archanios Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Hei, For om lag fire år sidan fekk eg ein del hjelp her inne for å kome fram til komponentar til den PC'en eg sit med i dag. Det har vore gjort nokre endringar sidan den gong, ny gpu, betre kjøling, meir lagring og overklokking av CPU, men no merkar eg at det ikkje er alt som er heilt etter dagens standard. Maskina blir hovudsakleg brukt til speling og fotoredigering, samt litt enkel videoredigering, surfing m.m. Spørsmålet blir no om det er nokon vits i å byrje å byte ut enkeltkomponentar, eller om grunnstamma i maskina er såpass utdatert at eg like gjerne kan sjå på eit oppsett som Black Refinery frå Agentspoon sin Perfekt PC-tråd. I dagens oppsett har eg: GIGABYTE GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, USB3.0, SATA 6Gb/s, PCI-Ex(2.0)x16 (GA-P55A-UD3) INTEL CORE I5-750 2.66GHZ SKT1156 FSB1333 8MB CACHE BOXED IN (BX80605I5750) Denne er OC til 3675. CORSAIR 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 9x SATA, 120mm Vifte (CMPSU-650HXEU) CORSAIR 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/ CL9/ 1, 65V./ XMS3 Intel i5/i7 (CMX4GX3M2A1600C9) x2 altså 8GB. GPU er eit ASUS GTX 560 Ti DirectCU II TOP OC. Eg tenkjer at skjermkort + ssd må byttast ut. Fann ikkje i farta ut kva SSD det er snakk om, men den er for liten og av eldre dato, så det er mykje betre utstyr tilgjengeleg. Men, kor stort vil utbyttet vere av å bytte skjermkort og få inn ein betre og større SSD. T.d om eg set inn eit GTX970 og ein Crucial MX100 512GB SSD eller liknande? Eller vil det vere såpass store fordelar å hente i å bygge nytt at eg like gjerne kan gjere det. (Evt med å ta med vidare enkeltkomponentar?) Har du sjansen til å hjelpe meg litt, så set eg svært stor pris på det. Er det noko meir eg bør opplyse om, gje meg beskjed, så skal eg svare så raskt som råd. Endret 8. januar 2015 av archanios Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Kjøp et GTX 970 og en MX100 først da. Hvis du ikke er fornøyd så kan du bytte ut plattformen til Z97 brikkesett og en 4690K eller 4790K (avhengig av hvor seriøs du er med bilderedigering). Du kan gjerne ta med deg 2*4 GB minne med en gang også, alternativt supplere dine 4 GB med 4 GB til (jeg anbefaler vel generelt like sett (altså bytt), men mange mener mye om dette). Så min stemme går mot: Definitivt bytt skjermkort, og sett inn en SSD med den plassen du trenger. Oppgradering til 4K+ Deretter ser du på bytte av plattform, hvis du ikke er happy. Det er slettest ikke sikkert du trenger å bytte. Har du overklokket og dradd ut det du klarer av CPU? Jeg vil tippe at dine største begrensninger per nå er GPU (som også har litt lite minne/GDDR5) og litt lite RAM (DDR3) ved multitasking. Hvis SSD er for liten så er det jo bare å bytte som du sier. No brainer Endret 8. januar 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 Kjøp et GTX 970 og en MX100 først da. Hvis du ikke er fornøyd så kan du bytte ut plattformen til Z97 brikkesett og en 4690K eller 4790K (avhengig av hvor seriøs du er med bilderedigering). Tusen takk for svar. Dette kan godt vere ei bra løysing. CPU'en er klokka til 3675, men det kan godt hende at det er mogeleg å hente ut endå litt til. Eg prøvde ei stund med nokre hakk over dagens setting, men då sleit eg såpass med stabiliteten at eg gjekk litt tilbake. Har ikkje sysla så mykje med slikt, så har prøvd å vere litt forsiktig. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Det skal mye til for å ødelegge noe med "hobby klokking". Så lenge du ikke de-aktiverer sikkerhets policy'er i BIOS (som sikrer CPU ved høy temperatur) så er det bare å tikke seg oppover med spenning/vcore, core clock/fsb og det som måtte trenges - og så alltid benche /m monitorering av temperaturer mellom hver økning. Masse how-to på dette på de fleste CPU'er. Uansett så kan jo GTX 970 og MX100 brukes nå - og på en eventuell ny maskin. Og disse to delene trenger du uansett Endret 8. januar 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 Det er heilt sant. Det kan nok fort bli det greiaste å gå for ei oppgradering no, i det minste for å teste kor stort utbyttet blir av det. Då veit eg i det minste om det er heilt nødvendig å gjere meir, eller om eg kan klare meg ei periode til med dagens stamme. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Absolutt. Det man ofte ser ifm oppgradering/kjøp av desktop-komponenter for folk flest er nok noe slikt: Si man setter sammen en ny maskin. Legger litt penger og tanke i ting som kabinett, strømforsyning og kanskje kjøling, drev o.l. Disse tingene skal vare lenge og byttes mer sjeldent. Hovedkort og prosessor byttes litt oftere, men varer gjerne en del år. Iallfall med den utviklingen som har vært de seneste årene (siden 1. gen i7 egentlig). Skjermkort derimot - der skjer det litt mer mtp utvikling og dermed byttes disse oftere. Hvis man ser bort i fra når noe blir ødelagt og må byttes, eller man har planlagt førstebygget litt dårlig - så er skjermkort det man bytter raskest i en PC. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg hadde akkurat samme CPU, og oppgraderte til en 4690K. Du verden for en forskjell på nVidia 660Ti. CPU var en skikkelig festbrems. Så jeg ville vurdert å oppgradere hovedkort og CPU. nVidia 560 er ikke det raskeste kortet, så kanskje bytte ut det også. Jeg tror uansett at i5 750 er en skikkelig flaskehals, ihvertfall med et 970 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Det er vel ingen tvil om at et GTX 970 vil yte mye bedre linket med en 4690K ift. 750, men jeg vil allikevel tro at kombinasjonen i5 750+GTX 970 yter bedre enn i5 4690K+GTX 560TI. Men selvsagt er det å bytte ut alt det beste. Penger har du å rutte med TS? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Joda, men du vil jo sitte med en blodtrimmet Ferrari som aldri får lov til å leke med annet enn 1.gir... Jeg byttet skjerm samtidig med CPU-bytte, så fikk ikke sammenlignet så altfor godt, men ytelsesforskjellen var enorm. Fra å hakke på 1920x1200 i Tomb Raider til å flyte silkeglatt i 2560x1440 ved å kun oppgradere CPU var for meg meget overraskende. Kunne tilogmed øke den grafiske kvaliteten Fikk ikke med meg budsjett her, men en 4690K til 1700kr og et hovedkort til 1000kr er ikke så altfor ille. Det må gjøres før eller siden uansett... Lenke til kommentar
archanios Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Eg har budsjett til å bygge nytt om det skulle vere mest hensiktsmessig, men det er klart at det ikkje ville vere negativt å kome unna med kostnaden av ny GPU + ny systemdisk. Det er klart at ting vil måtte byttast etter kvart uansett, men med tilbakemeldingane herfrå så fristar det mest å teste ut korleis det vil funke å bytte eit par delar i første omgang, sjå om eg kan presse ut litt meir ytelse frå cpu'en, og heller ta ei større oppgradering dersom eg ser at det ikkje er nok. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Målt i kroner er den "større" oppgraderingen av hovedkort og CPU billigere enn skjermkortet alene... Men selvfølgelig, det er ingen problemer med å splitte regningen i to deler, én nå for skjermkort og én når f.eks feriepengene kommer til sommer'n. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Klart at det er billegare å bytte cpu og hk, men eg vurderer det nok slik at det er meir hensiktsmessig å byrje med området der det virkar for meg som at eg har det største behovet akkurat no. Cpu'en står nok framfor ei utskifting og eit rolegare liv etter kvart, men som sagt, akkurat no fristar det nok mest å sjå kva eg får ut av eit gpu-bytte. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) http://www.gpforums.com.au/threads/494464-Could-my-i5-750-be-bottlenecking-my-GTX-970 Igjen: Sett deg inn i klokking av CPU, kjøp skjermkort og forsøk. Spill favorittspillene dine og les hvor bra GTX 970 yter i disse spillene (og i disse testene vil jo GTX 970 gjerne være parret med en nyere CPU) på gitt oppløsning/eye-candy. Hvis det er relativt likt, så er det vel greit da. Ligger du laaaangt under der hvor du burde være med det skjermkortet, bytt plattform. Endret 9. januar 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Ja, må nok leite opp att litt av lesestoffet eg sat med når eg klokka sist. Blir for lenge mellom kvar gong. Trur nok eg går for ei to-trinnsløysing der eg skiftar skjermkort først og ser korleis det går. Set stor pris på innspela. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå