Mats Jelzin Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Hei! På tide med en oppgradering. Tenkte da og hoppe på 4k gaming når jeg først kan. Budsjettet er på 12500 ( har allerede regnet med 4k skjerm ) Hvorvidt jeg burde oppgradere hovedkortet ( asus p8z68 v pro ) og prossesoren ( i7 2600k LGA 1155 socket ) er jeg ikke sikker på da det ikke er noen spesiell info som jeg har funnet angående 4k gaming. Grafikk kortet er en asus 660ti. Vet at jeg trenger to grafikk kort. Har tittet på EVGA sine 970 ( spesielt FTW edition ) da disse visstnok har god price to performance ratio. Har også sett på XFX Radeoon R9 295x2. Er egentlig litt Nvidia fanboy siden det er det jeg alltid har brukt men er villig til og prøve noe nytt hvis det er tilstrekkelig. Hva burde oppgraderes? Husk og still spørsmål hvis det er noe som mangler! Og tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) 4k gaming er nok litt i tidligste laget, prøvde selv en Samsung U28D590D. God skjerm til film og generielt windows bruk, men for spilling ble det lite nytte av, skulle nesten tro den gjør ikke annet en å oppskalere spill fra full HD selv om oppløsning i spillet er 3840 x 2160. Så ser det likt ut som på full HD. I de få spillene som virkelig drar nytte av 4k så vil nok selv 2x GTX 970 bli en smule lite. Så hadde ventet til displayport 1.3 kommer. Prosessoren du har er vel lite å oppgradere nå, hadde heller overklokket så lenge det holder å kjøpe nytt når det går for tregt. Desverre har vel bare GTX 970 HDMI v2 og Displayport 1.2 så dermed kommer du ikke så langt. Endret 8. januar 2015 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 minsr 2stk titan 2 må til for skikkelig 4k gaming. Det er min mening. Jeg synes 3stk gtx 980 er for lite futt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Når man leser: http://www.tweaktown.com/articles/6725/4k-showdown-asus-gtx-980-4gb-in-single-sli-3-way-sli-and-4-way-sli/index6.html Skulle man ikke tro at spill som Nexuiz gjør det bedre en metro last night. Selv Hitman Absolution har lite å tjene på 3/4 ways sli her. Samt Battlefield 4 gjør det dårlig over 3 ways sli. Lenke til kommentar
Mats Jelzin Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 minsr 2stk titan 2 må til for skikkelig 4k gaming. Det er min mening. Jeg synes 3stk gtx 980 er for lite futt. Takk for svar. Trodde et par 980'er er på samme linje som Titan jeg? Men uansett, her er referanse punktet mitt . Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Jeg mener generasjon 2 av titan som kommer... Endret 8. januar 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 minsr 2stk titan 2 må til for skikkelig 4k gaming. Det er min mening. Jeg synes 3stk gtx 980 er for lite futt. Jeg får jo lett til 4k gaming med mine 2 970's. Spilelr da via DSR for øyeblikket (4k skjerm kjøpes om et par uker) Lenke til kommentar
Strato Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg trodde også 2stk 970/980 skulle gjøre susen. Det kommer nok helt an på hvilke krav man har til detail settings og fps. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 minsr 2stk titan 2 må til for skikkelig 4k gaming. Det er min mening. Jeg synes 3stk gtx 980 er for lite futt. Jeg får jo lett til 4k gaming med mine 2 970's. Spilelr da via DSR for øyeblikket (4k skjerm kjøpes om et par uker) nVIDIA sin DSR gir langt bedre ytelse enn vanlig. Aner ikke hvordan kvalitetsforskjellen er DSR kontra å bruke native oppløsning til skjermen men. Men 2x 970 tviler jeg klarer 4K oppløsning, ihvertfall ikke på dagens uoptmiserte spill. Burde "egentlig" holde Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg trodde også 2stk 970/980 skulle gjøre susen. Det kommer nok helt an på hvilke krav man har til detail settings og fps. Dummeste man gjør i slike situasjoner, er å høre på disse nerdene. Da ender man ofte opp med å bruke mer penger en man strengt tatt trenger. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Er ikke mye nerdete å forvente min 60 fps stabilt. Alt under gjør spill uspillbare for min del. 4k gaming på topp titler vil by på FPS problemer 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Med 60hz som maks også får man vel en bedre opplevelse på 120+ med en swift Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg mener generasjon 2 av titan som kommer... Forsåvidt enig med Nizzen at det er lurt å vente til neste Generasjon med skjermkort kommer. 2015 og 2016 vil nok ha fokus på 4K / 5K gaming , får produsentene også til en krymping av Gpu'ene som er nevneverdig ( det brukes 28nm i dag ) så kan man fort få såpass økt ytelse at man ikke behøver SLI / Crossfire. Jeg hadde personlig ikke kjøpt 970 / 980 i sli per dags dato. Men har du litt penger kan du jo selv vurdere å kjøpe et og så selge det når noe bedre dukker opp snart. