zaqqoZeq Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Har kjøpt ei bok i en fysisk butikk og ønsker å returnere boken. Butikken tilbyr bytterett, men krever kvittering. Denne har jeg mistet, men kan vise til utskrift fra nettbank. Må jeg ha kvittering fordi bytterett ikke er en rettighet og da kan butikken selv diktere krav? Om nei, hvor kan jeg finne dokumentasjon som jeg kan vise i butikken? Om bytterett hos Forbrukerrådet: http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/bytterett Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Det kommer først og fremst på hva de skriver i reklamene for/avtalen om bytterett. Skriver de "bytterett mot kvittering" så må du forholde seg til det. Om de ikke nevner noe krav om kvittering, så kan de ikke i etterkant kreve dette, kun sannsynliggjøring av at varen er kjøpt hos dem. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Et tips er om du har mulighet å forsøke en annen bokhandel. Synes den du besøkte var uvanlig vrang, jeg var i en bokhandel for noen dager siden med en bunke bøker som skulle byttes, uten kvitteringer eller noen form for kjøpsdokumentasjon. Så lenge bøkene var tilsynelatende som nye, kurante (altså som de kan regne med å selge ut igjen uten store problemer), og hvor ISBN-nummeret (antar jeg, de scannet inn strekkoden på omslagene) tilsa at bøkene var kjøpt i norske butikker (én bok ble avvist, mistenker at den er kjøpt gjennom amazon.com/.co.uk) så var det no questions asked og tilgodelapp på samlet beløp. Dette var en bokhandel i Ark-kjeden, mener å huske at også Tanum/Norli er medgjørlige når det gjelder bøker som ikke nødvendigvis er kjøpt hos dem. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Ark er etter min erfaring særdeles lite vanskelige når det gjelder å bytte bøker som ikke er tungt brukt, så den enkleste løsningen er nok Grenness sin 1 Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Er snakk om studiebok til 1000 kr, så ikke noe alle bokhandler har inne dessverre. Edit: Ble henvist til skilt i butikken der det står at varer uten kvittering ikke byttes. Men er lov å være litt kompis da ... Endret 8. januar 2015 av zaqqoZeq Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Har de spesifisert at det må være en kvittering fra butikken ? Du kan få kvittering for dine kjøp i banken også. Jeg mistet min kvittering når jeg kjøpte en jaktdress en gang og jeg gikk til banken og fikk skrevet ut en kvittering der før jeg dro og byttet den. Ingen problemer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå