Gå til innhold

Normrente og Husbanken?

nojac

Anbefalte innlegg

Regjeringen har etter kompromisset med V og KrF bestemt at påslaget i normrenten skal økes til 1,65 % fra 1. mars.

Renten på lån i Statens Pensjonskasse blir derved 2,9 % fra 1/3, høyere enn de billigste bankene.

Noen som vet om denne økningen også får konsekvens for Husbanken og Lånekassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lånekassen er allerede markedsstyrt, og skal ikke berøres av den etter hva jeg har forstått. Husbanken vil vel følge den, så det blir dyrere for alle de som har fått lån de ikke fortjener fordi de ikke tjener godt nok til å få lån på vanlig måte i vanlig bank.

Lenke til kommentar

Se husbankrenteforskriften § 4 første ledd første til tredje punktum:

Utgangspunktet for fastsettelse av renter på lån i Husbanken er statens antatte lånekostnader for tilsvarende rentebindingstid, jf. § 6 og § 7, med et påslag på 0,5 prosentpoeng. Fra 1. mars 2014 skal påslaget være 1,0 prosentpoeng for lån med flytende rente og for lån med fast rente hvor søknad om fast renteavtale er kommet inn fra og med 8. november 2013. For søknader som er kommet inn fra og med 14. oktober 2013 og frem til 8. november 2013 er påslaget 0,75 prosentpoeng fra 1. mars 2014.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se husbankrenteforskriften § 4 første ledd første til tredje punktum:

Utgangspunktet for fastsettelse av renter på lån i Husbanken er statens antatte lånekostnader for tilsvarende rentebindingstid, jf. § 6 og § 7, med et påslag på 0,5 prosentpoeng. Fra 1. mars 2014 skal påslaget være 1,0 prosentpoeng for lån med flytende rente og for lån med fast rente hvor søknad om fast renteavtale er kommet inn fra og med 8. november 2013. For søknader som er kommet inn fra og med 14. oktober 2013 og frem til 8. november 2013 er påslaget 0,75 prosentpoeng fra 1. mars 2014.

Dette sitatet handler om situasjonen fra 1/3-2014,

Mitt spørsmål er om det økede påslaget som er vedtatt fra 1/3-2015 vll få konsekvenser for rentenivået i Husbanken (og de kommunale startlånene)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lånekassen er allerede markedsstyrt, og skal ikke berøres av den etter hva jeg har forstått. Husbanken vil vel følge den, så det blir dyrere for alle de som har fått lån de ikke fortjener fordi de ikke tjener godt nok til å få lån på vanlig måte i vanlig bank.

Veldig søtt forsøk på provokasjon.

Du tenker på det som heter Husbankens "Startlån". Dette er et spesiallån til mennesker som kanskje ikke får lån i andre banker. Og jeg personlig synes det er kjempeflott at det finnes tilbud til de som kanskje ikke har det like bra som meg og deg.

Husbanken har også et grunnlån, som bl.a. jeg har. Bygde hus for 5 år siden og søkte lån hos Husbanken, og fikk det. Fikk også lån hos min vanlige bank. Valget var dog enkelt med halvannen prosent lavere rente.

Grunnen til at jeg fikk Husbankens Grunnlån var at jeg bygde et hus som hadde bedre energitiltak enn det som krevdes i da gjeldende plan- og bygningslov. Huset ble bygd med universell utforming i tillegg. Her er det ingen kriterier om hvilken økonomi man har eller i hvilken livssituasjon man er i.

Så jeg vil anbefale deg å sette deg litt mer inn i saker før du setter deg på din høye hest og rakker ned på andre mennesker. Mange som "ikke tjener godt nok" som du så pent påpeker, har ikke skyld i dette selv. Det kan være sykdom m.m.

Endret av op77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig søtt forsøk på provokasjon.

Du tenker på det som heter Husbankens "Startlån". Dette er et spesiallån til mennesker som kanskje ikke får lån i andre banker. Derimot har husbanken andre "vanlige" lån, som bl.a. jeg har. Bygde hus for 5 år siden og søkte lån hos Husbanken, og fikk det. Fikk også lån hos min vanlige bank. Valget var dog enkelt med halvannen prosent lavere rente.

Grunnen til at jeg fikk Husbankens Grunnlån var at jeg bygde et hus som hadde bedre energitiltak enn det som krevdes i da gjeldende plan- og bygningslov. Huset ble bygd med universell utforming i tillegg.

Så jeg vil anbefale deg å sette deg litt mer inn i saker før du setter deg på din høye hest og rakker ned på andre mennesker.

Helt enig, har både startlån og husbank finansiert felles lån på leiligheten. Startet med lån i banken + felleslån og søkte så på startlån for å få et billigere lån. Var på den tiden lærling så jeg fikk det, så i dag sitter jeg i den situasjonen der jeg har all boliglån i husbanken(billig billig)...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg valgte å overse innlegget fra newman221, siden han ikke hadde noe å bidra med til problemstillingen,(men valge å tippe). Hans synspunkt på hvem som fortjener lån er en avsporing og uten interesse her.

Derimot håper jeg fremdeles at noen kan kaste lys over hvordan endringen i normrente vil påvirke renten i Husbank og på kommunale startlån.

Tilbudet om fastrentelån i Husbanken med frist 24/1 (gjengitt nedenfor) ser i utgangspunktet fristende ut, særlig hvis det blir økning i påslaget fra 1/3 -2015.

Fast Fast Fast Fast Flytende rente*

3 år 5 år 10 år 20 år Månedlig

2,080 2,276 2,862 3,154 2,276

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Når fastrenten er lavere enn den flytende renten, er ikke det på generell basis et signal om at den flytende renten skal ned? Dette påslaget er i såfall sentralstyrt, om det kommer, og vil slå inn på alle satser. Ville gått for flytende, eller kort binding selv. Dersom det legges til 1 prosentpoeng på toppen blir renten vesentlig dårligere enn i flere privare banker.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at du vil slippe unna slike eventuelle fremtidige påslag dersom du går for en fastrenteavtale nå.

Hvordan renten blir om 10 år er det ikke mange som tør tippe om. Men det er jo fristende å være garantert en rente under 3 % i hele perioden?

Signalene er vel fremdeles at renten på sikt skal opp, men at denne "sikten" stadig forlenges.

EDIT:

"Ved vurdering av lånesøknader legger Husbanken til grunn en kalkulasjonsrente, som for tiden er 6,25%"

Nesten rart at de gjør det når det er mulig å velge en rente på litt over 3 % fast i 20 år.

Og det er kanskje også en indikasjon på at dette bør være et godt tilbud.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Poenget er vel at du vil slippe unna slike eventuelle fremtidige påslag dersom du går for en fastrenteavtale nå.

Hvordan renten blir om 10 år er det ikke mange som tør tippe om. Men det er jo fristende å være garantert en rente under 3 % i hele perioden?

Signalene er vel fremdeles at renten på sikt skal opp, men at denne "sikten" stadig forlenges.

Vi har inngått fastrente på felleslånet vårt i husbanken, men jeg har ikke vurdert det på min egen del som jeg har i husbanken. Men så har ikke jeg så mye lån heller så det er ikke så "farlig" for meg.

Men vill en oppgang på noen prosent påvirke økonomien din drastisk ville jeg gått for fastrente uten å tenke meg om.

Lenke til kommentar

[/size][/font][/color]

Og det er kanskje også en indikasjon på at dette bør være et godt tilbud.

Når du leser sitatet fra krikkert ser du at økningen forrige gang hadde tilbakevendende kraft. Får den det denne gangen også? Verdt å undersøke. For dersom det er tilfellet blir lånet dyrere enn andre banker. Likevel enig at en rente på 3% er rimelig over 20 år. Således også en evt rente på 4% inkl påslag. Kan komme flere dog påslag senere, som kan få tilbakevendende kraft, som i mars 2014.
Lenke til kommentar

Jeg var kanskje litt krass i mine uttalelser litt tidligere her, det var ikke meningen. Bærer fortsatt litt nag til Husbanken, da jeg for omtrentlig 5 år siden søkte lån hos dem fordi jeg og samboeren trengte lån etter endt studie. Vi tjente for godt for Husbanken, men hadde ikke egenkapital nok til å få banklån. Samtidig hadde vi en bekjent slask som jobbet deltid i en matbutikk som fikk fullfinansiert leiligheten sin siden hans økonomiske tilstand var så dårlig.... Sånt irriterer grenseløst.

Men hva er renta i den banken nå? Hvis flytende er på 2,2% og bundet rente for 3 år er 2,08% er det egentlig ingen tvil, ihvertfall ikke om påslaget settes til 1,65%. Det er såpass nærme absolutt minimum som det går an, den kan ikke komme lavere...

Sentralbanken kan ikke senke renta særlig lavere pga kronekursen, og oppsiden på oljeprisen er nok større enn nedsiden akkurat nå. Hvis OPEC tar til fornuften innen rimelig tid og sanksjonene mot Russland oppheves vil nok oljeprisen gjøre rekyl oppover. Da vil norske krona sprette i taket og renta vil gå opp opp opp for å dempe inflasjonsproblemet.

Spørsmålet er egentlig om du bør binde for 3, 5 eller 10 år.. 3 år er uten særlig risiko, alt annet er gambling. Men å binde for 5 er nok ikke så ille det heller, kommer an på hvor stor pessimist du er...

Lenke til kommentar

Når du leser sitatet fra krikkert ser du at økningen forrige gang hadde tilbakevendende kraft. Får den det denne gangen også? Verdt å undersøke. For dersom det er tilfellet blir lånet dyrere enn andre banker. Likevel enig at en rente på 3% er rimelig over 20 år. Således også en evt rente på 4% inkl påslag. Kan komme flere dog påslag senere, som kan få tilbakevendende kraft, som i mars 2014.

Merkelig dette her.

Det forrige vedtaket (for 1/3-2014) ble gjort i oktober og november 2013 (med noen få dager tilbakevirkende virkning for fastrentesøknader.)

Noe nytt endringsvedtak er så vidt jeg kan forstå ikke gjort ennå. Men om det skulle komme, er det trolig for seint å velge fastrenteavtalen...

Uansett kan jeg vanskelig tenke meg at tilbudet som nå er ute, vil bli endret . Om senere fastrentetilbud får et ekstra påslag aner jeg ikke.

(Dette gjelder uansett ikke meg, jeg sjekker for en venn som er i ferd med å ta opp husbanklån)

Ditt siste innlegg skulle nok vært i en annen tråd, joneug.

Lenke til kommentar

Jeg stilte spørsmålet om normrenteøkning og konsekvenser direkte til Husbanken og fikk følgende svar:

Påslaget i Husbanken ble endret i 2013 fra 0,5% til 1,0% og det ligger ikke inne noen ytterligere økning i budsjettet for 2015.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...