Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ute etter stasjonsvogn med 4x4

Anbefalte innlegg

Tiden er kommet for å bytte ut min gamle VW Passat 2004 modell.

Jeg har sett litt rundt på finn.no og funnet en del biler. Kriteriet er at det skal være stasjonsvogn med firehjulstrekk. Helst manuell kasse også, men det er ikke et must. I hovedsak er det VW Passat og Subaru Outback jeg er ute etter, men jeg tar gjerne imot tips fra andre om hvilke biler som bør være interessante. Det være seg servicehistorikk og egne opplevelser. Men jeg er veldig interessert i å høre synspunkter på de to nevnte modellene. Bilen skal ikke være eldre enn 2011, helst 2012 da jeg ønsker nybilgaranti. Har kun fått prøve en Outback foreløpig, men denne ble jeg da også positivt overrasket over. Denne var da en 2013 modell med automat kasse. Pris på rundt 350000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en bekjent som har en Outback i diesel og automat (CVT?), 2013 mener jeg. Han kjører nokså mye og langt, vil tro han har bikket 100KKM for en tid siden. Sis jeg snakket med ham (romjulen) var han ytterst fornøyd på alle måter. Jeg har bare sett den, og sittet i den, men det lille jeg har sett har sett meget bra ut. At merket fremdeles har rykte for å være blandt det mest slitesterke i klassen er søtten meg ikke noe minus heller.
Hadde jeg fått inn 3 barneseter i en slik hadde jeg seriøst vurdert en slik selv.

Lenke til kommentar

Har en bekjent som har en Outback i diesel og automat (CVT?), 2013 mener jeg. Han kjører nokså mye og langt, vil tro han har bikket 100KKM for en tid siden. Sis jeg snakket med ham (romjulen) var han ytterst fornøyd på alle måter. Jeg har bare sett den, og sittet i den, men det lille jeg har sett har sett meget bra ut. At merket fremdeles har rykte for å være blandt det mest slitesterke i klassen er søtten meg ikke noe minus heller.

Hadde jeg fått inn 3 barneseter i en slik hadde jeg seriøst vurdert en slik selv.

Hvilken bil har du som du får inn tre barneseter i? :)

Lenke til kommentar

VW Passat 11/12 modellene har faktisk mindre bagasjerom i ltr. enn både nye Octavia og Golf st.vogn, den ekstra str. Passaten har, merker du først og fremst på bakseteplassen. Litt i bredden, men mest på den økte benplassen.

Skoda Superb har også meget god bagasjeromsplass, og ikke minst klassens beste bakseteplass.

De finnes også med 4X4 innen for ditt budsjett som bruktbil både med diesel og bensin, men de fleste av dem er med diesel, de kan virkelig være verdt en titt om du ønsker størst mulig plass til en relativt grei pris.

Lenke til kommentar

Var ikke klar over at Octavia hadde så stort bagasjerom.

I antall liter ja. Men du bør prøve at du faktisk får inn det du trenger. Skoda har hatt en tendens til å skryte på seg noe liter, bla.a med å regne inn volumet i hjulbrønn og slikt.

Kan nevne et eksempel: Vi hadde en tid en Vectra C stv, som har et veldig rett-kantet bagasjerom, som er betydelig mindre enn Superb stv. I antall liter. En venn av meg hadde en slik Superb, og han ville skryte over det voldsomme bagasjerommet. Vår søskenvogn, som er av det halvstore slaget, var ikke mulig å få inn i Superben uten å måtte "knekke ned" håndtaket på vognen og demontere forhjulene. p.g.a. skrånende bakrute. I Vectraen gikk samme vognen inn uten å måtte gjøre dette, og plassen til overs var i praksis like stor i Vectraen som i Superben. Jeg synes å huske det er snakk om 180 liter i forskjell på disse bilene, men i praksis er altså den minste den mest anvendelige.

Baksetet var og en overraskelse: I Vectraen var det mulig å sitte 3 voksne. Ikke behagelig, men mulig. I Superben klarte vi ikke sitte slik, der måtte en av oss sitte med skulderen foran sidemannens skulder. Benplassen var rett nok meget bra i Superben, og det hjelper jo godt når en skal ha store barneseter, f.eks.

Så min beskjedne erfaring med stasjonsvogner og plass/volum, er å dri... i oppgitte mål/volum, og heller teste i praksis med det du trenger å få med deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet bruker Skoda VDA-mål (Verband der Autoindustrie):

Det betyr at volumet beregnes med klosser på målene 20x10x5cm (tilsvarer 1 liter) plassert i bagasjerommet etter fastsatte regler. Det er ikke mange som "bruker sukker/sand" for å oppgi mål, men jeg vet desverre at Audi er en versting der..

Her er målene på bilene du snakker om:

Mellomklasse, stasjonsvogn

Skoda Octavia 605 liter

Volkswagen Passat 603 liter

Volkswagen Passat Alltrack 588 liter

Peugeot 508 560 liter

Hyundai i40 553 liter

Ford Mondeo 549 liter

Toyota Avensis 543 liter

Opel Insignia 540 liter

Mazda 6 522 liter

Renault Laguna 508 liter

Skoda Octavia har kompakte ytre mål, men stort bagasjerom. Som for kompaktstasjonsvognene går det delvis ut over beinplassen i baksetet.

Hentet herfra.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Ikke relatert til bilvalg men til bagasjeromsplass!

I linken over her fra Dagbladet set jeg at Honda CR-V har 589 liter og Nissan X-trail har 497 liter.

Nå antar jeg at det er 2013-modeller det er snakk om og jeg har testet begge, og da virket X-trailen sitt bagasjerom dobbelt så stort. Og jeg testet med barnevogn med bag.

Jeg ville derfor tatt tallene med en klype salt, det eneste som gjelder er å teste selv.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Litt lite bagasjeromsplass i Octavia?

610 liter er jo ikke akkurat lite. Men vet ikke hvor praktisk utformet det er.

Det er meget praktisk utformet se bare http://www.klikk.no/incoming/img-1280784/alternates/FREE_960/Skoda%20Octavia%202,0%20TDI%204x4%202013%20011.jpg

Har en 1,8 TSI 4x4 dsg L&K på lån nå.

Snasn doning!

Men ikke hely mondeo i bagasjerommet, til tross for at volumet visstnok er større. Meen stort nok er det.

Overrasket over hvor mye bedre plass det er i baksetet kontra mondeoen jeg har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt lite bagasjeromsplass i Octavia?

610 liter er jo ikke akkurat lite. Men vet ikke hvor praktisk utformet det er.

Det er meget praktisk utformet se bare http://www.klikk.no/incoming/img-1280784/alternates/FREE_960/Skoda%20Octavia%202,0%20TDI%204x4%202013%20011.jpg

Har en 1,8 TSI 4x4 dsg L&K på lån nå.

Snasn doning!

Men ikke hely mondeo i bagasjerommet, til tross for at volumet visstnok er større. Meen stort nok er det.

Overrasket over hvor mye bedre plass det er i baksetet kontra mondeoen jeg har.

Vil tru Mondeoen er en smule breiere i bagasjerommet ja. Er selv meget imponert over bakseteplassen når folk på 190 kan sitte bak meg som er 188 og enda ha god plass fram til forsetet.

Fornøyd med L&Ken Gromle?

Lenke til kommentar

Var veldig fornøyd med L&Ken ja!

Så sitter egentlig å lurer på om jeg vil ha en sånn.

Hadde egentlig tenkt en Elegance med Bad Road pakke og krysse hardt i utstyrslista, men ble brått usikker etter lånebilen.

L&K var ikke så lav som jeg hadde trodd.

Lenke til kommentar

Bare vent til du får testa den med sommerskoa, med 18" sitter den som et skudd samtidig som komforten er ivaretatt da det tross alt enda er bra med gummi på dekka.

Ser du bor i Tromsø så da har du sikkert fått testet 4x4 og litt småsladding, og da skjønner jeg hvorfor du vil ha bad road pakken. :tease:

Hvis du blir å kjøre mye med full bil, så anbefaler jeg deg å fylle den opp å teste på de veiene du normalt vil kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...