Anonymia98 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Er det riktig at barn som ikke har norkse foreldre skal ha en egen barnehage? Skal ikke alle få de samme rettighetene til å gå i den barnehagen de vil? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Skal man integreres i samfunnet på en ordentlig måte, uten at det skal bli kulturkræsj, må man lære seg å leve sammen. Å begynne å segregere allerede i barnehagealder er helt på trynet. 4 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Selvfølgelig burde man ikke ha det. Om de hater nordmenn så mye at de ikke kan ha barna sine i samme barnehage som oss, hvorfor bor de i landet i det hele tatt? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Nei. Det er viktig at innvandrer barn går sammen med Norske barn. Det burde settes strenge krav til foreldre om og lære dem Norsk. Dem som ikke følger opp, burde etter min mening få konsekvenser. Hva slags, det kan diskuteres. 1 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Selvfølgelig burde man ikke ha det. Om de hater nordmenn så mye at de ikke kan ha barna sine i samme barnehage som oss, hvorfor bor de i landet i det hele tatt? Hvem hater nordmenn? Og selvfølgelig, er det viktig at innvandrer-barn går i samme barnehage med norske barn. Er helt enig med Gothminister, burde være strengere regler for å lære seg norsk, både for de som vokser opp her, og de som kommer inn til landet. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Hvem hater nordmenn? De som mener barna deres ikke kan gå i samme barnehage som norske barn. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Hvem hater nordmenn? Og selvfølgelig, er det viktig at innvandrer-barn går i samme barnehage med norske barn. Er helt enig med Gothminister, burde være strengere regler for å lære seg norsk, både for de som vokser opp her, og de som kommer inn til landet. Det er Norske politikere som ikke har gjort jobben sin i forhold til krav om norskopplæring. Tidlig på 80 tallet ble det sett på som rasisme og forvente at innvandrere skulle tvinges til og lære seg norsk, om de ville ha statsborgerskap. AP skrek rasisme til FrP og Hagen når de fremmet det. I dag er AP helt enig. Men det er litt seint. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Forøvrig er man i full rett til å starte egen privat barnehage forankret i det livssyn en måtte ønske (ref barnehageloven §1a.) så lenge dette ikke går på tvers av andre av reglene i barnehageloven. Dette her dog lite med nasjonalitet å gjøre selv om det i praksis jo kan føre til segregering. Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Kommer jo til å bli fantastisk interegering om man ikke lar barn av innvandrere gå i barnehagen..../sarcasm Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Det er ikke lovpålagt barnehage i dette landet, så ingen trenger å sende barna sine dit. Det vil hemme integreringen å holde dem hjemme, selvfølgelig, men det er foreldrenes fulle rett. Bør foreldrene fratas denne friheten? Er det andre rettigheter som bør gå foran, for eksempel barnas rett til <ett eller annet>? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Er det riktig at barn som ikke har norkse foreldre skal ha en egen barnehage? Skal ikke alle få de samme rettighetene til å gå i den barnehagen de vil? Er det noen som har foreslått det? Geir Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Ville ikke dette vært ulovlig og går utover rasismeparagrafen? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Det som ofte er tilfellet er at barn av innvandrere ofte går i internasjonal barnehage hvor det gjerne er både ansatte og andre barn som snakker samme språk (f.eks. engelsk, fransk og spansk) hvor de også får norskundervisning for å så gå over i offentlige barnehager på et senere tidspunkt hvor de da i det minste kan nok norsk til å kommunisere med de andre barna og de ansatte i barnehagen.Jeg har norske foreldre og gikk i internasjonal barnehage det første året jeg var i barnehage sammen med noen andre norske barn og der ble det jo sånn at vi plukket opp litt engelsk og de andre barna hadde noen å "øve" på norsk med.Hverken foreldrene mine eller jeg har noen dårlige erfaringer med dette, i toårsalderen så forsto jeg engelsk veldig godt å svarte for det meste på norsk.Innen jeg begynte på skolen så hadde nå jeg glemt at jeg forstod engelsk men hadde en lærer som var veldig overrasket av hvor god jeg var i engelsk, hvorfor dette var tilfellet kom vel ikke fram før foreldrene mine og lærer hadde et av disse halvårsmessige møtene seg imellom.Optimalt sett burde en slik integreringsprosess være mye mer vanlig og jeg tror alle barn har godt av å bli introdusert for fremmedspråk i en tidlig alder mens språksenteret er i kraftigst utvikling da vi tross alt lever i et internasjonalt samfunn og du skal ikke langt unna riksgrensen før du ikke kommer noen vei med å snakke norsk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå