?show=4513&expand=4631,4513&artikkelid=10475

Øker man lønnen til sykepleiere så vil det bli enda vanskligere å få fast jobb. Om det er behov for flere sykepleiere i Norge, så er løsningen å gi mer ressurser til å ansette flere, ikke å øke lønnen deres.

Lenke til kommentar

Hvis sykepleierene får for lav lønn, så burde det være mangel på sykepleiere. Det er derimot veldig vanskelig å få jobb som sykepleier etter fullførte studier. http://www.studenttorget.no/index.php?show=4513&expand=4631,4513&artikkelid=10475

Øker man lønnen til sykepleiere så vil det bli enda vanskligere å få fast jobb. Om det er behov for flere sykepleiere i Norge, så er løsningen å gi mer ressurser til å ansette flere, ikke å øke lønnen deres.

Tallene jeg brukte er i fra NITO og det er snittlønn fordelt på forskjellige sektorer hvor man kan finne snittlønn for forskjellige sektorer, kjønn (jeg tok begge), fylke (jeg brukte hele landet). Grunnen til at jeg skrev "forventet startlønn" var enkelt og greit det NITO kaller den oversikten for, i beskrivelsen står det derimot at det er en snittlønn. http://www.nito.no/Lonn/Hva-tjener-en-ingenior/Lonnskalkulator/

Så får du gjerne forskuttere at begynnerlønnen for en ingeniør kommer til å bli under 400 000, men det framstår som et tall tatt ut av lufta akkurat nå. Det er ingen selvfølgelighet, enda.

Videre argumenter jeg ikke for at sykepleiere får for lav lønn, jeg har egentlig ikke tatt stilling til det i det hele tatt. Jeg argumenter for at sykepleiere ikke tjener det samme som en ingeniør med lik arbeidserfaring. Noe jeg mener jeg har bevist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjerne litt statistikk som viser kvinner vs menn hvor begge har samme utdannelse, samme erfaring og ansatt i samme stilling men ulik lønn. (Som ikke kan bortforklares med lokale lønnsforhandlinger)

 

Verker litt i tærne mine så tror kanskje trolling er på ferde.

Endret av Potestas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det ikke en lignende tråd for litt siden?

Hvorfor stoppes ikke disse spamtrådene snart? Er det fra forskjellig IP osv hver gang?

Hovedsaklig forskjellige IP-er, men i det som kan ansees for "skoletid" ser jeg en opphopning fra noe som ser ut som en typisk skole-IP med mange brukere.

Så¨jeg antar (men vet ikke med sikkerhet) at det er en skole som har et prosjekt gående der de har blitt bedt om å diskutere dette online.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...