Gå til innhold

Bomullskyer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Himmel og hav, dette ble et flott bilde! Den delvis overskyete forgrunnen, den skyggelagte mellomgrunnen og de gyllent opplyste, snødekte toppene langt i det fjerne gir bildet en fantastisk flott dynamikk. Det kan noen ganger være vanskelig å fange så storslotte landskap siden det rett og slett kan bli for mange elementer som konkurrerer om seerens oppmerksomhet. Her gjør det dynamiske lyset at alt passer sammen lagvis. Skyene som reiser seg majestetisk over fjellene gir bildet enorme dimensjoner.

 

Forbedringsforslag: I høyre side av bildet ser det ut som det er noe vignettering (særlig tydelig i øvre høyre hjørne), dette kan sikkert fjernes i etterarbeidet. Adobes Camera RAW har ofte egne profiler for objektivene til de største produsentene som raskt gjør det for deg, men det finnes sikkert gratisløsninger hvis du ikke har Adobes programmer tilgjengelig.

 

Bildet er også litt uskarpt når man åpner det i full oppløsning, men det er vanskelig å si hva som er årsaken til det siden det ikke ligger noe Exif-data med bildet. Har du fotografert håndholdt?

Lenke til kommentar

Himmel og hav, dette ble et flott bilde! Den delvis overskyete forgrunnen, den skyggelagte mellomgrunnen og de gyllent opplyste, snødekte toppene langt i det fjerne gir bildet en fantastisk flott dynamikk. Det kan noen ganger være vanskelig å fange så storslotte landskap siden det rett og slett kan bli for mange elementer som konkurrerer om seerens oppmerksomhet. Her gjør det dynamiske lyset at alt passer sammen lagvis. Skyene som reiser seg majestetisk over fjellene gir bildet enorme dimensjoner.

 

Forbedringsforslag: I høyre side av bildet ser det ut som det er noe vignettering (særlig tydelig i øvre høyre hjørne), dette kan sikkert fjernes i etterarbeidet. Adobes Camera RAW har ofte egne profiler for objektivene til de største produsentene som raskt gjør det for deg, men det finnes sikkert gratisløsninger hvis du ikke har Adobes programmer tilgjengelig.

 

Bildet er også litt uskarpt når man åpner det i full oppløsning, men det er vanskelig å si hva som er årsaken til det siden det ikke ligger noe Exif-data med bildet. Har du fotografert håndholdt?

 

Oi!! Dette var veldig uventet! Det var jo så mange flotte bilder denne gangen! Tusen hjertelig takk i alle fall! :). Jeg var fryktelig sur etter jeg tittet på bildene jeg hadde tatt på denne turen, for det var mye grums i objektivet og på linsa som jeg ikke var klar over. Og bildene var jo så flotte hadde det ikke vært for dette! Dette bildet var en av de beste, og jeg har kuttet vekk det værste. Jeg har ikke tilgang til noe profft redigeringsprogram, så det blir som det blir foreløpig. Kameraet var håndholdt ja, det kan vel kanskje forklare litt hvorfor det ikke var så skarpt som det burde være. Ellers vet jeg ikke hvordan man legger inn EXIF-data...er det noe som skjer automatisk noe sted?

Som dere sikkert skjønner er jeg helt nybegynner, så dere får bare bære over med meg.. ;)

Lenke til kommentar

Bildet funker som det gjør.

En V2 kunne kanskje være hvis du skalker av det blå oppe for da får du en smal panorama med godt dybdesug.

Scroll opp, dekk til og sjekk det sjøl.

 

Roar

 

Hei Roar!

Jeg vurderte kutt nøye denne gangen, også slik du fåreslo, men da syntes jeg bildet ble veldig annerledes og ikke slik jeg ville ha det. Det er jo som du også sier innimellom....smaken er som baken ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...