Gå til innhold

[Løst] Planer om å begynne å studere til høsten men.....

Workman94

Anbefalte innlegg

Planer om å studere informatikk til høsten, altså søker på alle informatikk-fagene på alle studiene innenfor dette og håper å komme inn på et. (Har ikke verdens beste karakterer).

Men er veldig redd for å i det hele tatt begynne,er redd for å ikke klare det. Er redd for at fordi jeg har så lave karakterer at jeg ikke skal kunne klare å komme meg igjennom studiet. Lurer på om høyere utdanning er no for meg.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjenner deg sjølv best.

Det er ikkje gitt at du klarer å komme deg gjennom studiane. Spørsmålet er i kor dårlige karakterane som du har i dag er, og kor mykje du har jobba for å få karakterane.

Om du er av typen som berre har rulla gjennom vidaregåande utan å gjere lekser men fortsatt fått ståkarakterar så vil du heilt fint komme deg gjennom studiane dersom du er motivert og setter av nok tid til å lese.

Men har du jobba beinhardt og berre så vidt kommet deg gjennom vidaregåande så er det nok ikkje så lurt å prøve seg på høgare utdanning.

Det kan være fornuftig å snakke med ein av rådgiverane på skulen for å få hjelp til å vurdere om det er realistisk å begynde på høgare utdanning.

Pensum på høgare utdanning er vanskeligare, men alikevell har eg erfart at mange finner ny motivasjon når dei starter å studere eit fag som dei har interesse for i staden for å studere litt av alt slik som ein gjer på vidaregåande.

Lenke til kommentar

Jobba ikke så hardt under VGS ettersom jeg var så skolelei etter 13 år.

Jeg må si at jeg er veldig redd for å ikke kunne klare studiene,ser på programmering osv og data virker interessant,men når jeg ser hvor stort frafall og alt ting er så blir jeg veldig redd.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg må si at jeg er veldig redd for å ikke kunne klare studiene,ser på programmering osv og data virker interessant,men når jeg ser hvor stort frafall og alt ting er så blir jeg veldig redd.

Har du prøvd deg noe på programmering? Hvilke resultater har du på videregående, hva får du på en prøve hvis du ikke øver, hva får du hvis du øver godt?

Lenke til kommentar

Har du prøvd deg noe på programmering? Hvilke resultater har du på videregående, hva får du på en prøve hvis du ikke øver, hva får du hvis du øver godt?

Programmering er ukjent,men har sett på koding og det er en del av det som virker interessant.

Snittet er på 3.05.

Kan ikke huske hva jeg fikk om jeg øvde bra eller dårlig,bare at jeg var skolelei på den tiden

Lenke til kommentar

Hvilken del av landet har du planer om å studere i?

Har du tillegg for realfag? Alderspoeng? Ekstra poeng fra militærtjeneste?

Om det er programmering du ønsker å gå kan du like gjerne starte med å programmere før du begynner på skolen, for vanskelighetsgraden går fort opp.

Lenke til kommentar

Hvilken del av landet har du planer om å studere i?

Har du tillegg for realfag? Alderspoeng? Ekstra poeng fra militærtjeneste?

Om det er programmering du ønsker å gå kan du like gjerne starte med å programmere før du begynner på skolen, for vanskelighetsgraden går fort opp.

Landsdelen min er Oslo

I ordinær kvoten har jeg så lite som

37,5 poeng (tar opp S1 og S2 for å ha kompetansen for å søke meg inn på Informasjonsteknologi).

Høyere utdanning virker ikke som noen god ide virker det som utifra svarene jeg har fått

Lenke til kommentar

Frafall skyldes ikke nødvendigvis at studiet er vanskelig. På alle studier er det noen som slutter fordi livssituasjonen blir slik eller fordi de oppdager at det studiet og den karriereveien ikke passer dem.

Det som passer tidligere skoleleie elever veldig bra, er at du som student har mye større ansvar for din egen hverdag og selv bestemmer når og hvordan du vil studere.

Lenke til kommentar

Frafall skyldes ikke nødvendigvis at studiet er vanskelig. På alle studier er det noen som slutter fordi livssituasjonen blir slik eller fordi de oppdager at det studiet og den karriereveien ikke passer dem.

Det som passer tidligere skoleleie elever veldig bra, er at du som student har mye større ansvar for din egen hverdag og selv bestemmer når og hvordan du vil studere.

Tror du det er håp for en som meg da og klare studiet da?

Lenke til kommentar

Heldigvis!

Du har ingenting å tape på å prøve. Så lenge du har søkt mange steder ser det ut som du fint skal klare å komme inn. Kanskje ikke på førstevalget, men jeg ser det var mange studier alle søkererene kom inn på.

Så du tror det er mulig for meg å klare det selvom grunnlaget mitt er dårlig?

Lenke til kommentar

Heldigvis!

Du har ingenting å tape på å prøve. Så lenge du har søkt mange steder ser det ut som du fint skal klare å komme inn. Kanskje ikke på førstevalget, men jeg ser det var mange studier alle søkererene kom inn på.

Så lenge du ikke er overkresen på hvilken skole du vil inn på, så skal det ikke være så vanskelig. Å komme seg igjennom en bachelor er langtifra umulig, men... Du må tro på deg selv og være innstillt på å jobbe, programmering var iallefall for min del, noe jeg bare plutselig forsto. Etter det gikk det lettere og lettere, da er det mer snakk om å lære seg metodikken som er forventet for det språket du skal programmere i. Som (iallefall for meg) kom ganske naturlig. Har ikke hatt høere matematikk og kommer meg fint igjennom programmeringen. Du må ikke ha høyere matematikk for å få til programmering, men, siden det ofte henger litt ihop. Så blir det enklere å komme igang hvis du har høyere matematikk.

Lenke til kommentar

Heldigvis!

Så lenge du ikke er overkresen på hvilken skole du vil inn på, så skal det ikke være så vanskelig. Å komme seg igjennom en bachelor er langtifra umulig, men... Du må tro på deg selv og være innstillt på å jobbe, programmering var iallefall for min del, noe jeg bare plutselig forsto. Etter det gikk det lettere og lettere, da er det mer snakk om å lære seg metodikken som er forventet for det språket du skal programmere i. Som (iallefall for meg) kom ganske naturlig. Har ikke hatt høere matematikk og kommer meg fint igjennom programmeringen. Du må ikke ha høyere matematikk for å få til programmering, men, siden det ofte henger litt ihop. Så blir det enklere å komme igang hvis du har høyere matematikk.

Jeg har allerede ett IT fag i skikkerten hvor jeg vet jeg kommer inn,men er godt mulig jeg kommer inn andresteder ettersom ventelisten går ned rundt 20-25 på hovedopptaket til suppleringsopptaket. Ventelistene er ikke for jævlige så er et snev av håp. Problemet mitt er at jeg lurer på om det er drit vanskelig å klare fagene på studiet?

Lenke til kommentar

Nå har du spurt det samme spørsmålet tre ganger, Workman. Det eneste som er vannskelig, er de begrensningene en setter for seg selv. Du må slutte å spørre, og heller gjøre. Hvis du blir en Yes man, blir livet mye enklere.

Bli inspirert av det spesielle navnet ditt, og utrett en forskjell.

Jeg kan bare vise deg døren, Workman. Men det er du, som må gå gjennom den.

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...