Gå til innhold

Kjønnsrolle - Kan vi ikke være oss selv?

Anbefalte innlegg

Det første jeg tenker på når jeg hører ordet kjønnsroller, er at kvinner er urettferdig behandlet. Kvinner har vært nedverdiget i lang tid og blitt brukt av menn som slaver og kokker. Kvinner var de som var for svake til å gå i krig og for emosjonelle til å bestemme. Kvinner var de som satt på sidelinjen og smilte og nikket til alle menn som var tilstede. Hun var eid av en mann, kanskje en mann som var tjue år eldre.

Dette prøver vi å stoppe nå. Vi vil ha likeverdighet og alle skal bli behandlet "likt". Men er det blitt sånn?

I Norge i dag får kvinner jobbene før menn, fordi de er kvinner. Menn får ikke se ned på kvinner, men det motsatte blir gjort hver dag. Hvis en mann prøver å snakke med en kvinne han aldri har møtt før kan det bli sett på som ekkelt og til og med skummelt. Men hva skjer hvis en kvinne gjør det samme? Da flørter hun og er modig. Hun er kul og populær. Dette er hva samfunnet i dag har kommet til. Menn er nedverdiget. Menn betyr ingenting ved siden av kvinner. Menn skal sitte der, smile og nikke helt til det blir sakt noe annet. Kvinner har kontrollen. Og er dette likeverdighet?

Jeg frykter at samfunnet vil bli det samme som det en gang var. Bare med en ny vri og en ny hovedkarakter. Vi vil alle det beste for den andre pertien, men har vi kommet så langt at vi ser på sexisme den ene veien, men ikke den andre?

Jeg er ung, men ikke dum. Jeg vil ikke vokse opp som kvinne i en verden der vi trakker ned på menn. Jeg vil selv velge hva jeg syntes er for mye og hva som er slemt å si til andre. Vi er alle like viktige, til og med menn.

Endret av Lisewt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som at mange har den innstillingen du beskriver, og ser ned på menn som utstråler maskulinitet og mannsroller. Spesielt hvis man leser VG eller DB, samt deres respektive kommentarfelt. Det virker som om de er redd. Noe har skremt dem, men hva?

Personlig prøver jeg å henge sammen med folk som vil alle det beste, uavhengig av kjønn. Hvis noen oppfører seg mot meg, eller andre, som om jeg/de er mindreverdig skyver jeg dem ut av livet mitt sakte men sikkert. Noen ganger raskere enn andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...