Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 1.4.2015 – En svart dag i Norsk Telecom, eller? Den 1.4.2015, det er ikke lenge til, stenger Mobile Norway ned mobilnettverket sitt. Etter 9 år er det slutt. Mobile Norway fikk ingen frekvenser ved auksjonen i 2012, og dermed er det kroken på døra for det som mange trodde skulle bli den egentlige utfordreren i norsk mobiltelefoni. Planen var å bygge et tredje landsdekkende mobilnettverk, men det får vi tydeligvis ikke. Jeg sørger litt, men i grunnen ikke så mye. Selv om MN hadde fått frekvenser i 2012, tror jeg ikke at MN ville ha holdt et tredje nettverk gående særlig lenge. Trenden i Europa er å slå sammen nettverk, for å spare kostnader. Vi har sett det i Danmark, England og Sverige. Faktisk er det slik at Tele2, som eier MN, ikke har eget nett i sitt hjemland Sverige. De deler 2G og 4G med Telenor, og 3G med Telia. Face it: det er ikke lenger kult å ha eget nettverk. Det var en nittitallgreie. I den svenske 3G-auksjonen i 2000, fikk ikke det store statsselskapet Telia noen egen lisens. Påfallende kort tid etter at tildelingen var avgjort, kunngjorde Telia og Tele2 at de ville bygge og bruke et felles nett til 3G. Man kan lure på om Telia rett og slett spekulerte i å ikke få noen egen lisens, rett og slett for å spare penger. Det samme kan man spørre seg etter den norsk auksjonen i 2012. Kan det tenkes at Tele2 bevisst unngikk å få frekvenser, for å slippe et dyr videre bygging av nettet sitt? Vi skal ikke se bort fra at noen hadde regnet på det, og kommet fram til at det ville være billigere å leie seg inn hos Telenor eller NetCom. Samt å gråte noen krokodilletårer for frekvensene de ikke fikk, unnskyld, ikke ville ha. Uansett, 1.4.2015 er det slutt. Nettverket dør, men frekvensene lever videre. Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg tror det kan bli en gledens dag for norsk telecom. Hvis ICE lykkes med og lansere sitt mobilnett bygget kun med 4G LTE og uten all gammel GSM og 3G morro Telenor og Netcom må slite med i dag, så tror jeg de vil bli en aktør som en kan regne med fremover. At de i tillegg vil bruke 450 frekvensen sin til 4G blir også veldig spennende. Lenke til kommentar
Varog Kervarec Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Ikke glem prislappen, Tom. Tele2 Norge brukte et sted mellom 800 og 900 millioner kroner på å leie seg inn i andres mobilnett i 2013. Du får ganske mye eget nett for de pengene.Spekulasjonen din er interessant, men jeg tror nok du strekker den litt langt. 1 Lenke til kommentar
ahattest Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) 1.4.2015 – En svart dag i Norsk Telecom, eller? Den 1.4.2015, det er ikke lenge til, stenger Mobile Norway ned mobilnettverket sitt. Etter 9 år er det slutt. Mobile Norway fikk ingen frekvenser ved auksjonen i 2012, og dermed er det kroken på døra for det som mange trodde skulle bli den egentlige utfordreren i norsk mobiltelefoni. Planen var å bygge et tredje landsdekkende mobilnettverk, men det får vi tydeligvis ikke. Jeg sørger litt, men i grunnen ikke så mye. Selv om MN hadde fått frekvenser i 2012, tror jeg ikke at MN ville ha holdt et tredje nettverk gående særlig lenge. Trenden i Europa er å slå sammen nettverk, for å spare kostnader. Vi har sett det i Danmark, England og Sverige. Faktisk er det slik at Tele2, som eier MN, ikke har eget nett i sitt hjemland Sverige. De deler 2G og 4G med Telenor, og 3G med Telia. Face it: det er ikke lenger kult å ha eget nettverk. Det var en nittitallgreie. I den svenske 3G-auksjonen i 2000, fikk ikke det store statsselskapet Telia noen egen lisens. Påfallende kort tid etter at tildelingen var avgjort, kunngjorde Telia og Tele2 at de ville bygge og bruke et felles nett til 3G. Man kan lure på om Telia rett og slett spekulerte i å ikke få noen egen lisens, rett og slett for å spare penger. Det samme kan man spørre seg etter den norsk auksjonen i 2012. Kan det tenkes at Tele2 bevisst unngikk å få frekvenser, for å slippe et dyr videre bygging av nettet sitt? Vi skal ikke se bort fra at noen hadde regnet på det, og kommet fram til at det ville være billigere å leie seg inn hos Telenor eller NetCom. Samt å gråte noen krokodilletårer for frekvensene de ikke fikk, unnskyld, ikke ville ha. Uansett, 1.4.2015 er det slutt. Nettverket dør, men frekvensene lever videre. Nå bød vel Tele2 vistnok en god slump mer penger enn Telenor for disse frekvensene, dessverre på samme frekvensblokk som ICE vant... Endret 21. januar 2015 av ahattest Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Og dermed er Mobile Norway historie... Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Og noen Tele2 kunder har mistet dekningen sin kraftig, uten forvarsel fra Tele2.... Endret 25. mars 2015 av plankeby Lenke til kommentar
mlan Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) En svart dag? ICE er jo igang med plnlegging av siter nå og en kan jo bare undre seg om Tele2 la inn ett skambud for å slippe å få en konsesjon i Norge, slik at de kan trekke seg ut av landet med æren i behold... Endret 10. april 2015 av mlan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå