Gå til innhold

Mer engelsk i den videregående skole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de plutselig skal ta bort fremmedspråk som et obligatorisk fag i 2. klasse videregående vil jeg nok si at alle de timene med fremmedspråk på ungdomsskolen og i 1. Klasse videregående som bortkastet. Man husker lite fra ungdomsskolen, bortsett fra noen setninger man pugget, men det er på videregående man virkelig lærer språket.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig, har selv store problemer med alle type språk på grunn av dysleksi. Og jeg var elendig i Engelsk, fikk 2 VG1 og ville bli bedre, men jeg var såpass dårlig at jeg var redd for å stryke hvis jeg valgte det VG2, jeg valgte derfor (og naturligvis flere grunner) og gå VG2 i USA for å lære meg det litt bedre. Dette hjalp naturligvis. Og ja, Engelsk bør kjøres hardere på VGS idag.

Lenke til kommentar

Det er vel så praktisk å lære seg et annet språk enn engelsk - som de fleste uansett får inn i godt monn via internett og TV i disse dager. Jeg sliter med å tro at vi er spesielt dårlige i engelsk sammenlignet med det øvrige Europa. For all del, sikkert ikke et håpløst forslag - men andre fremmedspråk blir feil sted å kutte. Mulig norsk er et potensielt offerlam?

Lenke til kommentar

Hjelper ikke med flere timer i dagens undervisningsform. For å lære et hvilket som helst fremmedspråk, trenger du å utsettes for det. For å så prøve å bruke det.

Skolen har ikke nok tid til å legge til 8-16 flere undervisningstimer for språk. Og det vil den nok aldri ha utenfor privatundervisning under instruktør.

Faktum er at Engelsk nivået Nordmenn har, er ekstremt høyt, rett og slett fordi vi ungikk å døbbe alt for mye importert kultur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Lurer og på hvor du har funnet ut at engelsk kunnskapene til unge nordmenn er lavt, de fleste unge nordmenn snakker bedre engelsk enn engelskmenn i min erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg hadde fordypning i Engelsk på videregående i 2. og 3. klasse. Husker det var mye "dødtid", ganske kjedelige greier. Sikkert topp for de som liker det, men det er ikke for alle. Engelsk språkkunnskaper har aldri vært mangelvare all den tid spill, film, tv, musikk og annen underholdning primært er på dette språket.

Lenke til kommentar

Det er vel heller den eldre garden som kan være litt mer rusten i engelsken sin, engelsken til dagens barn og unge er meget bra. Jeg kan ikke prate engelsk med søstra mi uten at hu minste på 10 tyvlytter, og vet maaaaaange flere ord og uttrykk enn man skulle trodd.. De blir bombadert med ord og uttrykk fra media, internett, venner, skole, familie, på lekeplassen. Verden blir ''mindre'', på en måte, så nei, er ikke enig i at vi trenger mer engelsk i skolen.

Lenke til kommentar

Engelsk er det språket i dag som blir forstått i flest deler av verden. Allikevel er engelskkunnskapen hos mange unge i dag er lavere enn ønsket. I dag er det slik at på videregående skole er det kun på vg1 at engels er obligatorisk fag. Hvis nivået på engelskkunnskapen skal økes hos flere barn og unge i Norge bør en vurdere å kutte ned på 2. Fremmedspråk til fordel for ett år til med obligatorisk engelskundervisning. En kan med stor sikkerhet si at elevene vil ha større nytte av videre utvikling av engelsk enn de vil ha fra å ha ett obligatorisk 2. Fremmedspråks fag.

Kunne ikke sagt det bedre selv, nordmenn har tendens til å tro at de er verdensmestere i engelsk, noe som ikke er representativ for enhver nordmann.

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

Jeg synes den yngre generasjonen i Norge har veldig god forståelse for engelsk, mye på grunn av at engelsk brukes aktivt via internett, film, spill osv. Alt som trengs er basisen og viktig pensum som vanligvis ikke læres gjennom aktivt bruk. Så etter min mening er nivået vi lærer engelsk på nå helt greit, og "helt greit" er ikke noe man hører ofte når det kommer til politikk. Det er derimot rom for forbedring for de som trenger mer støtte innenfor emnet, og har vansker i å lære seg engelsk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Engelsk er det språket i dag som blir forstått i flest deler av verden. Allikevel er engelskkunnskapen hos mange unge i dag er lavere enn ønsket. I dag er det slik at på videregående skole er det kun på vg1 at engels er obligatorisk fag. Hvis nivået på engelskkunnskapen skal økes hos flere barn og unge i Norge bør en vurdere å kutte ned på 2. Fremmedspråk til fordel for ett år til med obligatorisk engelskundervisning. En kan med stor sikkerhet si at elevene vil ha større nytte av videre utvikling av engelsk enn de vil ha fra å ha ett obligatorisk 2. Fremmedspråks fag

Lenke til kommentar

Faktisk tar jeg sjansen for å påpeke noe positivt om Norge.

