Gå til innhold

Nettverkskabel: Fabrikat og Nettbutikk

Anbefalte innlegg

Draka og Nexan er bra = Hele ledere. (ihvertfall de jeg har sett)
Biltema = tynne, tynne kopper tråder..

Skal du legge utendørs, så legg i rør langs veggen.

Skal du ha permanent løsning bruker du ikke biltema, men heller draka eller nexan.

Har du råd til SFTP6 så kjør det!

(selv bruker jeg draka kabler med UTP5 i 30meter lenger og HD video/data overføringer.. mister koblingen mot NAS boksen av og til.. men fungerer stort sett. Dette hadde sikkert fungert bedre med SFTP6 regner jeg med)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når lederen er hel(hel kjerne) så er kabelen stiv og da er det installasjonskabel. Veggkontakter og annet fastmontert utstyr er laget for å brukes med installasjonskabel og IKKE patchekabel.

Når lederen er flertådet så er kabelen mer bøyelig og da er det patchekabel. Plugger er laget for å brukes med patchekabler, og IKKE installasjonskabler.

Man kan oppleve problemer om man blander dette og det er ikke uvanlig at man over tid får problemer om det er brukt feil utstyr på feil sted. Nexan og Draka er absolutt gode produsenter, men de leverer begge både installasjonskabler og patchekabler i både UTP, FTP, STP og S/FTP type utførelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

(selv bruker jeg draka kabler med UTP5 i 30meter lenger og HD video/data overføringer.. mister koblingen mot NAS boksen av og til.. men fungerer stort sett. Dette hadde sikkert fungert bedre med SFTP6 regner jeg med)

Hvordan kan du påstå at draka kabler er bra, når du sier at du mister koblingen mot NAS boksen av og til? Det er jo to helt motstridende utsagn?
Lenke til kommentar

Hvordan kan du påstå at draka kabler er bra, når du sier at du mister koblingen mot NAS boksen av og til? Det er jo to helt motstridende utsagn?

Vel ingenting er feilfritt.. men jeg burde skrevet litt mere.

draka lager bra kabler. At NAS boksen mister kontakt, betyr bare at strekket (antall meter) kombinert med mye data (kontinuerlig bildeoverføring 24/7) hvor kabelen også blir påvirket å være ute i minus grader vil ha noe å si på effekten man får igjennom en slik kabel. Det er utstyret som svikter her, og ikke kabelen. Andre strekk like langt om ikke lenger inne fungerer helt fint. (eks streame 3x netflix/youtube på 1080p) Men det er et kostnadsspørmål om hvor mye penger du vil legge i det.. dobbel draka UTP5 vs dobbel SFTP6 har helt forskjellige priser.

Lenke til kommentar

På produsentens premisser, som gjerne betyr at produsenten tar snarveier. Det er ingen som kan ta dem på det, de gjør som de vil. Det er absolutt ingen lisenser heller, som med f.eks. HDMI-standarden. En kabel skal ikke bare følge standarden første dagen etter kjøp, men også mange år etter.

Nå er slik kabel laget av tynne kobberleder med plastisolasjon rundt som er revolvert og pakken inn i enda mere plast.

Hvorfor skulle ikke en datakabel som blei lagt opp i dag ha samme ytelse 20 år frem i tid?

Hva får kabelen til å foringes med tanke på å overføre en datasignal?

Lenke til kommentar

At NAS boksen mister kontakt, betyr bare at strekket (antall meter) kombinert med mye data (kontinuerlig bildeoverføring 24/7) hvor kabelen også blir påvirket å være ute i minus grader vil ha noe å si på effekten man får igjennom en slik kabel. Det er utstyret som svikter her, og ikke kabelen. Andre strekk like langt om ikke lenger inne fungerer helt fint.

Jeg lukter dårlig terminering...Det er riktignok ikke så kaldt her jeg bor, men har fremdeles ingen problemer med utfall. Forøvrig, blir det kaldt nok, så blir jo nettverkskabelen en superleder ;)
Lenke til kommentar

Nå er slik kabel laget av tynne kobberleder med plastisolasjon rundt som er revolvert og pakken inn i enda mere plast.

Hvorfor skulle ikke en datakabel som blei lagt opp i dag ha samme ytelse 20 år frem i tid?

Tykkelsen på lederene, kvalitet på denne, kvalitet på beskyttelse. Førstnevnte har mest å si og påvirker hvor mye den tåler av f.eks. bøying, slag, press, og hvor bra signalet er på lange distanser. Men også beskyttelse mot oksidering.

Det med tykkelsen på lederene er også viktig for ytelse, signalene går ikke gjennom hele lederen, men i ytterkanten (pga. skinneffekten som oppstår på høye frekvenser). Tykkere ledere betyr større omkrets, det sier seg selv at det er en fordel.

Lenke til kommentar

At NAS boksen mister kontakt, betyr bare at strekket (antall meter) kombinert med mye data (kontinuerlig bildeoverføring 24/7) hvor kabelen også blir påvirket å være ute i minus grader vil ha noe å si på effekten man får igjennom en slik kabel. Det er utstyret som svikter her, og ikke kabelen. Andre strekk like langt om ikke lenger inne fungerer helt fint.

Jeg lukter dårlig terminering...Det er riktignok ikke så kaldt her jeg bor, men har fremdeles ingen problemer med utfall. Forøvrig, blir det kaldt nok, så blir jo nettverkskabelen en superleder ;)

Godt mulig dårlig terminering. Skal sjekke dette igjen.

Lenke til kommentar

Tykkelsen på lederene, kvalitet på denne, kvalitet på beskyttelse. Førstnevnte har mest å si og påvirker hvor mye den tåler av f.eks. bøying, slag, press, og hvor bra signalet er på lange distanser. Men også beskyttelse mot oksidering.

Det med tykkelsen på lederene er også viktig for ytelse, signalene går ikke gjennom hele lederen, men i ytterkanten (pga. skinneffekten som oppstår på høye frekvenser). Tykkere ledere betyr større omkrets, det sier seg selv at det er en fordel.

Joda alt dette er fint og flott men hvordan kan kabelens overføringsevne foringes over tid?

Lenke til kommentar

Til utendørs bruk må man bruke kabel beregnet for utendørs bruke da normal cat kabel ikke er det.

Jeg har hatt en "billigkabel" av type Biltema hengende mellom to hus med rundt 20 meters avstand i 10-12 år nå på det mest forblåste vestland. Kabelen er i det lange spennet kun tvunnet rundt ei snor og total lengde tipper jeg er 35-40 meter.

Utrolig nok fungerer denne aldeles perfekt den dag i dag på tross av påvirkning av vær og vind.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...