Gå til innhold

Lån uten renter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er mulig å ta et lån uten renter her i Norge? ( jeg vet at det er umuligt, men spør fordi jeg er desperat, og ikke minst hvem vet, kansje det finnes noe jeg vet ikke og at det finnes noe slikt:) )

P.S For de som kanskje lurer på hvorfor er jeg villig til å ta opp et lån uten renter, vil jeg forklare kortest muligt: det er ikke det at jeg vil slippa unna å betale renter, fordi jeg vil ikke betale mer enn det jeg har lånt ...eller noe sånt...nei, det som er at i min religion som er Islam er det strengt forbudt å gi penger eller å ta penger med renter, og det er derfor jeg lurer på om kanskje det finnes banker som gir lån uten renter og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TrustBuddy har vel fortsatt rentefrihet forutsatt at du betaler tilbake innen 14 dager (aner ikke hvorfor, det gjør det veldig lite fristende å melde seg som utlåner). Ellers tror jeg nok du i beste fall finner avdragsfrihet, og selv da må du vel være student eller lignende.

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

TrustBuddy har vel fortsatt rentefrihet forutsatt at du betaler tilbake innen 14 dager (aner ikke hvorfor, det gjør det veldig lite fristende å melde seg som utlåner). Ellers tror jeg nok du i beste fall finner avdragsfrihet, og selv da må du vel være student eller lignende.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Hvis du var fornøyd med TrustBuddy alternativet så bør det vel også nevnes at de fleste banker har rentefrihet og gebyrfrihet på kredittkortene sine forutsatt at hele beløpet betales ned hver måned (kan være de tar renter fra dag 1 hvis du tar ut penger i minibank og ikke handler med kredittkortet, varierer nok fra bank til bank), som gjør det rimelig greit å reise i jobben hvor man må legge ut selv og så få igjen ved neste lønningsdag, siden du da ikke legger ut egne penger hvis du betaler reisen med kredittkortet. Da får du vel en måneds rentefrihet imotsetning til TrustBuddy sine 14 dager, samt at kredittkort gir deg mulighet for større kredittgrense enn 10k som jeg ser TrustBuddy nå har oppgradert til.

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det ingen banker som tilbyr sharialån i Norge. Det har vært snakk om det flere ganger, men tror ikke noen faktisk har fått det til i stor skala. Anbefaler å ta kontakt med de store bankene (nordea og dnb) og høre om de har planer eller vet.

Du kan muligens kombinere lån i britiske pund eller euro med valutasikring, om dette er veldig viktig for deg. Dette er vanlige produkter i utlandet.

Anthony: Bankene tjener penger på sharialån/islamske lån også, bare ikke ved å ta renter. Det er flere modeller, den vanligste er vel at banken får en eierandel i hva enn du kjøper, og så må du kjøpe det tilbake fra banken. Google islamic finance :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skal pengene gå til?

Er det for eksempel er til bil, eller annet objekt som kan leases?

Da er det jo banken som kjøper objektet og så videreselger dem en løpende bruksrett til deg. Så da kan banken likevel tjene penger ved å videreselge med fortjeneste, og du betaler ikke kredittrenter, fordi banken jo ikke yter kreditt.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Hva skal pengene gå til?

Er det for eksempel er til bil, eller annet objekt som kan leases?

Da er det jo banken som kjøper objektet og så videreselger dem en løpende bruksrett til deg. Så da kan banken likevel tjene penger ved å videreselge med fortjeneste, og du betaler ikke kredittrenter, fordi banken jo ikke yter kreditt.

Det er omtrentlig det islamske banker gjør i en del land.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den greieste løsningen her er nok å tilpasse seg virkeligheten her til lands, dette har svært mange muslimer i Norge allerede gjort.

Om renta kalles rente eller noe annet bør være et fett, all den tid det uansett betales inn mer enn man får ut..

• Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er bare latterlig.

Veldig konstruktivt, du :)

Trådstarter: Det ser ut til at "boligpartnerskap" er et reelt alternativ for norske kunder: http://www.dinside.no/926911/boligkjop-uten-laan-og-renter

Det høres risikabelt ut spør du meg, du risikerer trøbbel dersom selskapet går konkurs (eller er useriøst. Det er jo større sannsynlighet enn for alminnelige banker, som er strengt regulerte)

Men kjernen er vel at du ikke vil finne noen som tilbyr lån per se: Det vil alltid være en eller annen form for profitt for banken involvert, og når banken ikke kan ta seg betalt i form av renter må de ta seg betalt på en annen måte, enten ved at de kjøper tingen for deg og du kjøper den tilbake over tid til en dyrere penge, eller på andre måter (du kan lese mer om ulike modeller her: http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_banking)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hele bunner jo egentlig ut i at det er ordet "renter" som er fyfy i islam. Totalkostnaden for å mangle pengene til det man skal kjøpe, enten man kaller det "rente" eller "kostnad for bruksrett", er den samme.

Litt merkelig opplegg egentlig.

Selv ikke gode muslimer får låne 2 mill til bolig gratis, de må betale renter de også, men bare forkledd som noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nuvel, newman. Så enkel er et ikke. Det er reelle økonomiske forskjeller på islamske "lån" og ordinære rentelån, i form av annerledes risikofordeling. Ofte deles både opp- og nedside i stor grad, hvilket gjør at det virker mer som et egenkapitalsinstrument enn som et typisk gjeldsinstrument.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den greieste løsningen her er nok å tilpasse seg virkeligheten her til lands, dette har svært mange muslimer i Norge allerede gjort.

Om renta kalles rente eller noe annet bør være et fett, all den tid det uansett betales inn mer enn man får ut..

Hvem har sagt at jeg lever i et skygge her i Norge? Tror du har misforstått litt eller er det noe annet du vil fram til?! Norge er såpass bra land at alle kan og har lov til å leve i den virkeligheten enhver velger fo seg selv, så lenge man bryter ikke norske lover. Men takk for svaret.

Lenke til kommentar

Hvem har sagt at jeg lever i et skygge her i Norge? Tror du har misforstått litt eller er det noe annet du vil fram til?! Norge er såpass bra land at alle kan og har lov til å leve i den virkeligheten enhver velger fo seg selv, så lenge man bryter ikke norske lover. Men takk for svaret.

Det er jo tydelig at du ikke ønsker å tilpasse deg den virkeligheten du lever i, all den tid du ikke vil låne penger på samme måte som andre er nødt til.

Sharia-lån er ikke en del av kulturen i landet du har valgt å bo i, og det er således naturlig å tilpasse seg den virkeligheten man har i Norge dersom det er her du ønsker å bo.

Sharia-lovgiving er heller ikke i bruk i Norge, og det er vel noe vi skal være relativt fornøyd med..

Uansett hvordan du låner penger blir du dessuten nødt til å betale en form for renter, men du får vel ikke skattefradrag for rentene all den tid de kreves inn på en alternativ måte med sharia-lån..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Litt morsomt å lese at muslimene tror de ikke betaler renter med såkalte sharialån. Her kjøper de seg altså inn med 15% eller deromkring via en "sameier" og overtar gradvis mer av boligen ved å betale leie pluss avdrag til "sameieren" for å betale ned det "rentefrie" lånet.

Men hvis dere synes det er bedre å betale rentene til sameieren og miste rentefradragene så bare fortsett å lure dere selv.

Ingen låner bort penger gratis. Det burde alle forstå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...