Gå til innhold

Hvordan få bort #div/0! når jeg regner ut snittmedian?

ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet ligger vel helt klart i datagrunnlaget, og du har gjort en feil der?

Når du forsøker å ta medianen av syv feilmeldinger og tallet 13 så er det ikke rart at du får en feilmelding! Hvor fikk du tallene feilmeldingene i datagrunnlaget fra?

Lenke til kommentar

Problemet ligger vel helt klart i datagrunnlaget, og du har gjort en feil der?

Når du forsøker å ta medianen av syv feilmeldinger og tallet 13 så er det ikke rart at du får en feilmelding! Hvor fikk du tallene feilmeldingene i datagrunnlaget fra?

Datagrunnlaget er =(((I122/G122)^(1/2))-1)*100

Der g122 =-470 og der I122 er 14595

Dette er fra et annet sted i spreadsheetet og rusultatet blir #num.

Skal finne det orginale problemet. men prinsippet er vel det samme

Lenke til kommentar

Endre datagrunnlaget ditt til

=IFERROR((((I122/G122)^(1/2))-1)*100;"")

Nå er #NUM og #DIV/0 vilt forskjellige feil. Du får #DIV/0 der G122 er 0, og #NUM der tall er tekst og ikke tall.

Beste hilsen Harald

Denne så ut til å funke. Jeg fikk istedet en blank celle og snittmedianen ble utregnet som jeg ønsket.

Jeg er nybegynner i ecxel så synes der er vanskelig med alle disse formlene og symbolene. Forstår ikke helt logikken enda.

Lenke til kommentar

Jeg er nybegynner i ecxel så synes der er vanskelig med alle disse formlene og symbolene. Forstår ikke helt logikken enda.

Du har en spennende tid foran deg. Det er morsomt å nerde i Excel.

jo takk. Lager aksjeanalyse i Excel. Så jeg importerer regnskapet til et selskap og basert på disse tallene regner ut en hel haug med ratioer og vekstprosenter etc.. Artig når jeg selv kan bruke det til noe som jeg synes er nyttig for meg selv.

Lenke til kommentar

Enda en:

=SUM(C17;C20;C23;C26;C38;C29;C32;C35;E45;E46;E47;E48;E51;E52;E54)

Får #DIV/0! feil

Problemet er c32 som er #DIV/0!

Hvordan får jeg =SUM(C17;C20;C23;C26;C38;C29;C32;C35;E45;E46;E47;E48;E51;E52;E54) til å ekskludere c32 som er #DIV/0! fra summeringen?

Lenke til kommentar

Det enkleste er trolig å pakke inn det som står i C32 i en IFERROR som beskrevet over, så den blir tom i stedet for #DIV/0 når det er noe galt.

Rent ellers begynner jeg å se hvor glad jeg skal være for at de tilsvarende funksjonene i R har en option for å ignorere ugyldige verdier. (R er et programmeringsspråk for statistikk og dataanalyse. Hvis du ikke har skrevet noe sånt før er det antageligvis tungt å komme i gang med - men det har noen fordeler over excel. En gang du har mye tid/energi til overs, kanskje.)

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...