AnjaliAK Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Hvorfor er det sånn at kjønnsroller må bestemme over det vi gjør? Hvorfor må gutter kle seg i blå og jenter i rosa? Personlig hater jeg rosa, og jeg er en jente. Dette er bare en kjønns stereotype, man trenger ikke å følge det. Hvorfor er det sånn at kvinner er sett som svak og menn som sterk? Kanskje fordi kvinner og menn har biologiske forskjell men det mener ikke at alle kvinner er svak. Kjønnsroller har påvirket mye og spesilt utdanning. Det er mange jenter som tar Helse - og oppvekstfag mens gutter tar realfags og TIP (teknisk industriell produskjon). Hvorfor er det sånn? Jenter må også få lov til å ta TIP og gutter må få lov å ta Helse fag. Jeg er en som ikke følger og stiller meg etter kjønnsrolle og det har ikke skapt noe problem. For eksempel, jeg skal ikke ta Helse - og oppvekst fag. Jeg vil ta realfag. Kjønnsrolle burde ikke være et problem i samfunnet. Folk burde gjøre det de vil og de må få bestemme over seg selv. Jeg mener at det er i stor grad miljøet og den eldre generasjonen som lærer oss disse kjønnsrollene og hvordan vi må oppføre oss. Hva er dine meninger? Hvorfor må alle følge kjønnsrollen, kan vi ikke være oss selv? Endret 8. januar 2015 av AnjaliAK 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Det er ingen som nekter noe som helst, men de fleste synes det er greit å la menn få være menn, slik vi kaller en spade for en spade. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Det kan jo hende at mange jenter bare har lyst til å gå helsefag? Hvorfor, det er det interrassnte spørsmålet. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Flere jenter enn gutter liker rosa, flere menn liker matte enn kvinner. Det betyr ikke at det ikke finnes jenter som hater rosa, eller jenter som lett parkerer meg i differensialligninger, men det betyr at vi som grupper har forskjellige preferanser. Samtidig har vi alle like rettigheter, med unntak av enkelte fordeler for jenter, så jeg ville ikke ropt for høyt om jeg var ung, etnisk norsk, kvinne i dag. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Hvorfor er det sånn at kjønnsroller må bestemme over det vi gjør?Fordi det ikke er slik i Norge. Hvorfor må gutter kle seg i blå og jenter i rosa?Må? Dette er vanligvis noe foreldrene bestemmer når de er små. Personlig hater jeg rosa, og jeg er en jente.Fint for deg. Jeg digget rosa når jeg var liten. Og jeg er da en mann fremdeles. Nå er jeg mer en mørkeblå type da. Dette er bare en kjønns stereotype, man trenger ikke å følge det.Nei, man trenger ikke det. Helt fritt for enhver person å gjøre hva man vil innenfor Norges lover. Hvorfor er det sånn at kvinner er sett som svak og menn som sterk?Mest fordi menn generelt sett er sterkere enn kvinner. Kanskje fordi kvinner og menn har biologiske forskjell men det mener ikke at alle kvinner er svak.Generelt sett, er kvinner fysisk svakere enn menn. Dette er bare slik menneskearten er. Menn er sterkere enn kvinner. Dette er ikke noe samfunnet har skapt, men slik arten vår har utviklet seg gjennom årtusnene. Kjønnsroller har påvirket mye og spesilt utdanning.Er det en kjønnsrolle at kvinner er (generelt sett) mer opptatt av omsorg, noe menn ikke er så opphengt i? Er det en kjønnsrolle at til tross for at vi lever i et av verdens mest likestilte land, så finnes det nesten ikke gutter som ønsker å være sykepleiere og sånt? Selvfølgelig finnes det unntak, men vi snakker tross alt om generelt sett. Det er mange jenter som tar Helse - og oppvekstfag mens gutter tar realfags og TIP (teknisk industriell produskjon). Hvorfor er det sånn? Jenter må også få lov til å ta TIP og gutter må få lov å ta Helse fag.Ingen som hindrer dem i å ta hva de ønsker. De ønsker det bare ikke. Jenter ønsker å bedrive omsorg. Gutter ønsker å bedrive... ja, mye rart. Jeg er en som ikke følger og stiller meg etter kjønnsrolle og det har ikke skapt noe problem.Og hvorfor skulle det det? Det er et relativt fritt land. Du kan bli hva du ønsker. Du kan til og med bli prest (til tross for sutring fra kirka). For eksempel, jeg skal ikke ta Helse - og oppvekst fag. Jeg vil ta realfag.Så fint for deg da! Finn deg noe du liker. Slik som resten gjør. Kjønnsrolle burde ikke være et problem i samfunnet.Og det er det heller ikke. Folk burde gjøre det de vil og de må få bestemme over seg selv.Og det gjør de som oftest. Jeg mener at det er i stor grad miljøet og den eldre generasjonen som lærer oss disse kjønnsrollene og hvordan vi må oppføre oss. Hva er dine meninger? Hvorfor må alle følge kjønnsrollen, kan vi ikke være oss selv?Jeg tror du har fått det for deg at det finnes et enormt, undertrykkende samfunn som prøver å tvinge deg inn i en kjønnsrolle, og at du dermed bryter løs og ikke følger normen. Beklager, men det er bare tull. Norge er et relativt fritt land. Ingen vil bli overrasket om du velger å bli lege. Eller dataprogrammerer. Eller søppeltømmer. Eller gruvearbeider. Eller personlig trener. Eller professor i fysikk. Eller hva som helst annet. Norge er ganske greit sånn sett. 4 Lenke til kommentar
AnjaliAK Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Beklager, men det er bare tull. Norge er et relativt fritt land. Ingen vil bli overrasket om du velger å bli lege. Eller dataprogrammerer. Eller søppeltømmer. Eller gruvearbeider. Eller personlig trener. Eller professor i fysikk. Eller hva som helst annet. Norge er ganske greit sånn sett. Jeg er enig med deg, at Norge er et fritt land og kjønnsrolle er ikke sett på veldig mye. Men når man tenker på andre land som muslime land, da kan vi spørre de spørsmålene. Jeg er ikke norsk, jeg har foreldre som er fra utlandet hvor kjønnsrolle er sett på. Da vil jeg oppleve noe annerledes enn det norske folk opplever. Dere må også tenke at neste 13% av befolkningen i Norge er innvandrere fra utlandet. Hva tror de som er innvandrere føler, når de har vokst opp i et land med mye kjønnsroller. Endret 8. januar 2015 av AnjaliAK Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) *snip*AMEN! Hva tror de som er innvandrere føler, når de har vokst opp i et land med mye kjønnsroller.At det er befriende å komme til et så fritt land der man selv kan velge hva man vil gjøre og bli tenker jeg... Beklager, men du bommer på blinken. Endret 8. januar 2015 av L4r5 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Det er slik at flere jenter velger helsefag, liker rosa osv., det betyr ikke at andre trenger å gjøre det samme. Vi trenger ikke å gjøre noe for å forandre dette, fordi det bare er et konstruert problem. Alle kan gjøre som de vil. Personlig liker jeg ikke helt det at noen har som mål at folk av forskjellige kjønn skal være like, fordi det er vi ikke. Menn kan ikke føde, og det er derfor naturlig at de er nødt til å være flinkere på andre måter for å kompensere. Det er derfor menn oftere velger å ta høyere betalte stillinger, nettopp fordi de trenger det i høyere grad for å møte kvinners etterspørsel. Kvinner har i høyere grad alt tilbudet som trengs for å møte menns etterspørsel og trenger derfor ikke å ha et særs godt betalt arbeid. Ei kvinne kan bli gift uten arbeid, en mann uten arbeid eller som er en taper, blir stort sett ikke. Dette er grunnlaget for noe av kjønnsrollemønstrene og dersom de blir forandret, ender det svært dårlig. Endret 8. januar 2015 av medlem-141789 Lenke til kommentar
AnjaliAK Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Hva tror de som er innvandrere føler, når de har vokst opp i et land med mye kjønnsroller.At det er befriende å komme til et så fritt land der man selv kan velge hva man vil gjøre og bli tenker jeg... Beklager, men du bommer på blinken. Det er også innvandrere som er eldre, som har tatt med kjønnsrollen fra sitt land. Når de ser på kvinner og jenter kle i en veldig uvanlig stil som er ikke kjønnsrollen, vil de føle at dette er ikke bra. Du må også tenke på religion. For eksempel, den islamske religion har mye å si når de ser på kjønnsrolle. Kvinner må kle i en spesifikk stil. Det er bare ikke om hvordan man oppfører og ser ut men også om hvem en kan like. I den islamske religion er homofile ekteskap sett som en krim, mens i Norge er lovlig for homofil ekteskap. Disse folkene med et religion som begrenser de vil ha en annet opplevelse. I min mening er det ikke om hvor du bor, det er mer om hvilket kultur du kommer fra og hvilken religion du har. Endret 8. januar 2015 av AnjaliAK Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Det er også innvandrere som er eldre, som har tatt med kjønnsrollen fra sitt land. Når de ser på kvinner og jenter kle i en veldig uvanlig stil som er ikke kjønnsrollen, vil de føle at dette er ikke bra. Du må også tenke på religion. For eksempel, den islamske religion har mye å si når de ser på kjønnsrolle. Kvinner må kle i en spesifikk stil. Det er bare ikke om hvordan man oppfører og ser ut men også om hvem en kan like. I den islamske religion er homofile ekteskap sett som en krim, mens i Norge er lovlig for homofil ekteskap. Disse folkene med et religion som begrenser de vil ha en annet opplevelse. I min mening er det ikke om hvor du bor, det er mer om hvilket kultur du kommer fra og hvilken religion du har. Du kan da ærlig talt gjøre som du vil etter du er 18 ivertfall. Da har du loven bak deg. Faktisk har Norge et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene. Hva tror du er grunnen til det? Jo folk velger det de ønsker. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Hva tror de som er innvandrere føler, når de har vokst opp i et land med mye kjønnsroller.At det er befriende å komme til et så fritt land der man selv kan velge hva man vil gjøre og bli tenker jeg... Beklager, men du bommer på blinken. Det er også innvandrere som er eldre, som har tatt med kjønnsrollen fra sitt land. Når de ser på kvinner og jenter kle i en veldig uvanlig stil som er ikke kjønnsrollen, vil de føle at dette er ikke bra. Du må også tenke på religion. For eksempel, den islamske religion har mye å si når de ser på kjønnsrolle. Kvinner må kle i en spesifikk stil. Det er bare ikke om hvordan man oppfører og ser ut men også om hvem en kan like. I den islamske religion er homofile ekteskap sett som en krim, mens i Norge er lovlig for homofil ekteskap. Disse folkene med et religion som begrenser de vil ha en annet opplevelse. I min mening er det ikke om hvor du bor, det er mer om hvilket kultur du kommer fra og hvilken religion du har. Så du sier at islam og innvandrere er problemet? Lenke til kommentar
AnjaliAK Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Hva tror de som er innvandrere føler, når de har vokst opp i et land med mye kjønnsroller.At det er befriende å komme til et så fritt land der man selv kan velge hva man vil gjøre og bli tenker jeg... Beklager, men du bommer på blinken. Det er også innvandrere som er eldre, som har tatt med kjønnsrollen fra sitt land. Når de ser på kvinner og jenter kle i en veldig uvanlig stil som er ikke kjønnsrollen, vil de føle at dette er ikke bra. Du må også tenke på religion. For eksempel, den islamske religion har mye å si når de ser på kjønnsrolle. Kvinner må kle i en spesifikk stil. Det er bare ikke om hvordan man oppfører og ser ut men også om hvem en kan like. I den islamske religion er homofile ekteskap sett som en krim, mens i Norge er lovlig for homofil ekteskap. Disse folkene med et religion som begrenser de vil ha en annet opplevelse. I min mening er det ikke om hvor du bor, det er mer om hvilket kultur du kommer fra og hvilken religion du har. Så du sier at islam og innvandrere er problemet?Nei, jeg sier ikke at islam og innvandrere er problem. Jeg tror dere har misforstått. Jeg mener ikke at det er mye problem i Norge. Problemer trenger ikke å komme, men spørsmålet er hvorfor vi må ha kjønnsrollen. Det er også som jeg sa før at kulturen og religionen kontrollerer kjønnsrollen mer enn hvor du bor. For eksempel, jeg har en venn som er fra utlandet og familien er også fra utlandet og de flyttet til Norge. Når hun kom her til Norge og kledde som norske jenter, folk fra kulturen hennes, de så ned på hun. Etter det måtte hun ha på klær som kulturen og kjønnsrollen aksepterte. Det er det jeg mener med at kulturen og religion bestemmer mer. Jeg er enig med dere at Norge er et fri land og har støtte. Men det er endå kjønnsrolle i andre kultur og religion. Det er også i mitt eget kultur som er ikke norsk. Endret 8. januar 2015 av AnjaliAK Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Vi må ikke ha kjønnsroller, så vi sluttet med dem, mer eller mindre. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Så du sier at islam og innvandrere er problemet? Nei, jeg sier ikke at islam og innvandrere er problem. Jeg tror dere har misforstått. Jeg mener ikke at det er mye problem i Norge. Problemer trenger ikke å komme, men spørsmålet er hvorfor vi må ha kjønnsrollen. Det er også som jeg sa før at kulturen og religionen kontrollerer kjønnsrollen mer enn hvor du bor. For eksempel, jeg har en venn som er fra utlandet og familien er også fra utlandet og de flyttet til Norge. Når hun kom her til Norge og kledde som norske jenter, folk fra kulturen hennes, de så ned på hun. Etter det måtte hun ha på klær som kulturen og kjønnsrollen aksepterte. Det er det jeg mener med at kulturen og religion bestemmer mer. Jeg er enig med dere at Norge er et fri land og har støtte. Men det er endå kjønnsrolle i andre kultur og religion. Det er også i mitt eget kultur som er ikke norsk. Vi har kjønnsrollemønster fordi det skal forskjellige ting til for å ha suksess som mann og kvinne. En mann trenger ofte en grei jobb, nok lønn, respekt fra andre og litt status for å være populær blant damene. Dersom en mann ikke har en jobb i alle fall vil han slite ganske kraftig i dating arenaen, kanskje også pga den lave selvtilliten han får av å ikke ha en jobb eller noe annet. Det derfor det er svært viktig for gutter å greie seg økonomisk. Når det gjelder kvinner, vil ofte en type bekledning signalisere at du er løsaktig. I en verden uten prevensjon og lav rettssikkerhet kunne det av og til skje at det ble løsunger av det eller at hun ble gravid med en annen mann enn mannen hennes. Det er her slike ting kommer fra, nemlig av redselen for at døtrene ikke skal bli gift på grunn av at de har fått en løsunge, eller at hun blir gravid med andre enn sin mann. Ei kvinne i disse klærne blir sett på som mer "moralske", en kan godt diskutere akkurat den konklusjonen. At kvinner ikke skulle arbeide var et tegn på status. At hun brukte tiden sin på å skape gode, sunne og flinke barn, istedenfor å arbeide for penger. Når det gjelder farger har det ingen logikk, men omsorg er ofte en svært ettertraktet egenskap. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Vi må ikke ha kjønnsroller, så vi sluttet med dem, mer eller mindre. Kjønnsroller er nødvendige, fordi det er forskjeller på kjønnene og hva det skal til for at de får suksess. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Problemer trenger ikke å komme, men spørsmålet er hvorfor vi må ha kjønnsrollen.Fordi, og dette er kanskje nytt for deg, menn og kvinner er forskjellige. Både fysisk og mentalt. Derfor tar vi også på oss forskjellige roller. Men dette kommer fra en hvit mann født inn i en norsk middelklassefamilie så hva vet vel jeg? Jeg har jo ikke blitt holdt nede av patriarkiet. Endret 8. januar 2015 av L4r5 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Jeg er enig med deg, at Norge er et fritt land og kjønnsrolle er ikke sett på veldig mye. Men når man tenker på andre land som muslime land, da kan vi spørre de spørsmålene. Jeg er ikke norsk, jeg har foreldre som er fra utlandet hvor kjønnsrolle er sett på. Da vil jeg oppleve noe annerledes enn det norske folk opplever.Aha, så problemet ditt er egentlig ikke kjønnsrollene i det NORSKE samfunnet, men i samfunn hvor de bruker 2 000 år gamle bøker som grunnlag for samfunnsreglene sine. Der er jeg helt enig, det er absolutt noe som burde gjøres noe med. Dessverre er det veldig dårlig gjort å innvadere andre land og tvinge på dem en ny kultur. Det bruker vanligvis ikke å gå så bra. Om innbyggerene i de landene her ønsker en forandring, må de mest sannsynlig gjøre mesteparten av arbeidet selv. For all del, Europa har hatt sine deler av revolusjoner og borgerkriger også, men det begynner å bli en stund siden. (Selv om det begynner å bli litt varmt i noen innvandringsvennlige land). VI kan ikke tvinge en annen kultur til å endre seg. Vi kan påvirke den fra avstand, og folket må selv velge hva de gjør. Og jeg ønsker de lykke til. Jeg ser frem til dagen når resten av verdenen blir med til fremtiden, og slutter å henge seg opp i fortiden. Dere må også tenke at neste 13% av befolkningen i Norge er innvandrere fra utlandet. Hva tror de som er innvandrere føler, når de har vokst opp i et land med mye kjønnsroller.Og noen innvandrergrupper sliter mer enn andre. Litt på grunn av dårlig innvandringspolitikk. Litt på grunn av "ghettofisering". Litt på grunn av kontrollerende individer i slike miljøer. Det er et komplisert tema. Men frihet kommer ikke av seg selv. Den må tas. Først da kan den nytes. Lenke til kommentar
AnjaliAK Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Jeg er enig med deg, at Norge er et fritt land og kjønnsrolle er ikke sett på veldig mye. Men når man tenker på andre land som muslime land, da kan vi spørre de spørsmålene. Jeg er ikke norsk, jeg har foreldre som er fra utlandet hvor kjønnsrolle er sett på. Da vil jeg oppleve noe annerledes enn det norske folk opplever.Aha, så problemet ditt er egentlig ikke kjønnsrollene i det NORSKE samfunnet, men i samfunn hvor de bruker 2 000 år gamle bøker som grunnlag for samfunnsreglene sine. Der er jeg helt enig, det er absolutt noe som burde gjøres noe med. Dessverre er det veldig dårlig gjort å innvadere andre land og tvinge på dem en ny kultur. Det bruker vanligvis ikke å gå så bra. Om innbyggerene i de landene her ønsker en forandring, må de mest sannsynlig gjøre mesteparten av arbeidet selv. For all del, Europa har hatt sine deler av revolusjoner og borgerkriger også, men det begynner å bli en stund siden. (Selv om det begynner å bli litt varmt i noen innvandringsvennlige land). VI kan ikke tvinge en annen kultur til å endre seg. Vi kan påvirke den fra avstand, og folket må selv velge hva de gjør. Og jeg ønsker de lykke til. Jeg ser frem til dagen når resten av verdenen blir med til fremtiden, og slutter å henge seg opp i fortiden. Dere må også tenke at neste 13% av befolkningen i Norge er innvandrere fra utlandet. Hva tror de som er innvandrere føler, når de har vokst opp i et land med mye kjønnsroller.Og noen innvandrergrupper sliter mer enn andre. Litt på grunn av dårlig innvandringspolitikk. Litt på grunn av "ghettofisering". Litt på grunn av kontrollerende individer i slike miljøer.Det er et komplisert tema. Men frihet kommer ikke av seg selv. Den må tas. Først da kan den nytes. Jeg er helt enig med dette. Jeg konsentrerte ikke på de norske samfunnet men på de andre kulturene. Til at kjønnsrollen skal ikke bli til stede i Norge, må utlandske kulturens kjønnsrolle endre. Jeg er enig med deg med at vi kan ikke tvinge et annen kultur til endre seg. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Jeg er helt enig med dette. Jeg konsentrerte ikke på de norske samfunnet men på de andre kulturene. Til at kjønnsrollen skal ikke bli til stede i Norge, må utlandske kulturens kjønnsrolle endre. Jeg er enig med deg med at vi kan ikke tvinge et annen kultur til endre seg. Kjønnsrollen er ikke til stede i Norge, og blir heller mindre enn mer tilstede under dagens utvikling. Lenke til kommentar
AnjaliAK Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Kjønnsrollen er ikke til stede i Norge, og blir heller mindre enn mer tilstede under dagens utvikling. Jeg vet at kjønnsroller er ikke til stede i Norge. Jeg bare påpeker til kjønnsroller generelt i alle kulturer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå