Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eldre mennesker med mye historie i ansikt og hender blir aldri feil i mine øyne. Når du først har med signaturen, så skal du ha for at den er såpass diskre plassert at den ikke ødelegger bildet. Bra utført sett gjennom mine øyne :)
mvh
Jan

Endret av Jan Høydal
Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Det er noe ved disse gamle. Synes mange ganger en kan se sporene av det livet de har levd, og ofte kan en se at øynene fulle av klokskap. Også dette med den stotheten de har. Dette har du fått fint frem her. Veldig bra portrett av en stolt Marokkansk gammel Dame.

Flottingz!

Lenke til kommentar

Dagens bilde:

Et veldig flott portrett av en uttryksfull dame (som så mange her sier) utstråler både stolthet og karakter. Hun har et sterkt blikk som kommer godt frem i bildet og fanger oss. Godt eksponert med fine farger og kledelige kontraster. Godt jobba :-)

Forbedringsforslag: Tommelfingerregelen (som på ingen måte er fasiten) med portretter er å ha bare litt luft over hodet på personen, og det tror vi ville fungert best her også. Signaturen oppfatter vi mer som et vannmerke, men den er litt forstyrrende. Hvis du vil ha en signatur i bildet anbefaler vi en som er plassert litt mer diskré på et passende sted nede i bildet. Se eksempelvis på hvordan Kjell Stian Brunes gjør det på sine bilder: http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/rufsete-vaer/1473908

Lenke til kommentar

Flott portrett der du kanskje kunne hatt med litt mer til høyre. men nå vet jo ikke jeg hvorfor det ble som det ble.

Man kan liksom ikke la være å tenke på hvilke minner og opplevelser som skjuler seg bak dette furete ansiktet.

Det var slike ansikter først på tog gjennom polen i 1972 som mange år senere fikk meg til å skrive diktet:

KJERRINGANSIKTER

Jeg så dem i øynene:

En lutrygget kvinne under hvitt skaut

som tente lys

i Sankta Mariakirken i Krakow.

Et krigstrett ansikt i Bosnia.

En sortkledd enke -

dømt til å bære sort resten av livet

på en øy i Egeerhavet.

En kullsort omskåret masaikvinne

pyntet med plastperler

ved foten av Kilimanjaro.

En kvinne med redde øyne

i en kurderlandsby i fjellene i Tyrkia.

En halvnaken storbrystet kvinne

under sitt morgentoalet

ved bredden av en grumset elv i Thailand.

En liten tiggerkvinne med blikk-kopp

og mager utstrakt hånd - nærmest ei klo

utenfor Jain-tempelet i Bombay.

Av alle de mennesker jeg har møtt

står de stumme talende kjerringansiktene

i fremste rekke.

som jeg ved en tidligere anledning har presentert her i illustrert utgave.

Roar

Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen :)

Når det gjelder signaturen er den plassert nettopp for å "ødelegge" bildet fordi det ble lagt ut på diverse sosiale medier da jeg var ute å reiste - og den ble ikke ofret en tanke da bildet ble lagt ut her :)

Veldig forståelig, og da er det mer riktig å kalle det et vannmerke :-)

Sant :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...