Gå til innhold

Mcdonalds - 100 % rent norsk storefekjøtt?

Anbefalte innlegg

Er det riktig at Mcdonalds sine burgere inneholder 100% norsk storfekjøtt? Så blant annet en video (http://tv.greenmedinfo.com/meat-from-1000-cows-in-a-big-mac/) om at Big Macen inneholdt kjøtt fra 1000 forskjellige kuer, og det finnes rundt omkring drøssevis av påstander om det ene og det andre om burgerne.

Alle påstandene om mcdonalds er dessverre sjeldent at har noen kilder, og mc donalds kan jo ikke ljuge heller. Er det noen som rett og slett vet dette med produksjon osv med sikkerhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sannsynligvis en twisted truth inni slagordet deres. Sannsynligvis at kjøttet i burgerene er 100% storfe, men at burgerne bare er 70% kjøtt, slik at de juridisk sett kan bruke slagordet uten å få noen forklaringsproblemer

Og hva var twisted truth med det??? Det er jo de 70% med kjøtt de mener som er 100% storfekjøtt. De har da aldri påstått at noe annet enn kjøttet er 100% norsk.

Lenke til kommentar

Uten at det er så relevant i tråden så er det uansett interessant å vite mer om hva resten er, altså utenom kjøtt. Det er vel fortsatt slik at burgeren ikke råtner som vanlig mat.

Hva de putter i maten er ikke hemmelig i Norge. Og i hvertfall ikke for en så stor bedrift som Mcdonalds.

Lenke til kommentar

Hva de putter i maten er ikke hemmelig i Norge. Og i hvertfall ikke for en så stor bedrift som Mcdonalds.

Mhm, et google-søk forteller at det er en del tilsatt koserveringsmidler.

Som Gavekort sier, de kutter garantert hjørner med kvaliteten. Kan ikke tenke meg at maten har så høy kvalitet der.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Uten at det er så relevant i tråden så er det uansett interessant å vite mer om hva resten er, altså utenom kjøtt. Det er vel fortsatt slik at burgeren ikke råtner som vanlig mat.

De uttaler seg kun om kjøttet, ikke om det du sikkert kaller burgeren i burgeren. Kjøttet kan være 100% norsk selv om selve burgerpattyen består av 50% (norsk) kjøtt og 50% konserveringsmidler..

Hvis en bilforhandler selger dekk med 100% norsk gummi så sier de ingenting om hvor felgen er laget, men du kan lett misforstå og tro hele hjulet (både dekk og felg) er norskprodusert.

Lenke til kommentar

De uttaler seg kun om kjøttet, ikke om det du sikkert kaller burgeren i burgeren. Kjøttet kan være 100% norsk selv om selve burgerpattyen består av 50% (norsk) kjøtt og 50% konserveringsmidler..

Hvis en bilforhandler selger dekk med 100% norsk gummi så sier de ingenting om hvor felgen er laget, men du kan lett misforstå og tro hele hjulet (både dekk og felg) er norskprodusert.

Dette blir litt OT, men hjul er det samme som felg og dekk er det som er rundt felgen og som har kontakt med veien. En ferdig burger er ikke sammesatt av to eller flere deler. En burger er flere ingrediensar blandet sammen til en deig. Så ditt eksempel blir ikke relevant for denne diskusjonen. Hvis diskusjonen hadde vært om både burgern og brødet var norsk kunne du ha brukt ejsempelet om dekk og felg :-) :-P

Lenke til kommentar

At deres burgere ikke inneholder 100% kjøtt er en selvfølge, nesten ingen burgere gjør dette. Det er alltid vann, salt, krydder, kanskje egg osv. (I tillegg til en del konserveringsmidler mest sannsynlig). Så er enig i at det er en slags "twisted truth", slagordet får det til å virke som rent kjøtt.

Er relevant å nevne at i videoen i første post blir det også sagt at kjøttet stammer fra 5 forskjellige land. Da blir mcdonalds sine utsagn motstridende. I tillegg nevner mange at det de putter i maten ikke er hemmelig, er det virkelig ikke det? Fordi for meg virker det som om ingen med sikkerhet kan svare på spørsmål angående ingredienser, råvarer etc. Det blir bare masse spekulasjoner og påstander.

Lenke til kommentar

Er ikke verre enn å sjekke siden deres: "Vi bruker 100 % rent storfekjøtt i våre hamburgere." "Ingen tilsetningsstoffer eller bindemidler er tilsatt." http://www.mcdonalds.no/no/food_quality.html

Det er så mange idioter som skal ha konspirasjonsteorier om McDonalds så det dukker hele tiden opp pisspreik som folk har dratt ut av ræva.

Sjekk feks. hvordan matsnobber opplever McDonalds mat i en blindtesting: http://www.dailymotion.com/video/x28ikl7_organic-food-snobs-get-pranked-with-mcdonald-s-and-love-it_news

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det ikke er kjøtt fra kun norske kyr vil det jo være villedende reklame å si at det er 100% norsk storfe. Så ut ifra det regner jeg med at det er sant.

Tar du alt du hører i reklamene på TV for god fisk ?

Nei selvfølgelig ikke. Reklame må man alltid ta med en klype salt, men så lenge noe annet er bevist kan man ikke gjøre annet enn å anta at det er sant, iallefall tilnærmet sant.

Lenke til kommentar

"Ingen tilsetningsstoffer eller bindemidler er tilsatt." http://www.mcdonalds.no/no/food_quality.html

Jaha? Du er sikker på at det ikke bare er "kjøttet" (ikke burgeren) som ikke er tilsatt noe? For ikke mer enn et par år siden (om jeg husker rett) så ringte en journalist inn og fikk ingredienser i hamburgeren opplistet, og det var en del tilsatt.

Jeg har nettopp snakket med kundeservice og fått en e-post jeg skal kontakte for å få info om ingredienser!

EDIT: På nettsidene deres står det faktisk "100 % norsk storfekjøtt". Men det er uansett noe de har endret på de siste par årene, som sagt har de gått ut med offentlige opplysninger tidligere som tilsier at det er brukt en god del tilsetningsstoffer.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Sjekk feks. hvordan matsnobber opplever McDonalds mat i en blindtesting: http://www.dailymotion.com/video/x28ikl7_organic-food-snobs-get-pranked-with-mcdonald-s-and-love-it_news

Vet ikke om det kan kalles blindtest når man blir fortalt at det er noe helt annet enn hva man virkelig spiser. McD lager ikke fantastiske burgere men de sikter ikke på det heller (liker jeg å tro i hvert fall). Den beste burgeren jeg har smakt var utenfor Norge og det var ikke på McD.

Lenke til kommentar

Ref.: blindtest

Man må også tenke på at McDonalds fokuserer mye på smak, og heller lite på sunnhet (det er mye de kunne gjort annerledes). Det er derfor ikke et særlig treffende HAH!-poeng når de bruker mat fra en kjede som utvikler matprodukter som skal smake godt, når du ser det fra et kostholdsperspektiv. Det er fortsatt ikke særlig sunt og de kunne som sagt laget maten på sunnere måter.

Forøvrig så er det alikevel interessant at maten fikk den responsen den gjorde. Noe skyldes nok den åpenbare manipuleringen som dette forsøket har, og må ha, for at det skulle vært et blindtestforsøk. Placebo er også en interessant faktor man kan trekke inn i dette. I tillegg til mangel av referanse, som da kunne være en matprøve B. Lurer også på om kokkene lagde maten selv, eller om de bare handlet det fra McDonalds og presenterte det på en fancy måte.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det kan kalles blindtest når man blir fortalt at det er noe helt annet enn hva man virkelig spiser. McD lager ikke fantastiske burgere men de sikter ikke på det heller (liker jeg å tro i hvert fall). Den beste burgeren jeg har smakt var utenfor Norge og det var ikke på McD.

Det var ikke en "ekte blindtest" i den forstand nei. Er nok mer et spark til alle de tullingene der ute som sier at de blir "syke" av mcDonalds mat eller at det smaker helt forferdelig. Og forøvrig helt enig i at McDonalds langtifra har de beste burgerne. Men "luretesten" deres handlet ikke bare om burgere men om endel annet også. Bla.a Nuggets. (Som jeg forøvrig selv trodde ble laget av såkalt MUK kylling, inntil jeg leste på sidene til McDonalds at de lages av renskåret kylling filet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...