Mitt inntrykk er at det generelle nivået på engelsken er faktisk blandt de beste i verden (unntatt engelsktalende land), i farten tror jeg kun Nederland er bedre enn de skandinaviske landene.

Ikke det at jeg tror dette har stort med utdanningen å gjøre, men heller det at filmer ikke er dubbet.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Engelsk er det språket i dag som blir forstått i flest deler av verden. Allikevel er engelskkunnskapen hos mange unge i dag er lavere enn ønsket. I dag er det slik at på videregående skole er det kun på vg1 at engels er obligatorisk fag. Hvis nivået på engelskkunnskapen skal økes hos flere barn og unge i Norge bør en vurdere å kutte ned på 2. Fremmedspråk til fordel for ett år til med obligatorisk engelskundervisning. En kan med stor sikkerhet si at elevene vil ha større nytte av videre utvikling av engelsk enn de vil ha fra å ha ett obligatorisk 2. Fremmedspråks fag.

Kunne ikke sagt det bedre selv, nordmenn har tendens til å tro at de er verdensmestere i engelsk, noe som ikke er representativ for enhver nordmann.

Nei, men det eneste nivået som er relevant her er for de som er unge voksne. Man kan ikke se på de som er 30+ år og slakte engelsken til de som gikk ut av VGS i 2014! Ergo er det et lite mindretalls kunnskaper som faktisk avgjør hvorvidt nivået er godt nok - og det er mange hakk bedre her enn andre steder. Tror du polsk ungdom snakker bedre engelsk enn det vi gjør her? Fransk ungdom? Lol. Italienere er ikke racere de heller, og spanjoner er også mange hakk under. Tyskere er brukbare, etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Nei, man kan aldeles ikke si det. Det er veldig mange ord verden som snakker lite eller ingen engelsk, og et år til med et annet fremmedspråk kan være forskjellen mellom å kunne kommunisere og å ikke kunne det, mens et år til med engelsk har mye mindre effekt.

Dette er også et godt poeng. Det viktigste med et fremmedspråk er ikke at man snakker det flytende, men godt nok til hverdagslig bruk uten et tonn med "fingerspråk" attåt. Et år til med obligatorisk andrespråk og ett år mindre med obligatorisk engelsk ville faktisk vært å foretrekke hvis det var de to alternativene det sto om.

Engelsk hadde jeg lært meg selv etter hvert, men jeg skulle gjerne kunnet litt bedre tysk, men sånn ble det ikke på grunn av at vi hadde for lite av det på VGS.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at nordmenn er dårligere i engelsk enn andre. Hvis vi for eksempel tar utgangspunkt i TOEFL-resultater, ser vi at Norge og mennesker med norsk som morsmål er jevngode med andre europeere.

http://www.ets.org/s/toefl/pdf/94227_unlweb.pdf

Det som antakelig gjelder mange (ikke bare i Norge) er at de besitter gode passive engelskkunnskaper og klarer fint å forstå det aller meste de leser eller hører. Utfordringen er å overføre det til det aktive språket. Der tror jeg ikke at den norske skolen kan bli så mye bedre uten å bruke store ressurser og for eksempel ta med seg elevene på (flere) ekskursjoner. Det finnes allerede muligheter, men det er i stor grad opp til eleven selv å benytte seg av dem. Jeg vil i hvert fall ikke ofre fremmedspråk. Næringslivet etterspør språkkompetanse i tillegg til en hovedkompetanse. Språkferdigheter er og vil bli mer viktig i vår verden, og ikke bare i engelsk.

Selv var jeg ikke spesielt flink i engelsk før jeg var ferdig med engelskfaget. Jeg gikk riktignok ut av både grunnskolen og videregående med 5 i engelsk, men det skyldes først og fremst at jeg var flink til å lese, passet godt på grammatikken og var flink til å slå opp i ordboka da jeg skrev stiler. Jeg kunne ikke snakke engelsk spontant i så mange sammenhenger og jeg kunne ikke si mange kompliserte setninger etter hverandre uten å ha forberedt meg. Det er først etter at jeg var ferdig med vg1, da jeg stadig mer brukte språket, at jeg følte meg god i engelsk. Nå blir jeg som regel tatt for å være skotte eller ire, som jeg selv synes er litt morsomt da jeg aldri har satt fot i verken Storbritannia eller Irland.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...