Gå til innhold

[Løst] Hvilken lett Linux alternativ for eldre HW?


Anbefalte innlegg

Har ei venninne som har en eldre laptop (Celeron P4600/6GB ram) der Windows er tregt.

 

Vurderer å legge inn en lett Linux distro i stedet, men har ikke brukt noe slikt selv (er forøvrig ingen Linux racer, men klarer meg greit).

 

Har sett på Xubuntu og Mint Xfce Edition. Noen +/- ved disse?

 

Begge disse er jo basert på Xfce. Hvordan er det feks. vs. LXDE baserte distroer sånn som feks. Lubuntu, dette skal jo være enda mer lettdrevet?

 

Hun kan ikke noe om Linux selv, men det bør vel gå greit dersom jeg viser henne litt hvordan det fungerer, installere programmer osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo en relativt kraftig maskin. Det går jo an å legge in Windows på nytt. Det vil nok gjøre maskinen vesentlig raskere så lenge det ikke er noe problemer med hardware.

 

Hun har bare lisens for Vista, så det er ikke så interessant. Ikke er hun villig til å kjøpe ny Win7/8 lisens heller.

Lenke til kommentar

 

Dette er jo en relativt kraftig maskin. Det går jo an å legge in Windows på nytt. Det vil nok gjøre maskinen vesentlig raskere så lenge det ikke er noe problemer med hardware.

 

Hun har bare lisens for Vista, så det er ikke så interessant. Ikke er hun villig til å kjøpe ny Win7/8 lisens heller.

 

Da ville jeg helt klart ha prøvd Cinnamon. Maskinen skal være mer enn god nok til det.

Lenke til kommentar

Maskinen er kjapp nok til et skikkelig skrivebordsmiljø. Og siden vedkommende ikke har vært borti Linux før, vil det være enklest å forholde seg til de ordentlige skrivebordsmiljøene som gjør det meste for deg. F.eks Gnome eller KDE.

Jeg ville forsikret meg om at miljøet var dønn stabilt før jeg ga det bort til noen andre. Spesielt med "små" underdogs som Cinnamon. Det er utrolig kjedelig å måtte hjelpe til med småtterier pga. småbugs i skrivebordsmiljøet.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg ville forsikret meg om at miljøet var dønn stabilt før jeg ga det bort til noen andre. Spesielt med "små" underdogs som Cinnamon. Det er utrolig kjedelig å måtte hjelpe til med småtterier pga. småbugs i skrivebordsmiljøet.

Kan du forklare nærmere om hvor befengt Cinnamon er med "småbugs"? Har du særlig erfaring med Cinnamon? Cinnamon fungerer glimrende og stabilt til hverdagsbruk, og er ikke minst kanskje den enkleste overgangen du kan få fra Windows Vista / 7. Cinnamon er Linux Mint hovedsatsing i *buntu-verden, og således ikke et blaff i tiden.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville forsikret meg om at miljøet var dønn stabilt før jeg ga det bort til noen andre. Spesielt med "små" underdogs som Cinnamon. Det er utrolig kjedelig å måtte hjelpe til med småtterier pga. småbugs i skrivebordsmiljøet.

Kan du forklare nærmere om hvor befengt Cinnamon er med "småbugs"? Har du særlig erfaring med Cinnamon? Cinnamon fungerer glimrende og stabilt til hverdagsbruk, og er ikke minst kanskje den enkleste overgangen du kan få fra Windows Vista / 7. Cinnamon er Linux Mint hovedsatsing i *buntu-verden, og således ikke et blaff i tiden.

 

Jeg sier ikke at Cinnamon er befengt med masse bugs, men jeg sier at det er viktig å forsikre seg om at det ikke dukker opp noe plagsomt. Sannsynligheten for at det dukker opp noe uforutsett i en fork videreutviklet av et lite distroteam (Mint) er i mine øyne høyere enn i de mer etablerte DE'ene. Og Cinnamon er en underdog i DE-verdenen. Sett bort i fra Mint er det ingen store distroer som baserer seg på Cinnamon. Mange har Cinnamon tilgjengelig, ja, men ikke som default DE. Og i det store bildet er ikke Mint så fryktelig stor enda.

 

Jeg har ikke brukt Cinnamon noe særlig, men har testet det i en VM noen ganger. Seinest med Mint 17.1 i dag. Jeg synes ikke at det virker noe mer Windows-nært enn f.eks KDE. Faktisk synes jeg at veldig mye av oppførselen er lik i Cinnamon og KDE, men samtidig har utseendet til Gnome3. Så jeg er spent på hvorfor du mener at Cinnamon skal være den enkleste overgangen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...