Rusher Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg har idag en hjemmeserver som tusler og går med WS2012 R2, uten noen form for problemer. Jeg tenker dog tanken å gå over til FreeNAS med ZFS til lagring, som da skal kjøre på en egen server(enten fysisk, eller VM). Samtidig ønsker jeg WS2012 serveren med meg videre, siden den utfører endel ting som ikke Freenas\Unraid osv. kan. Tingen er altså da: Hvordan løsning er den beste, gitt at Freenas\unraid serveren skal holde på all lagring. Mens den andre WS2012 serveren skal ha tilgang til de filene, som om de var lagret lokalt på den? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) Altså: FreeNAS er en NAS, og en NAS tilgjengeliggjør diskplass som en nettverksressurs, med støtte for flere typer nettverks "filsystemer". NAS boksen din deler ut filområde®, serveren din bruker disse. (Monteres opp som nettverksdisk for eksempel) Eller var det et lurespørsmål? Endret 9. januar 2015 av tingo Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Altså: FreeNAS er en NAS, og en NAS tilgjengeliggjør diskplass som en nettverksressurs, med støtte for flere typer nettverks "filsystemer". NAS boksen din deler ut filområde®, serveren din bruker disse. (Monteres opp som nettverksdisk for eksempel) Eller var det et lurespørsmål? Det var slik jeg tenkte det. Men har opplevd at nettverk stasjonen ikke blir tilgjengelig i Windows etter oppstart.. Før jeg fysisk går inn på den via Explorer. Tenkte da om det var noen lure triks her. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 iSCSI deling med Windows serveren høres ut som hva du leter etter, i motsettning til NFS og Samba/CIFS så deler du da en pre-allokert del av disken(e) på freenas over nettverket som en vanlig disk som du da mounter på windows maskinen din. Lenke til kommentar
ManusMax Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Du kan også opprette en ESXi server, installere Windows Server 2012 R2 som VM og der harddisken er plassert på en FreeNAS som iSCSI. Om du samtidig legger til en SSD og oppretter en ZIL på FreeNAS vil I/O øke. Forøverig er FreeNAS stabilt og sikkert, hvis du setter den opp på riktig måte Godt utganspunkt kan være: https://www.youtube....h?v=IZJRzIq6GuQ https://www.youtube....h?v=s93or7LJrak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå