Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Interne telefonopptak klage Personvernnemda


Harald_N73

Anbefalte innlegg

Hei

 

Uten å avsløre for mye ønsker jeg andres syn rundt det som angår telefonopptak av interne telefonsamtaler ved jobbsammenheng. I en større bedrift i Norge anvendes et kontrolltiltak der det anvendes telefonopptak ved interne telefonsamtaler. Interne telefonsamtaler er da samtaler mellom oppdragsgiver og oppdragstagere over interne oppringinger såkalte kortnummer ( bedrifts abonnement ). Dette kontrolltiltaket er klaget inn for Datatilsynet som i sin tur viser til ugyldig behandlingsgrunnlag der de viser til at oppdraggiverens argumentasjon for kontrolltiltaket med opptak er å virke adferdsstyrende og disiplinerende. Angivelig for å unngå kjefting fra oppdragstagere. Dette holder ikke mål i forhold til pol §46 samt §8 f i følge Datatilsynet. Datatilsynet har fattet endelig vedtak om opphør av interne telefonopptak. Datatilsynet mener dessuten det finnes andre metoder for å dempe eventuelle uoverensstemmelser mellom oppdragsgiver og oppdragstager. Oppdragsgiver har valgt å påklage Datatilsynets pålegg til Personvernnemnda.

 

Hadde vært interessant med kommentarer. Jeg kan bidra med utfyllende informasjon men da helst uten å avsløre identiteter.Ønsker å skape en generell debatt.

Med hilsen

 

Harald.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
... Interne telefonsamtaler er da samtaler mellom oppdragsgiver og oppdragstagere over interne oppringinger såkalte kortnummer ...

Uten at jeg forstår rollene her har jeg vært involvert i en bedrift med noe som kanskje til syvende og sist er lignende utfordring:

 

Dokumentasjon.

 

Samtaleopptak var aldri aktuelt, men det ble innført særlige systemer for skriftlig å kunne overføre nødvendig informasjon mellom ulike avdelinger.

 

Jeg er motstander av opptak av flere årsaker. Ikke bare for beskytte enkelte arbeidstakers private sfære, men lyd er også statistisk uhåndterlig. Fremtidige statistikker som kan være nyttige for bedriften er vanskelig å generere ut fra lydfiler. Det er bedre at arbeidsrelaterte oppgaver i størst mulig grad samles i et system hvor det er enklere å foreta spørringer.

Lenke til kommentar

 

Jeg er motstander av opptak av flere årsaker. Ikke bare for beskytte enkelte arbeidstakers private sfære, men lyd er også statistisk uhåndterlig. Fremtidige statistikker som kan være nyttige for bedriften er vanskelig å generere ut fra lydfiler. Det er bedre at arbeidsrelaterte oppgaver i størst mulig grad samles i et system hvor det er enklere å foreta spørringer.

 

Jeg er enig med deg her. Telefonopptak er vel av liten statistisk verdi når det slettes etter bare 1 mnd. Ved oppringing av bedriften jeg jobber opp mot varsles oppdragstagere at opptakene vil benyttes til opplæring og kvalitetssikring. Som sagt.. Datatilsynet ( DT) ble informert om telefonopptak av interne samtaler mellom oppdragsgiver og oppdragstagere. Vi har såkalte interne abonnementer med gratis oppringing av oppdragsgiver ( kort nummer, 4 siffer). DT vurderte forholdene og sendte pålegg om opphør. Behandlingsgrunnlaget til oppdragsgiver tilfredsstilte ikke saklighet og forholdsmessighet hjemlet i personopplysningsloven. Når det gjelder opptak av oppdragsgiverens kunder og salg av tjenester er dette OK. Bedriften på sin side argumenterer for å beholde muligheten til opptak av ansatte og oppdragstagere med å mulighet til å kunne moderere. Det har vært eksempler på kjefting over telefon. Det er i følge DT ikke tilstrekkelig behandlingsgrunnlag. Flere har gitt uttrykk for særlig inngripende kontrolltiltak. Det blir spennende å se utfallet ved Personvernnemnda...dette er en unik sak.

 

Endret av Harald_N73
Lenke til kommentar

En generell debatt går greit.

 

Det er et interessant tema du bringer frem, der begreper som "kontrolltiltak" og "personvern" er opplyst om. Dette er dine ord. Ingen ønsker seg en "kontroll tilstand", verken i det private fora eller innen arbeidslivet, her som en internkontroll over medarbeideres bedrifts interne telefon linjer, kalles også som du opplyser om "kort numre".

 

Det som her burde vært opplyst om er: Hva har din arbeidsgiver utført i opplysnings øyemed om bedriftens ønske og begrunnelse for slike opptak, til arbeidstakerne? Slike opptak er like uønskelige som de bør kunne grundig argumenters -for og i hvilken hensikt slike opptak er nødvendige? Er grunngiving og argumentene særs gode kan slike opptak forsvares, og i den andre retning, med svake argumenter, bør de frafalles. Dette blir en avveining.

 

Person vern? Personvern betyr at en hver borger skal ha sin egen rett til å bestemme over sine egne personlige opplysninger. Likevel, et slikt vern gjelder ikke dersom man selv utleverer slike opplysninger. Det er da naturlig at man stiller seg selv spørsmålet om vernet av person kan gi forrang, når det her er snakk om ikke forhåndslagrede opplysninger om person, men at man selv i egen person kan kunne komme opp i en situasjon med selv utlevering? Lovverk definerer også om det er person angrep, dersom opptak, slik som er aktuelt her ikke blir varig laget, men slette, for eks. etter en måned.

 

Plikt om konsesjon. En hver bedrift som foretar video- eller lyd overvåking kreves for både melde -og konsesjonsplikt for slik virksomhet. Dette gjelder ikke dersom (lyd)-opptakene er av ren privat karakter, videoovervåking har regelverk som er gjeldende både som privat, som bedrift. Personvernet ved lydopptak gjelder likevel ikke for behandling av sensitive personopplysninger som er avgitt uoppfordret. En slik situasjon oppstår her.

 

Spørsmålet som du reiser her har svært mange aspekter, mange synsvinkler og blir et dyptgående tolkingsspørsmål innen juridiske vridninger. Hva anken lander på skal derfor bli svært interessant å se i fremtiden.

Lenke til kommentar

Gode innspill her maxijoker. Oppdragsgiver foretar som sagt to typer telefonopptak. Av kunder som ringer inn og bestiller tjeneste og av tilknyttede oppdragstagere/ansatte. DT synes å skille mellom to ulike typer telefonopptak. Med utgangspunkt i Datatilsynets (DT) vurdering svikter oppdraggiverens behandlingsgrunnlag for opptak av oppdragstagere/ansatte. Som sagt er det viktig å vurdere opp mot personopplysningslovens 8f da å sjekke om opptaket ivaretar en berettiget interesse. Et rent adfersstyrende/ disiplinerende kontrolltiltak over telefonopptak av ansatte/oppdragstagere er ikke berettiget. Når det gjelder opptak av kunder ved salg av tjenesten har Datatilsynet ingen innvending bare det gjennomføres riktig. ( f.eks. fullgod varsling, rutiner for sletting og tilgang) Det bidrar til å oppklare uklarheter ved bestilling/salg av tjeneste. Når det gjelder opptak av tilknyttede ansatte/oppdragstagere blir situasjonen ulik.

Det er bare å følge med på Personvernnemndas hjemmeside. De vil garantert publisere avgjørelsen når den foreligger. Behandlingstiden skulle ta 2-8 måneder. Klagen fra oppdragsgiver er sendt inn den 7. januar 2015.

Endret av Harald_N73
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...