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg trodde også 2stk 970/980 skulle gjøre susen. Det kommer nok helt an på hvilke krav man har til detail settings og fps. Dummeste man gjør i slike situasjoner, er å høre på disse nerdene. Da ender man ofte opp med å bruke mer penger en man strengt tatt trenger. Det er ikke poenget heller Rusher. Jeg synes at før man bruker så mye penger på en rig bør man bestemme seg for hva man forventer. Personlig hadde jeg heller kjøpt et gtx 980 og en Asus Swift. Men jeg synes også det høres gøy ut å game med to gtx 980 @ 4k @ 40-60hz. Folk kommer til å ha forskjellige preferanser. Det kommer helt an på hva man vil ha og hvilke spill man spiller. 40-60 fps er helt fint dersom man ikke spiller så veldig mange fps spill. Da vil kanskje 4k skjermen være å foretrekke til content work osv? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Hva burde oppgraderes? Husk og still spørsmål hvis det er noe som mangler! Og tusen takk på forhånd Jeg har en BenQ BL3201PT 4K skjerm (fantastisk skjerm) og har 970 SLI. Eldre spill går fint i 4K, som f.eks CS:GO. Wolfenstein : New Order går greit i 4K, men må gå ned på noen instillinger. Spill som Battlefield 4 og FarCry 4 krever rett og slett for mye. Fant ut at FC4 ser best ut i 1440p og Ultra, enn 4K og Medium/Low. 1440p ser jo greit og kan fungerer som en løsning inntil raskere skjermkort kommer, men klart bildekvaliteten er mye bedre i native 4K. Man må altså inngå noen kompromisser. Skal du handle i dag, så er nok GTX 980 + en Asus ROG Swift skjerm et bedre valg hvis du er en hardcore gamer (eventuellt SLI da). 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Til redigering/bilde/tekstbehandling vil nok enhver 4-5k skjerm være en drøm pga arbeidsflaten man han å leke seg med Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Til redigering/bilde/tekstbehandling vil nok enhver 4-5k skjerm være en drøm pga arbeidsflaten man han å leke seg med Det stemmer, men da bør man gå for 32 tommer. Lenke til kommentar
Mats Jelzin Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 Hva burde oppgraderes? Husk og still spørsmål hvis det er noe som mangler! Og tusen takk på forhånd Jeg har en BenQ BL3201PT 4K skjerm (fantastisk skjerm) og har 970 SLI. Eldre spill går fint i 4K, som f.eks CS:GO. Wolfenstein : New Order går greit i 4K, men må gå ned på noen instillinger. Spill som Battlefield 4 og FarCry 4 krever rett og slett for mye. Fant ut at FC4 ser best ut i 1440p og Ultra, enn 4K og Medium/Low. 1440p ser jo greit og kan fungerer som en løsning inntil raskere skjermkort kommer, men klart bildekvaliteten er mye bedre i native 4K. Man må altså inngå noen kompromisser. Skal du handle i dag, så er nok GTX 980 + en Asus ROG Swift skjerm et bedre valg hvis du er en hardcore gamer (eventuellt SLI da). Ja, men det eneste som er med de Asus ROG skjermene er at de er så sinnsykt dyre. Er jo selvfølelig et kjempe pluss med G-Sync og 1ms respons tid i 1440p. Men hvis jeg kjøper skjermen og 2 980'er har jeg brått brukt hele budsjettet. Men det høres jo egentlig lovende ut som en av de bedre valgene jeg kan ta. Uff, decisions decisions! Men takk for svar Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 144 Hz gaming krever også mye av skjermkorta. Det kommer skjermer med 60 og 120 Hz som støtter G-Sync fremover nå som er billigere enn Asus ROG Swift. Blandt annet fra Acer. Hvis du overklokker din 2600K CPU til over 4 Ghz så har du egentlig rask nok CPU. Hva med å bare kjøpe skjermkort nå og så heller ny skjerm til høsten? Nytt hovedkort og CPU kan du vente med til neste år. Liksom hva er viktigst for deg nå, hvilke spill skal du spille osv. Med GTX 970/980 SLI og 1080p skjerm (antar du har en slik skjerm), så har du mer enn nok ytelse en stund. Er når du skal ha 144 Hz skjerm eller 4K du trenger noe bedre. 1 Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 minsr 2stk titan 2 må til for skikkelig 4k gaming. Det er min mening. Jeg synes 3stk gtx 980 er for lite futt. Jeg får jo lett til 4k gaming med mine 2 970's. Spilelr da via DSR for øyeblikket (4k skjerm kjøpes om et par uker) nVIDIA sin DSR gir langt bedre ytelse enn vanlig. Aner ikke hvordan kvalitetsforskjellen er DSR kontra å bruke native oppløsning til skjermen men. Men 2x 970 tviler jeg klarer 4K oppløsning, ihvertfall ikke på dagens uoptmiserte spill. Burde "egentlig" holde Vel, ingame oppløsninga på 3840x2160 i de fleste spillene jeg har testa med (wow, bf4, crysis 3) og slikt fungerte helt greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå